نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گرافیک، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس
2 گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
مقاله حاضر در رابطه با اهمیت کاربست روشها و فنون تدریس در اجرای درس طراحی پوستر انجام شده
است. طی این پژوهش با طرح سئوالاتی پیرامون سه مضمون؛ 1. ویژگی های شخصیتی مدرس 2. توانایی
علمی مدرس 3. توانایی تدریس مدرس، از نظر دانشجویان این حوزه به تبیین روش های موفق آموزش طراحی
پوستر در دانشگاههای هنر ایران پرداخته شده است. روش پژوهش، کیفی و با استفاده از تکنیک مصاحبه
انجام شده است. حجم نمونه 13 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد گرافیک دانشگاههای ایران بود هاند
و ملاک توقف ادامه مصاحبه، رسیدن به غنای داده بوده است. مهمترین یافته های تحقیق عبارت است از؛
سلیقه ای عمل کردن مدرسان درس طراحی پوستر در تدریس، عدم تدوین طرح درس مدون و از پیش تعیین
شده از سوی مدرسان، عدم اجرای کامل سرفصل های آموزشی توسط استادان، عدم تجربه کاری و حرفه ای
مدرسان، بی اعتنایی استادان به اجرای ارزشیابی تکوینی و دوره ای و نیز ارائه درس طراحی پوستر توسط
مدرسان غیر مرتبط و غیر متخصص که فاقد تشخص مقبول برای ارائه این درس بوده اند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Challenges of Poster Design education at Iranian Art Universities: A qualitative study
نویسندگان [English]
- seyyed Mohammad Taghi Bafeghi 1
- Javad Hatami 2
1
2
چکیده [English]
This study concentrated to importance of teaching methods applications in poster design curriculum
implementation. The major research questions were categorized in three them: 1. Personality
characteristics of lecturer 2. Academic abilities of lecturer 3. Teaching abilities of lecturer. The
research method was qualitative and interview technique has been used. The interviewee were 13
post graduate students of poster design discipline at art universities of Iran and criteria to stop the
interview was data saturation.The results of this research are: lecturers prefer the unique and style
teaching in curriculum implementation, lecturers have not lesson plan, they did not implement all
of the syllabus, lecturers have not enough experience in teaching, they are ignore the formative
evaluation, and implement the poster design curriculum via non related lecturers.
کلیدواژهها [English]
- Teaching Method
- Instruction
- Learning
- Poster Design
- Graphic Design