مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
برساخت های گفتمانی اُبژه ها و سوژه های انسانی عکس های شخصی ظل السلطان از منظر تحلیل گفتمان ژیلین رُز

علیرضا واعظ؛ محمد خدادادی مترجم‌زاده؛ مهدی مقیم نژاد

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3896.1664

چکیده
  پرداختن به گنجینۀ عکس ها و اسناد تصویری عصر قاجار که واجد ارزش های بیشمار فرهنگی و اجتماعی هستند، به عنوان بخش برجسته ای از تاریخِ فرهنگ و هنر دیداری کشورمان، ضروری است. بنابراین مقالۀ حاضر با گرایش میان رشته ای و با کاربست روش کیفی تحلیل گفتمان ژیلین رُز و رویکرد توصیفی- تحلیلی، تعامل ها و ارتباطات میان مشارکین (عکاس، ابژه و سوژه عکاسی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل گفتمانی «سفال معاصر» در ایران

امیر نظری؛ محمد رضا مریدی؛ مهرنوش شفیعی سرارودی؛ امیرعلی نجومیان

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3894.1663

چکیده
  سفالگری که پیوندی دیرینه باهنرهای «سنتی» دارد در اواخر دوره قاجار و پس‌ از آن در مواجه با دوگان‌های هنر/صنعت و سنت/مدرنیته خوانش و نسبت جدیدی یافته است. در این رابطه و باهدف بررسی تحولات گفتمانی سفال معاصر سؤالات زیر مطرح است که منظور از «معاصر بودن» سفال چیست؟ گفتمان‌های تأثیرگذار بر «سفال معاصر» کدم‌اند؟ هنرمندان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
پیدایش، تاثیر و افولِ الگوی مدیریتی «نهادگرایی نوین» در موسسه‌های هنر اروپایی

محمد مصطفی یزدان‌پناه؛ حسن بلخاری قهی

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5357.1926

چکیده
  «نهادگراییِ نوین» به‌منزلهٔ یک الگوی مدیریتی جدید از اواخر دههٔ ۱۹۹۰ توسط برخی از موسسه‌های هنر اروپایی از جمله گالری‌ها، مراکز هنر و موزه‌های هنر به‌‌کار گرفته شد و تا اواخر دههٔ نخست قرن بیست و یکم، الگوی مدیریتی غالب بر این موسسه‌ها بود. این الگو که عمدتا مبتنی بر شیوه‌های کیوریتوریال و متاثر از گفتمان انتقادیِ «نقد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
مطالعه تطبیقی عکس‌های مفهومی احمد عالی و جان هیلیارد

مهناز شفیعی؛ سهیلا بهرمانی

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5048.1879

چکیده
  عکاسی مفهومی یکی از جنبش‌های دوره عکاسی معاصر است که در ایران با کمبود منابع مکتوب روبروست و توجه کمتری به آن شده است. در عکاسی مفهومی هنرمند به دنبال خلق یک مفهوم یا ایده توسط یک عکس است و هدف آن، این تفکر بیننده است. این پژوهش با هدف مطالعه تطبیقی عکس‌های مفهومی احمد عالی و جان هیلیارد انجام و با روش توصیفی - تحلیلی در پی پاسخگویی به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
گونه‌شناسی جن و پری در بارگاه سلیمان نبی با تأکید بر نقاشی‌های لاکی قاجاری

ناهید جعفری دهکردی؛ الهه پنجه باشی

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5394.1929

چکیده
  موجودات ماورایی در فرهنگ و افسانه‌های ایرانی، همانند دیگر فرهنگ‌ها، جایگاه ویژه‌ای دارند و در متون مذهبی و افسانه‌های دینی، به‌ویژه در ارتباط با پیامبران، حضور آن‌ها مورد توجه بوده؛ یکی از این داستان‌ها، داستان سلیمان نبی است که در آن، موجودات ماورایی به‌عنوان خدمتگزاران او حضور دارند. این روایت‌ها نه ‌تنها در متون ایرانی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل وجه ارتباطی و معنایی در ساختار بصری و بیانیِ عکس خبری برمبنای الگوی نشانه شناسی اجتماعی تصویر (نمونۀ مورد مطالعه: خبرگزاری فرانسه)

محسن افروزی؛ آتوسا اعظم کثیری

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5422.1933

چکیده
  عکاسی خبری باتوجه به ماهیت ساختاری و بیانی‌اش، این قابلیت را دارد که رویدادهای خبری را به صورتی موجز و تأثیرگذار در قالب تصویر بازگو کند، و نیز بر متن خبری صحه گذارد و ارزش خبر را ارتقاء دهد. در تحقیق حاضر هدف اصلی، تحلیل وجه ارتباطی و معنایی در ساختار بصری و بیانیِ عکس خبری بر مبنای الگوی نشانه شناسی اجتماعیِ تصویر است که به‌صورت ...  بیشتر