نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان ، ایران

10.30480/vaa.2025.5658.1965

چکیده

تحولات صنعتی در قرن هجدهم، متقارن با اواخر صفویه، آغاز قاجار در جهان و ایران آغاز شد و اثرات آن، زمینه را برای رویکردهای مختلف محصولات فراهم کرد. معانی، مفاهیم و احساس بیش از پیش در خلق محصول موثر شد. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل معنا و مفهوم در محصولات ایران از انقلاب صنعتی تا کنون و مطالعه از منظر طراحی احساس‌گرا است. فرض بر این است که علاوه بر معنا و مفهوم، طراحی احساس‌گرا، خوشنودی طراحان و تعامل محصول و کاربر را تامین خواهد کرد. پژوهش از دیدگاه هدف کاربردی و از نقطه نظر ماهیت کیفی-توصیفی است. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش پیمایشی استفاده می‌کند. مهمترین ابزار آن به صورت میدانی، به دو صورت کلامی تصویری، پرسشنامه و مصاحبه محقق ساخته و غیر کلامی، مشاهده، مبتنی بر روش طراحی تعاملات و کاربر محور است. از واکاوی متخصصین گروه دلفی بهره برده و از تحلیل سلسله مراتبی به منظور ارزیابی مراحل مختلف پروژه استفاده شده است. با توجه به عناصر کاربردپذیری و تعاملات در بستر احساس، پرسشنامه مبتنی بر عناصر شش گانه کاربرد پذیری شامل کارایی، کارآمدی، ایمنی، قابلیت یادگیری و یادآوری آسان، مطلوبیت و همچنین اصول طراحی تعاملات، سازگاری، بازخورد، قابل رؤیت، محدودیت‌ها، فراخوانی و تجربه کاربری احساس برای بررسی از سیزده محصول در اختیار 30 نفر از گروه زنان و مردان بالاتر از 20 سال قرار گرفته، در نهایت ارزشمندی احساس در حوزه معنا، مفهوم محصول و تفسیر داده‌ها بیان شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The contribution of meaning and concept in product creation with regard to emotional design, a case study of Iranian products (from the industrial revolution to now)

نویسندگان [English]

  • Ramesh Taherian Ojaroud 1
  • Hossein Ardalani 2

1 PhD Candidate-Art research - lecture, Faculty of Art, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.

2 Associated Professor, Department of Philosophy of Art , Hamedan Branch , Islamic azad University , Hamedan , Iran.

چکیده [English]

Industrial developments began in the 18th century, parallel to the end of the Safavid period, the beginning of the Qajar period in the world and Iran. The purpose of this research is to investigate and analyze the meaning and concept in Iranian products from the industrial revolution until now and to study from the perspective of emotional design. It is assumed that, in addition to meaning and concept, emotional design will provide designers' satisfaction and product-user interaction. The research is applied from the point of view of objective and from the point of view of qualitative-descriptive nature. It uses a survey method to collect data. Its most important tool is in the field, in both verbal and visual forms, researcher-made questionnaires and interviews, and non-verbal, observation, based on interaction design and user-centered methods. The analysis of the experts of the Delphi group was used and hierarchical analysis was used to evaluate the different stages of the project. Considering the elements of usability and interactions in the field of feeling, the questionnaire is based on the six elements of usability: efficiency, effectiveness, safety, ability to learn and remember easily, desirability and design principles of interactions: adaptability, feedback, visibility, limitations, recall and experience. The use of emotion in thirteen products has been provided to 30 people from the group of men and women over 20 years old, and the value of emotion has been expressed in terms of meaning, product concept and interpretation.
Keywords: Meaning, Concept, Product, Emotional design, Industrial revolution.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Meaning "
  • " Concept "
  • " Product "
  • " Emotional design "
  • " Industrial revolution