نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، استان تهران، شهر تهران
2 هنر اسلامی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، استان تهران، شهر تهران
چکیده
هنر و زیبایی، رابطهای دیرینه باسلیقه و انتخاب دارد و به همین دلیل از موضوعات بحثبرانگیز در جهان هنر به شمار میآید. در بسیاری از مواقع اختلافنظر میان جامعهٔ حرفهای و تخصصی از یکسو و عموم مخاطبان از سوی دیگر، بهوضوح خودنمایی میکند و در برخی از مواقع نوعی فاصله میان کارفرما و هنرمند به وجود میآورد؛ اما مسئله اصلی اینجاست که این اختلافنظر از کجا ناشی شده است و چه چیزی را میتوان مبدأ و موضوع آن برشمرد. بر اساس فرضیهٔ موردنظر پژوهش میتوان رابطهای را میان آگاهیهای کلی و دانستههای عمومی افراد و نوع انتخاب در آثار هنری مشاهده کرد. دانستههای عمومی افراد و سلیقهٔ هنریشان با یکدیگر مرتبطاند؛ هرچند که چیستی و چگونگی این ارتباط نیاز به توضیح و تفسیر دارد. برای پاسخگویی به پرسشهای مطرحشده، نوع انتخاب آثار از منظر انتزاعی بودن یا رئالیستی بودن و همچنین ایرانی یا غیر ایرانی بودن، در حوزه هنرهای تجسمی به آزمون گذاشته میشود. دستاوردهای پژوهش نشان از آن دارند که هرچند میتوان رابطهای کلی را در این حوزه تعریف کرد، لیکن جنبههای عمیقتری نیز وجود دارند که بر رابطهٔ میان دانستههای عمومی و نوع انتخاب در آثار هنری تأثیر مینهند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The role of public awareness and knowledge in selection of art-works
نویسندگان [English]
- Mohammad javad Mahdavi nejhad 1
- Kosar Afzali 2
1
2