مقاله پژوهشی
ارزیابی نظریهٔ دیوید هیوم در خصوص زیبایی و ذوق

مریم بختیاریان

دوره 3، شماره 5 ، بهمن 1389، صفحه 5-17

https://doi.org/10.30480/vaa.2011.641

چکیده
  «دیوید هیوم» ضمن مطرح ساختن بحث تازه ذوق در مقاله‌ای با عنوان «در باب معیار ذوق»، زیبایی را برخلاف پیشینیان خود، ویژگی و صفتی در شیء ندانست، بلکه آن را احساسی برشمرد که در ذهن مخاطب آن شکل می‌گیرد. او از این طریق اندیشه‌های زیبایی شناسانه پس از خود را به‌طور اساسی متحول ساخت، به‌گونه‌ای که رهیافت ذهنی و نگاه مدرن به زیبایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ملاحظات انتقادی «تاریخ هنر» در تحلیل تاریخ سنتی هنر

اپه نا اسفندیاری؛ سید موسی دیباج؛ حبیب الله ایت اللهی

دوره 3، شماره 5 ، بهمن 1389، صفحه 19-31

https://doi.org/10.30480/vaa.2011.642

چکیده
  تاریخ هنر در کمتر از 40 سال اخیر، دستخوش تحولات بنیادی شده که خود از تداخل و هم‌پوشی اوضاع تاریخی، سیاسی، اجتماعی و تغییرات نهادی سرچشمه گرفته است. نتیجهٔ این تغییرات، نقادی از امری متعارف (تاریخ سنتی و نهادی هنر)، تعیین جایگاه دانش در جامعهٔ معاصر و تأکید هنر امروز بر ارزش‌های اجتماعی، ثمربخش بودن دانش‌ها و تخصص‌ها و ارتباط هنر با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاریخ هنر در سنجهٔ سنت‌گرایان

کامران سپهران

دوره 3، شماره 5 ، بهمن 1389، صفحه 23-44

https://doi.org/10.30480/vaa.2011.643

چکیده
  بر اساس سنت‌گرایی، تاریخ هنر عاجز از دستیابی به حقیقت هنر است؛ چون دیدگاه سنت‌گرا اساساً تاریخ و حقیقت را در ستیز با یکدیگر می‌بیند. این در حالی است که شناخت غیر تاریخ‌مند به‌سوی رازورزی و کلی‌گویی سوق پیدا می‌کند. بااین‌حال سنت‌گرایی از جنبه‌هایی با زیبایی‌شناسی غربی در نقد نگرش تاریخی شریک است، چون به‌مانند زیبایی‌شناسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش آگاهی و دانسته‌های عمومی در انتخاب آثار هنری

محمد جواد مهدوی نژاد؛ کوثر افضلی

دوره 3، شماره 5 ، بهمن 1389، صفحه 45-61

https://doi.org/10.30480/vaa.2011.644

چکیده
  هنر و زیبایی، رابطه‌ای دیرینه باسلیقه و انتخاب دارد و به همین دلیل از موضوعات بحث‌برانگیز در جهان هنر به شمار می‌آید. در بسیاری از مواقع اختلاف‌نظر میان جامعهٔ حرفه‌ای و تخصصی از یک‌سو و عموم مخاطبان از سوی دیگر، به‌وضوح خودنمایی می‌کند و در برخی از مواقع نوعی فاصله میان کارفرما و هنرمند به وجود می‌آورد؛ اما مسئله اصلی اینجاست ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
هم کناری سنت و تجدد در کارستان هنری محمود خان صبا

یعقوب اژند

دوره 3، شماره 5 ، بهمن 1389، صفحه 63-79

https://doi.org/10.30480/vaa.2011.645

چکیده
  محمود خان صبا از معدود هنرمندان دوره قاجار است که با قوهٔ فصاحت و بلاغت هنری‌ای که داشت، بدون اینکه به‌مانند دیگران صحنهٔ فرنگ را درک کند، به نوآوری و تجدد در هنر خود پرداخت. هنر او در حقیقت فرزند زمانه خویش است و پیداست که وی در پی صحبت با ارباب هنر و کمال به این بداعت دست‌یافته است. به‌کارگیری شیوهٔ «پرداز» و ترکیب آن با عناصر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی منشأ جانور نگاری و آثار جانور نگار کهن ایرانی، در فرهنگ و باورهای اقوام ایرانی چهارهزاره قبل از میلاد

گلناز فرهمندی؛ محمد تقی اشوری

دوره 3، شماره 5 ، بهمن 1389، صفحه 81-99

https://doi.org/10.30480/vaa.2011.646

چکیده
  بن‌مایه تفکرات و باورهای اقوام ایرانی در هزاره‌های نخستین پیش از میلاد، چنان نقش گسترده‌ای در شکل‌گیری هنر ایرانی داشته است که انعکاس آن نه‌تنها در هنر اقوام دوره‌های مذکور به چشم می‌خورد بلکه باوجود گذشت زمان و تحولات فکری و فرهنگی ایرانیان، بارنگ و لعابی دیگر، در بسیاری از آثار هنری ادوار بعد از میلاد نیز نمایان است. آثار جانور ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارتباط دوسویه اصول مدیریت کیفیت باارزش‌های صناعات اسلامی و نمود آن در نظر و عمل اصناف عصر صفوی

سارا صاحب الزمانی؛ ایرج داداشی

دوره 3، شماره 5 ، بهمن 1389، صفحه 101-117

https://doi.org/10.30480/vaa.2011.647

چکیده
  تحلیل اصول و روش‌های مختلفی که امروزه در قالب نظام‌های مدیریت در سراسر جهان شناخته‌شده‌اند و مورداستفاده قرار می‌گیرند و ارزش‌ها و تعالیم معنوی هنروران و صنعتگران ایرانی در عصر صفوی نسبت‌هایی را میان این دو برملا می‌سازد. به‌ویژه وقتی از این تحلیل‌ها چنین برمی‌آید که نخست، عامل اصلی پدید آمدن دوره‌های اوج و شکوفایی در تاریخ ...  بیشتر