مقاله پژوهشی
بازتولید نقیضه‏ای مونالیزا با شیوه آشنایی‏زدایی در گفتمان ساختارشکن هنر پسامدرن

محبوبه طاهری؛ عفت السادات افضل طوسی

دوره 10، شماره 20 ، بهمن 1396، صفحه 5-26

https://doi.org/10.30480/vaa.2018.611

چکیده
  نقیضه در جریان خوانش بینامتنیت و آشنایی‏زدایی و شالوده‏شکنی در عصر پسامدرن، به‏زعم جایگاه نقدی که در دستاوردهای گفتمان پست‏مدرن داشته‏اند، تداخل رویکرد به مرزهای یکدیگر دارند. نقیضه که به وارونه‏سازی غیرتصنعی اهتمام می­ورزد و شیوه آشنایی‏زدایی که به بازتولید اثر هنری می‏پردازد و نیز رویکرد ساختارشکنی که دریدا مطرح ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقد نشانه شناختی آثار هنرسنتی در منتخبی از عکس های دوره قاجار

مهین سهرابی نصیر ابادی؛ فاطمه ندرپور؛ موسی حیدری یگانه

دوره 10، شماره 20 ، بهمن 1396، صفحه 27-46

https://doi.org/10.30480/vaa.2018.612

چکیده
  در تعداد قابل توجهی از عکس­های دوره قاجار نشانه­هایی از آثار هنرِسنتی دیده می­شود. این عکس­ها به­مثابه اسناد و مدارکی دال بر حضور آثار هنرِسنتی در بطن زندگی مردمان آن دوره­اند؛ لذا خوانش آن­ها می­تواند اطلاعات مهمی در رابطه با نقش و جایگاه هنرِسنتی در سبک زندگی و هویت اجتماعی دوره قاجار در اختیار بگذارند که آگاهی از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بهره گیری فتحعلی شاه از زبان تصویر در قدرت نمایی

نفیسه عثنی عشری؛ محمدتقی اشوری

دوره 10، شماره 20 ، بهمن 1396، صفحه 47-58

https://doi.org/10.30480/vaa.2018.613

چکیده
  شکل­گیری شاخه­ای جدید از هنر نگارگری ایرانی به نام «چهره­نگاری و پیکرنگاری درباری» به ابتکار فتحعلی­شاه کاربرد نوعی رسانه تصویری بود که در جهت تحقق اهداف تبلیغاتی شاهان قاجار شکل گرفت و بر این اساس به نظر می­رسد که بین این آثار و گرافیک فصل مشترکی وجود دارد و لذا مسأله اصلی مقاله آن است که احیایارتباطاتتصویری سلطنتیایران ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعة تطبیقی نگاره و خط‌نگاره در محراب‌هایِ گچیِ چهارگانة مسجد ملک کرمان

علیرضا شیخی؛ علیرضا بیت اللهی

دوره 10، شماره 20 ، بهمن 1396، صفحه 59-78

https://doi.org/10.30480/vaa.2018.614

چکیده
  چهار محراب گچبری شبستان امام حسن (ع) در مسجد ملک کرمان، متعلق به دورة سلجوقی و آل بویه­اند. هدف، مطالعه تزیینات محراب‌ها و پاسخ به چیستی عناصر ساختاری تجسمی تزیینات، همچون نوع نگاره‌ها و شکل خط‌نگاره‌های هر محراب و تأثیرات متقابل خط و نگارهاست. این پژوهش از روش­های توصیفی- تحلیلی و تطبیقی بهره گرفته و جمع­آوری اطلاعات بر مبنای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
روش‌شناسی نقد خط نستعلیق.

حسین رضوی فرد؛ حسن علی پورمند

دوره 10، شماره 20 ، بهمن 1396، صفحه 79-100

https://doi.org/10.30480/vaa.2018.615

چکیده
  قابلیت‌های بصری خط نستعلیق باعث شده است که این خط از قرن نهم ه.ق به بعد پرکاربردترین خط در کتابت نسخه‌های خطی ایرانی باشد؛‌ اما حوزه نقد آثار خوشنویسی نستعلیق از روند رو به رشد حوزه‌ی اجرا، بازمانده و سخت نیازمند بازبینی و تدوین است. اصول و قواعد خوشنویسی سنتی، میراث ارزشمند قُدما در زمینه‌ی آموزش خوشنویسی است و گمان می‌رود با وجود ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی چالشهای آموزش طراحی پوستر در دانشگاههای هنر ایران (یک مطالعه کیفی)

سید محمد تقی بافقی؛ جواد حاتمی

دوره 10، شماره 20 ، بهمن 1396، صفحه 101-118

https://doi.org/10.30480/vaa.2018.616

چکیده
  مقاله حاضر در رابطه با اهمیت کاربست روش‌ها و فنون تدریس در اجرای درس طراحی پوستر انجام شدهاست. طی این پژوهش با طرح سئوالاتی پیرامون سه مضمون؛ 1. ویژگی های شخصیتی مدرس 2. تواناییعلمی مدرس 3. توانایی تدریس مدرس، از نظر دانشجویان این حوزه به تبیین روش های موفق آموزش طراحیپوستر در دانشگاههای هنر ایران پرداخته شده است. روش پژوهش، کیفی و با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل ساختاری مواد و تکنیک به کاررفته در تزئینات ازاره ی سنگی دوره صفوی (نمونه مطالعاتی بقعه ی شاه عباس ثانی قم )

احمد غلامزاده کلایی؛ کوروس سامانیان

دوره 10، شماره 20 ، بهمن 1396، صفحه 117-131

https://doi.org/10.30480/vaa.2018.617

چکیده
  مقبره ی شاه عباس دوم در جوار ضریح مطهر حضرت معصومه سلام ا... علیها، از لحاظ معماری و تزئینات، ازویژگی های شاخص بناهای دوره ی صفوی برخوردار است. ازاره های سنگی بقعه با گل های رنگی تزئین شدهاست. تزئینات و نقاشی روی سنگ در کنار انواع تزئینات معماری صفوی دیده می شود. نقاشی رنگ وروغن وطلاکاری از آن جمله است. هدف این پژوهش، شناخت و تحلیل مواد ...  بیشتر