نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 فلسفه هنر، گروه فلسفه هنر دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران E-mail: asmasabzkar@gmaill.com
2 گروه آموزشی سینما، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران
3 دانشیارتجسمی، دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران
چکیده
بدن بهعنوان آنچه همواره با من است و خودِ من، از مهمترین بحثهای تاریخ فلسفه بوده و نگاههای متعددی را برتابیده است. موریس مرلو- پونتی فرانسوی که از فلاسفه معاصر پدیدارشناس و اصالت وجودی (اگزیستانسیال) است، نیز از قاعده کلی مستثنی نبوده و شاید حتی بیش ازهر فیلسوف دیگری به بحث بدن پرداخته و آن را موردتوجه خاصی قرار داده است. بدنی که او شرح میدهد، کاملاً متفاوت از تفاسیر گذشته بدن است و لذا از آن بهعنوان تَن یاد میشود. ازآنجاکه این فیلسوف و چشماندازش به جهان آنگونه که میبایست در ایران شناختهشده نیست، در این مقاله کوشش میگردد تا با روشی تحلیلی – تفسیری و نگاهی به چشمانداز گذشته بدن، همچنین بررسی آرای مرلو – پونتی از آن و تأثیر و تأثرات میان آرای مرلو- پونتی و عقاید گذشتگان طرحی را که وی از تن آدمی میریزد، روشن گرداند. درنتیجه نشان داده خواهد شد آنچه به نظریه تن معروف است و آنچه مرلو- پونتی آن میخواند، تنی آگاه است که خلق (body schema) تن را شکلواره
و خوانش آثار هنری بر بستر آن روی میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Merleau-ponty and body schema
نویسندگان [English]
- Asma Sabz kar 1
- Esmaeel Bani ardalan 2
- Jalal al din Soltan Kashefi 3
1
2
3