مقاله پژوهشی
چکیده
مطالعات تطبیقی هنر بهعنوان یکگونه مطالعاتی، مورد اقبال بسیاری از دانشجویان و محققان رشتههای مختلف هنری قرارگرفته و سهم زیادی از مطالعات پژوهش هنر را در قالب مقاله، پایاننامه و کتاب به خود اختصاص داده است. همین مهم نیز تحقیق و پژوهش در باب چیستی و چگونگی شناختشناسی، ضرورت و پیشینه دانشهای تطبیقی و بهخصوص دانش تطبیقی در ...
بیشتر
مطالعات تطبیقی هنر بهعنوان یکگونه مطالعاتی، مورد اقبال بسیاری از دانشجویان و محققان رشتههای مختلف هنری قرارگرفته و سهم زیادی از مطالعات پژوهش هنر را در قالب مقاله، پایاننامه و کتاب به خود اختصاص داده است. همین مهم نیز تحقیق و پژوهش در باب چیستی و چگونگی شناختشناسی، ضرورت و پیشینه دانشهای تطبیقی و بهخصوص دانش تطبیقی در حوزه هنر را ایجاب میکند. این در حالی است که کیفیت و سابقه کاربست این شیوه تحقیقاتی در میدان هنرها، نیاز به پژوهشهای دامنهدار و گسترده دارد. این مقاله بر آن است تا ضمن کمک به پر نمودن خلأ مطالعاتی موجود، اینگونه مطالعاتی را در مقام یکی از اشکال متنوع خوانش و بررسی آثار هنری و بهطور نظاممند معرفی مینماید و دلایل لزوم پژوهشهای تطبیقی در عرصه هنرها را تشریح کند. در این مقاله ابتدا «شناختشناسی تطبیقی» بهعنوان مفهومی در مقابل «شناختشناسی کلاسیک» علوم انسانی توضیح داده میشود؛ سپس زمینههای اجتماعی و تمدنی ظهور دانشهای تطبیقی با توجه ویژه به تحولات «جهانیشدن» موردبررسی قرار میگیرد؛ در پایان با اشاره به آسیبها و مشکلاتی که پدیده جهانیشدن برای زندگی اجتماعی و همینطور فردی به بار آورده است، مطالعه تطبیقی بهعنوان راهکاری در به دست آوردن شناخت هرچه بیشتر و کاملتر از هویتهای فرهنگی و هنری جوامع مطرح میگردد
مقاله پژوهشی
چکیده
با توجه به تجربیات و رویکرد آموزشی خاص برخی کشورهای دنیا در آموزش دانشگاهی هنر، کسب آگاهی از برنامهها و شیوههای آموزشی اجرایی آنها مرحلهای اصولی در بازنگری برنامههای موجود در کشور خواهد بود تا سپس با توجه به فرهنگ بومی و نیازهای اساسی کشور و همچنین، نقش اساسی موزهها در جامعه، دربارۀ آنها تجدیدنظر شود. بدین منظور، این پژوهش ...
بیشتر
با توجه به تجربیات و رویکرد آموزشی خاص برخی کشورهای دنیا در آموزش دانشگاهی هنر، کسب آگاهی از برنامهها و شیوههای آموزشی اجرایی آنها مرحلهای اصولی در بازنگری برنامههای موجود در کشور خواهد بود تا سپس با توجه به فرهنگ بومی و نیازهای اساسی کشور و همچنین، نقش اساسی موزهها در جامعه، دربارۀ آنها تجدیدنظر شود. بدین منظور، این پژوهش با هدف شناخت و مقایسه برنامههای آموزشی رشته مطالعات موزه در دانشگاههای معتبر دنیا انجام میشود. روش تحقیق توصیفی است که با برقراری ارتباط با دانشگاههای آسیا، اروپا، آمریکا، اقیانوسیه و آفریقا، پایگاههای اینترنتی دانشگاهی، مطالعات کتابخانهای، مکاتبات اینترنتی و در مواردی پرسشهای حضوری انجام میشود. نتایج نشان میدهد که در بین دانشگاههای مختلف ساختار متفاوت برنامههای آموزشی، علاوه بر مقاطع و رشتههای مختلف، گاه در یک مقطع و یکرشته نیز محسوس است. این تفاوت به نوع نگرش برنامه ریزان دانشگاهها بازمیگردد. برنامههای آموزشی بر اساس ظرفیتهای بنیادی دانشگاه، اعم از امکانات آموزشی و پژوهشی، ظرفیتهای علمی، تخصص اعضای هیئتعلمی و پروژههای تحقیقاتی تدوینشده است. بهعلاوه، دانشگاهها بر اساس سیاستهای اصولی خود، دورهها را بهصورت آموزشی، پژوهشی و یا ترکیبی از آموزش و پژوهش برای دوره تحصیلات تکمیلی تنظیم کردهاند. همچنین طول و شکل دوره، وضعیت پایاننامه و سایر ویژگیها بر همین اساس بهصورت متفاوت شکلگرفته است.
مقاله پژوهشی
چکیده
رویکرد فرمالیستی به نقد هنر از منظر نقد قوة حکم کانت از سوی منتقدان قرن بیستم مورد بررسی و ریشهیابی بسیار واقع شده است. از جمله کلمنت گرینبرگ از مهمترین نظریهپردازان قرن بیستم در جایجای نوشتههای خود کوشیده است ثابت کند که کانت نخستین مدرنیست در گسترة فلسفة هنر محسوب میشود. از اینرو گرینبرگ همزمان هم مدرنیسم و هم فرمالیسم ...
بیشتر
رویکرد فرمالیستی به نقد هنر از منظر نقد قوة حکم کانت از سوی منتقدان قرن بیستم مورد بررسی و ریشهیابی بسیار واقع شده است. از جمله کلمنت گرینبرگ از مهمترین نظریهپردازان قرن بیستم در جایجای نوشتههای خود کوشیده است ثابت کند که کانت نخستین مدرنیست در گسترة فلسفة هنر محسوب میشود. از اینرو گرینبرگ همزمان هم مدرنیسم و هم فرمالیسم در هنر را کانتمحور قلمداد میکند. در این نوشته کوشیدهایم محورهای اصلی بحث وی را با تکیه بر مؤلفههای نقد قوه حکم از جمله اهمیت چهار دقیقه واکاوی نموده و مناسبت آنها با فرم و فرمالیسم را ایضاح بخشیم. در عین حال استناد او به ایدة فرم در زیباشناسی کانت به تعبیر رودولف گاشه و بندتو کروچه تشریح گردیده است. نکتة حایز اهمیت اینکه توجه گرینبرگ به فرازهایی از نقد خرد ناب (سنجش خرد ناب) در اندیشة کانت بهمنظور روشن شدن آموزههای خودپایندگی هنروانتقاد از خود، بهعنوان مهمترین مؤلفههای مدرنیسم مورد تحلیل و بررسی واقع شده است. در این زمینه اهمیت نقد قوة حکم در تحلیل محورهای هنر قرن بیستم و شکلگیری فرمالیسم، و سرانجام رهیافتهای هنرمندان مدرنیست با توجه به اینرویکردها به روایت گرینبرگ تبیین شده است.
مقاله پژوهشی
چکیده
پس از استقرار حکومت ایلخانی در ایران، مغولان فاتح به دنبال کسب مشروعیت و بهمنظور تداوم حکومتی که ماهیتی نظامی داشت روش دیگری را اتخاذ کردند که میتوان از آن بهعنوان سیاستهای فرهنگی نام برد. در اشاعه این سیاستها که مبتنی بر حمایت از فعالیتهای فرهنگی و هنری، اقدامات عمرانی و بازسازی ویرانههای حاصل از جنگ و درگیری های خونین ...
بیشتر
پس از استقرار حکومت ایلخانی در ایران، مغولان فاتح به دنبال کسب مشروعیت و بهمنظور تداوم حکومتی که ماهیتی نظامی داشت روش دیگری را اتخاذ کردند که میتوان از آن بهعنوان سیاستهای فرهنگی نام برد. در اشاعه این سیاستها که مبتنی بر حمایت از فعالیتهای فرهنگی و هنری، اقدامات عمرانی و بازسازی ویرانههای حاصل از جنگ و درگیری های خونین بود، وزراء، دبیران و هنرمندان ایرانی نقش بهسزایی را بر عهده داشتند که نمود بارز آن را میتوان در مجموعه تخت سلیمان، بهعنوان کاخ تابستانی حکام مغولی و میراث عظیم تمدن و فرهنگ ایرانزمین مشاهده کرد. از اینرو کوشش ایلخانان برای کسب مشروعیت و تثبیت حکومت، آثار هنری وابسته به دستگاه قدرت از جمله کاشیهای زرینفام تخت سلیمان را تبدیل به رسانهای کرده است که از طریق آن به نمایش قدرت، اقتدار و مشروعیت پرداخته است. نظامهای کلامی و دیداری این کاشیها در قالب یک مجموعه واحد با تعداد بیشماری از نمادها و مفاهیم در کنار یکدیگر، به بیان پیام هنرمند و ایده قدرت از جانب حکومت میپردازد. این نوشتار به ارتباط میان تحولات اجتماعی و هنر در کاشیهای زرینفام تخت سلیمان با رویکرد تحلیل گفتمانی میپردازد که در نهایت با تحلیل عناصر بصری و کلامی این کاشیها، بازتاب گفتمان قدرت و رهیافتهای فرهنگی و اجتماعی آن را بر ساختار هنری کاشیهای زرینفام تخت سلیمان نشان میدهد.
مقاله پژوهشی
چکیده
هدف این مقاله بررسی نقش جعفر تبریزی در اعتلای مکتب هرات بر پایة گسترش هنر کتابآرایی و روند رو به رشد خط نستعلیق است. جعفر تبریزی ملقب به بایسنقری در تاریخ هنر ایران بهعنوان یکی از هنرمندان بنام خوشنویسی عهد تیموری (9ﻫ ق./15 م.) در خطوط هفتگانه و همچنین خط نستعلیق مطرح میشود. وی پس از دریافت سمت ریاست کتابخانه بایسنقری، به خلق کتابهای ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی نقش جعفر تبریزی در اعتلای مکتب هرات بر پایة گسترش هنر کتابآرایی و روند رو به رشد خط نستعلیق است. جعفر تبریزی ملقب به بایسنقری در تاریخ هنر ایران بهعنوان یکی از هنرمندان بنام خوشنویسی عهد تیموری (9ﻫ ق./15 م.) در خطوط هفتگانه و همچنین خط نستعلیق مطرح میشود. وی پس از دریافت سمت ریاست کتابخانه بایسنقری، به خلق کتابهای خطی و مصور و کتابآرایی چندباره آنها اهمیت بسیار میدهد. مسئله این مقاله بررسی و دستهبندی فعالیتهای جعفر تبریزی بهعنوان عاملی اصلی و مهم در اعتلای مکتب هرات است. برای رسیدن به این مقصود، با تکیهبر مطالعات کتابخانهای در خصوص مکتب هرات، جعفر تبریزی و خط نستعلیق، دادهها جمعآوریشده و تحقیق به شیوﮤ تاریخی تحلیلی با ارائه نموداری صورت گرفته است. مهمترین نتایجی که به دست آمد؛ نشان داد که نقش مؤثر جعفر تبریزی بایسنقری در پیشبرد کتابخانه بایسنقری و اعتلای مکتب هرات در سه محور رئیس، هنرمند و مدرس خوشنویس است. تلاش وی موجب خلق کتابهای خطی و مصور، پالایش خط نستعلیق و تعلیم و تربیت شاگردان گردید. مهمترین دستاورد ایشان، کتابت شاهنامه بایسنقری، پایهگذاری شیوه شرقی خط نستعلیق و تربیت ظهیرالدین اظهار است.
مقاله پژوهشی
چکیده
کتابهای تصویری ژاپن یا اِهونها را باید در شمار آثاری دستهبندی کرد که با آمیختن حوزههای ادبی و تصویری (ادبیات، نقاشی و خوشنویسی)، بهنوعی کمال هنری دست مییابند که حامل نشانههایی پیدا و پنهان از عصاره زیباییشناسی بومی خویش هستند. با توجه به تأثیر معیارهای زیباییشناسی ژاپن بر اهونها که خصلتهایی یگانه و بیهمتا بدین ...
بیشتر
کتابهای تصویری ژاپن یا اِهونها را باید در شمار آثاری دستهبندی کرد که با آمیختن حوزههای ادبی و تصویری (ادبیات، نقاشی و خوشنویسی)، بهنوعی کمال هنری دست مییابند که حامل نشانههایی پیدا و پنهان از عصاره زیباییشناسی بومی خویش هستند. با توجه به تأثیر معیارهای زیباییشناسی ژاپن بر اهونها که خصلتهایی یگانه و بیهمتا بدین آثار بخشیده است، درک راستین این آثار بدون شناخت وجوه زیباییشناسانه مزبور، امری ناممکن است. یوگن، یوجو و آواره از جمله معیارهای شاخص زیباشناسی ژاپنیاند که مصادیق بارز آنها را در آثار ادبی و تصویری این سرزمین میتوان جست. این مقاله در پی بررسی و پیجویی این آرمانها در بستر اهونهاست و نیز بر آن است تا بازتاب نگرش و جهانبینی مدرن را در کنار مؤلفههای سنتی بازجوید. پس از بررسی نظری سه آرمان یوگن، یوجو و آواره، مصادیق خاص آنهارا در برخی نمونههای تصویری اهونها پی میگیریم. در پایان به یکی از بارزترین ویژگیها در زیباییشناسی ژاپنی که به نسبتی در هر سه معیار فوقالذکر نیز مستتر است، خواهیم رسید که همانا مسئله نهان ساختن و یا بهتمامی آشکار نساختن زیبایی بهگونهای است که امکان کشف آن دیرتر فراهم آید. در حقیقت میتوان به این نتیجه کلی رسید که هنر ژاپنی، یعنی هنر اشارت و القاء. اطلاعات و دادههای این مقاله به شیوه کتابخانهای گردآوری شده و با روش کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
مقاله پژوهشی
چکیده
در این پژوهش تلاش شده تا با تمرکز بر حوزة نظری تعاریف، راهکارها و ویژگیهای تبلیغات غیرمتعارف محیطی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. منظور از تبلیغات غیرمتعارف محیطی آن دسته از تبلیغاتی هستند که در کنار شیوههای سنتی و پرقدمتی چون بیلبورد، پوستر و بنر مطرح شده و بهمنظور جذب مشتریان به ستوه آمده از تبلیغات، بهعنوان روشی جایگزین شکل ...
بیشتر
در این پژوهش تلاش شده تا با تمرکز بر حوزة نظری تعاریف، راهکارها و ویژگیهای تبلیغات غیرمتعارف محیطی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. منظور از تبلیغات غیرمتعارف محیطی آن دسته از تبلیغاتی هستند که در کنار شیوههای سنتی و پرقدمتی چون بیلبورد، پوستر و بنر مطرح شده و بهمنظور جذب مشتریان به ستوه آمده از تبلیغات، بهعنوان روشی جایگزین شکل گرفته و بهمرور توسعه یافته است. امروزه اینگونه تبلیغات که زیرگروه بازاریابی گریلا قرار میگیرد، بعضاً در گوشه و کنار ایران نیز بهچشم میخورد، لذا شناخت و بررسی مبانی طراحی آن برای کمک به طراحان در استفادة بهینه از ابزارهای تبلیغاتی ضروری بهنظر میرسد. روش این پژوهش از منظر دادههای تحقیق از نوع کیفی، تحلیلی و غیرتعاملی است. بدینمعنا که دیدگاهها و رویکردهای موجود در زمینة بازاریابی گریلا، ویژگیهای آن و ابزارهای مختلف مورد استفاده در این نوع تبلیغات مورد کندوکاو و بازبینی قرار گرفته است. نتایج بهدست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که بازاریابی گریلا با کمپینهای متفاوت و غیرمتعارف سعی در غافلگیر کردن مخاطبان و در نتیجه جلب توجه آنها به پیام تبلیغ، با هزینههایی نسبتاً پایین دارد. یکی از ابزارهایی که این نوع تبلیغات از آن بهره میبرد، تبلیغات اَمبینت است. تبلیغات امبینت محیط اطراف را به ابزاری ارتباطی تبدیل میکند، به این صورت که برای جذب مشتریان با بهرهگیری، تلفیق و شبیهسازی ویژگیهایی از مکانها، مجراها، قالبها و اشیای درون محیط با پیام برند، از آنها بهعنوان رسانهای برای انتقال پیام بهره میبرد.