نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
کتابهای تصویری ژاپن یا اِهونها را باید در شمار آثاری دستهبندی کرد که با آمیختن حوزههای ادبی و تصویری (ادبیات، نقاشی و خوشنویسی)، بهنوعی کمال هنری دست مییابند که حامل نشانههایی پیدا و پنهان از عصاره زیباییشناسی بومی خویش هستند. با توجه به تأثیر معیارهای زیباییشناسی ژاپن بر اهونها که خصلتهایی یگانه و بیهمتا بدین آثار بخشیده است، درک راستین این آثار بدون شناخت وجوه زیباییشناسانه مزبور، امری ناممکن است. یوگن، یوجو و آواره از جمله معیارهای شاخص زیباشناسی ژاپنیاند که مصادیق بارز آنها را در آثار ادبی و تصویری این سرزمین میتوان جست. این مقاله در پی بررسی و پیجویی این آرمانها در بستر اهونهاست و نیز بر آن است تا بازتاب نگرش و جهانبینی مدرن را در کنار مؤلفههای سنتی بازجوید. پس از بررسی نظری سه آرمان یوگن، یوجو و آواره، مصادیق خاص آنهارا در برخی نمونههای تصویری اهونها پی میگیریم. در پایان به یکی از بارزترین ویژگیها در زیباییشناسی ژاپنی که به نسبتی در هر سه معیار فوقالذکر نیز مستتر است، خواهیم رسید که همانا مسئله نهان ساختن و یا بهتمامی آشکار نساختن زیبایی بهگونهای است که امکان کشف آن دیرتر فراهم آید. در حقیقت میتوان به این نتیجه کلی رسید که هنر ژاپنی، یعنی هنر اشارت و القاء. اطلاعات و دادههای این مقاله به شیوه کتابخانهای گردآوری شده و با روش کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Pursuit of Japanese Aesthetics Influences in “Ehons”
کلیدواژهها [English]
- Japan
- Japanese Aesthetic
- Ehon