پرسش حقیقت در هنر ازجمله موضوعات بحثبرانگیزی است که از دیرباز در تاریخ زیباییشناسی مطرح بوده و به شکلی ضمنی پرسشهایی دیگر را مفروض قرار میدهد؛ یعنی ماهیت حقیقت و فهم آدمی را. گادامر ازجمله فلاسفه معاصری است که توجهی خاص به این موضوع کرده و در مسیر فلسفی خود بهنقد زیباییشناسی کانت میپردازد. او آگاهی زیباشناختی را انتزاعی میداند که اثر هنری را از بستر خود یعنی تاریخ و تجربه آدمی جدا میکند. انتزاع ملازم با تجربۀ زیباییشناختی بهطور تصنعی حقیقت را در گسترۀ دانش مفهومی علوم تجربی محدود نموده و منکر حقیقت غیر مفهومی علوم انسانی و هنر میشود. گادامر انگارۀ حقیقت در مفهوم نامستوری را با مقولۀ فهم پیوند زده، فهم و حقیقت را دارای منشی تاریخی و هرمنوتیک میداند. در نگاه او اثر هنری با ما سخن میگوید و از خلال چالشی همیشگی با آدمی و زندگی او واقعۀ حقیقت اتفاق میافتد. در این نوشتار سعی شده ضمن تحلیل برخی مفاهیم زیباییشناختی گادامر، برتبیین هستی شناختی تجربۀ اثر هنری که همانا تبیین نسبت میان حقیقت و هنر است، تأکید شود. خواهیم دید که در مواجهه با اثر هنری نمیتوان ناظر محض بود؛ اثر هنری با دگرگونی واقعیت، حقیقت آن را برملا میکند.
چمانی, عبد الرسول . (1388). حقیقت و هنر: گادامر و تجربه اثر هنری. نشریهی علمی پژوهشی نامهی هنرهای تجسمی و کاربردی, 2(3), 29-43. doi: 10.30480/vaa.2009.606
MLA
چمانی, عبد الرسول . "حقیقت و هنر: گادامر و تجربه اثر هنری", نشریهی علمی پژوهشی نامهی هنرهای تجسمی و کاربردی, 2, 3, 1388, 29-43. doi: 10.30480/vaa.2009.606
HARVARD
چمانی, عبد الرسول. (1388). 'حقیقت و هنر: گادامر و تجربه اثر هنری', نشریهی علمی پژوهشی نامهی هنرهای تجسمی و کاربردی, 2(3), pp. 29-43. doi: 10.30480/vaa.2009.606
CHICAGO
عبد الرسول چمانی, "حقیقت و هنر: گادامر و تجربه اثر هنری," نشریهی علمی پژوهشی نامهی هنرهای تجسمی و کاربردی, 2 3 (1388): 29-43, doi: 10.30480/vaa.2009.606
VANCOUVER
چمانی, عبد الرسول. حقیقت و هنر: گادامر و تجربه اثر هنری. نشریهی علمی پژوهشی نامهی هنرهای تجسمی و کاربردی, 1388; 2(3): 29-43. doi: 10.30480/vaa.2009.606