مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل و طبقه بندی زوج نگاری های نیمة نخست عصر قاجار

آمنه مافی تبار

دوره 18، شماره 47 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3980.1684

چکیده
  پیکرنگاری درباری، سبک نخست نقاشی عصر قاجار است که هرچند پیش‌تر از این عهد و در اواخر حکومت صفوی شکل می‌گیرد اما در زمان فرمانروایی پادشاهان اولیة سلسله قاجار یعنی آغامحمدخان تا محمدشاه در شکل گسترده رواج می‌یابد و اوج آن مصادف با امارت دومین شهریار این خاندان یعنی فتحعلی‌شاه است. در بسیاری از این نوع نقاشی‌ها، فقط یک پیکره در قاب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
مطالعه تعامل فضای مثبت و منفی در آثار "نوما بار" با تکیه بر نظریه شکل و زمینه گشتالت

زینب سعیدزاده؛ سودابه صالحی

دوره 18، شماره 47 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.4020.1695

چکیده
  امروزه حجم بالای اطلاعات بصری موجب شده است تا انتقال پیام به مخاطب دشوار شود . یکی از راه‌حل‌های موثر برای ایجاد خلاقیت و جلب توجه مخاطب، استفاده از بازی و تعامل میان فضاهای مثبت و منفی اثر است. هدف پژوهش حاضر تعیین نحوه‌ی استفاده از تعامل فضاهای مثبت و منفی با تکیه بر نظریه گشتالت در پوسترهای طراح گرافیک معاصر، نوما بار می باشد. این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل روانکاوانه و آرکی‌تایپی پوشش مردانِ قانونمند در جامعه ایران: نقش آرکی‌تایپ آپولو در شکل‌دهی به الگوهای پوششی

ثریا رادامین؛ زهره رادامین

دوره 18، شماره 47 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5677.1970

چکیده
  این مقاله به تحلیل جامع تأثیر آرکی‌تایپ آپولو بر پوشش و هویت مردان قانونمند در جامعه ایران می‌پردازد. آرکی‌تایپ آپولو، به طور قابل توجهی بر رفتارها و انتخاب‌های پوششی این گروه از مردان تأثیرگذار است. برای دستیابی به این هدف، پژوهش از روش تحقیق کیفی و کمی بهره برده و داده‌ها از طریق پرسش‌نامه نیمه‌ساختار یافته و مصاحبه‌ها با گروهی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
بررسی و تبیین معنا و مفهوم در محصول با تکیه بر طراحی احساس گرا (نمونه‌ی موردی: محصولات ایران از انقلاب صنعتی تاکنون)

رامش طاهریان اجارود؛ حسین اردلانی

دوره 18، شماره 47 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5658.1965

چکیده
  تحولات صنعتی در قرن هجدهم، متقارن با اواخر صفویه، آغاز قاجار در جهان و ایران آغاز شد و اثرات آن، زمینه را برای رویکردهای مختلف محصولات فراهم کرد. معانی، مفاهیم و احساس بیش از پیش در خلق محصول موثر شد. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل معنا و مفهوم در محصولات ایران از انقلاب صنعتی تا کنون و مطالعه از منظر طراحی احساس‌گرا است. فرض بر این است ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل آیکونوگرافیک آئین‌ «نمد در گردن انداختن» در نگاره‌های سوگواری و ارتباط آن با پشمینه‌پوشی در آئین‌های شبانی بر پایه دو نگاره از شاهنامه تهماسبی

مرضیه جعفرپور؛ زهره طباطبایی جبلی

دوره 18، شماره 47 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5554.1949

چکیده
  آئین‌های سوگواری در سراسر دنیا از الگویی مشترک پیروی می‌کنند که ریشه در باور به رستاخیز ایزدان باروری و وابستگی ارتزاق بشر به این نیروها دارد. بنابراین در فرهنگ‌های باستانی، می‌توان وجوه مشترک بسیاری میان آئین‌ها و نمایش‌های مربوط به باروری زمین با آئین‌های سوگواری یافت. «نمد در گردن کردن» از آئین‌هایی است که ذکر آن بارها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
روایت‌شناسی آیات قرآنی و اذکار برگرفته از آن در نگاره «مفلسی که عاشق شاه مصر شد» منطق‌الطیر موزه متروپولیتن

فاطمه غلامی هوجقان؛ حسن بلخاری قهی؛ مینا صدری

دوره 18، شماره 47 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5657.1964

چکیده
  منطق‌الطیر محفوظ در موزه متروپولیتن نیویورک از جمله نفایس نسخ خطی دوره تیموری است که به سبب مشارکت و نظارت کمال‌الدین بهزاد بر برخی از نگاره‌های آن حائز اهمیت است. فن تصویرسازی در این نسخه در بالاترین درجه کیفی قرار دارد و نکات نغز عرفانی در لابه‌لای واقعیت‌های زندگی روزمره به صورتی ماهرانه گنجانده شده‌است. در پژوهش حاضر سعی شده ...  بیشتر