نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه صنایع دستی،دانشکده هنر،دانشگاه الزهرا
2 صنایع دستی،دانشکده هنر،دانشگاه الزهرا
3 عکاسی،دانشکده هنر های زیبا،دانشگاه تهران
چکیده
در تعداد قابل توجهی از عکسهای دوره قاجار نشانههایی از آثار هنرِسنتی دیده میشود. این عکسها بهمثابه اسناد و مدارکی دال بر حضور آثار هنرِسنتی در بطن زندگی مردمان آن دورهاند؛ لذا خوانش آنها میتواند اطلاعات مهمی در رابطه با نقش و جایگاه هنرِسنتی در سبک زندگی و هویت اجتماعی دوره قاجار در اختیار بگذارند که آگاهی از این امر مغفولمانده ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش کاربردی نقد و ارزیابی 24 عکس منتخب از مجموعه عکسهای موجود ذیل چهار گروه به روش نشانهشناسی و با تکیه بر نظام نشانهشناسی چارلز ساندرز پیرس[i]صورت گرفته است تا بتوان چرایی و چگونگی حضور آثار هنرِسنتی را در عکسها جویا شد. شرح مطالعات متکی بر اسناد تصویری، به روش توصیفی-تحلیلی تنظیم شده و گردآوری اطلاعات به طریق کتابخانهای و اینترنتی صورت گرفتهاست. حاصل مطالعه نشانهشناسی حضور اثر هنرسنتی در عکسها، با استفاده از دستهبندی سهگانه پیرس (نشانههای شمایلی، نمادین و نمایهای) حاکی از آن است که: در عکسهایی که با هدف معرفی اثر گرفته شده است، حضور هنرسنتی جنبهای شمایلی دارد؛ در مواردی که عکس حکم تزیین و کالای کاربردی در دربار و زندگی طبقه متوسط را داشته است، نشانهها نمادیناند؛ و در عکسهایی که مرحله تولید هنرسنتی را نمایش میدهند و اثر حضور مستقیمی ندارد نشانه نمایهای است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Semiotic Criticism of Traditional Art Products in Some Selected Photographs of Qajar-Era
نویسندگان [English]
- mahin sohrabi nasir abadi 1
- fateme nadr pur 2
- musa heydari yeganeh 3
1
2
3
چکیده [English]
In a significant number of Qajar-era photographs the signs of traditional art are visible. These photographs are as the documents and evidences which demonstrate the presence of the traditional art in the heart of the lives of the people of that time; reading of these artworks gives us considerable information about the role and the position of traditional art in the life style and the social identity of Qajar era; To raise the awareness of this neglected fact seems to be necessary. In this applied research, in which the information has been gathered through library and internet, 11 photos selected from available photo collections have been criticized and analyzed through semiotics and based on the semiotic system of "Charles Sanders Peirce" in order to find the why and how of the presence of traditional art in them.
The result of the semiotic study of the photographs using Peirce's three-way classification of semiotic system, confirms that when the photographs are taken with the aim of introducing the artwork, the presence of traditional art contains an iconic aspect. On the other hand, when photographs were used as a decorative and functional object in court and middle-class life, the presence of traditional art is treated as the symbolic sign. Whilst in photographs the process of traditional art is considered and the art work is not directly present, the presence of traditional art is placed in the category of index signs.
کلیدواژهها [English]
- Semiotic Criticism
- Photography
- Traditional Art
- Qajar Era