نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
با توجه به تجربیات و رویکرد آموزشی خاص برخی کشورهای دنیا در آموزش دانشگاهی هنر، کسب آگاهی از برنامهها و شیوههای آموزشی اجرایی آنها مرحلهای اصولی در بازنگری برنامههای موجود در کشور خواهد بود تا سپس با توجه به فرهنگ بومی و نیازهای اساسی کشور و همچنین، نقش اساسی موزهها در جامعه، دربارۀ آنها تجدیدنظر شود. بدین منظور، این پژوهش با هدف شناخت و مقایسه برنامههای آموزشی رشته مطالعات موزه در دانشگاههای معتبر دنیا انجام میشود. روش تحقیق توصیفی است که با برقراری ارتباط با دانشگاههای آسیا، اروپا، آمریکا، اقیانوسیه و آفریقا، پایگاههای اینترنتی دانشگاهی، مطالعات کتابخانهای، مکاتبات اینترنتی و در مواردی پرسشهای حضوری انجام میشود. نتایج نشان میدهد که در بین دانشگاههای مختلف ساختار متفاوت برنامههای آموزشی، علاوه بر مقاطع و رشتههای مختلف، گاه در یک مقطع و یکرشته نیز محسوس است. این تفاوت به نوع نگرش برنامه ریزان دانشگاهها بازمیگردد. برنامههای آموزشی بر اساس ظرفیتهای بنیادی دانشگاه، اعم از امکانات آموزشی و پژوهشی، ظرفیتهای علمی، تخصص اعضای هیئتعلمی و پروژههای تحقیقاتی تدوینشده است. بهعلاوه، دانشگاهها بر اساس سیاستهای اصولی خود، دورهها را بهصورت آموزشی، پژوهشی و یا ترکیبی از آموزش و پژوهش برای دوره تحصیلات تکمیلی تنظیم کردهاند. همچنین طول و شکل دوره، وضعیت پایاننامه و سایر ویژگیها بر همین اساس بهصورت متفاوت شکلگرفته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Academic Education of Museum Studies around the World
کلیدواژهها [English]
- Museum Studies
- Educational systems
- Universities
- Iran
- World