مقاله پژوهشی
مرلو- پونتی و شکل واره تن

اسما سبزکار؛ اسماعیل بنی اردلان؛ جلال الدین سلطان کاشفی

دوره 4، شماره 7 ، بهمن 1390، صفحه 5-18

https://doi.org/10.30480/vaa.2012.654

چکیده
  بدن به‌عنوان آنچه همواره با من است و خودِ من، از مهم‌ترین بحث‌های تاریخ فلسفه بوده و نگاه‌های متعددی را برتابیده است. موریس مرلو- پونتی فرانسوی که از فلاسفه معاصر پدیدارشناس و اصالت وجودی (اگزیستانسیال) است، نیز از قاعده کلی مستثنی نبوده و شاید حتی بیش ازهر فیلسوف دیگری به بحث بدن پرداخته و آن را موردتوجه خاصی قرار داده است. بدنی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل چند نگاره پهلوانی از منظر جهان‌نگری فتوَّتیه

سید مانی عمادی

دوره 4، شماره 7 ، بهمن 1390، صفحه 19-37

https://doi.org/10.30480/vaa.2012.655

چکیده
   این مقاله به‌قصد دریافت و تشریح جهان‌نگری گروه‌های سهیم در خلق چند نگاره پهلوانی، به بررسی ساختاری نگاره‌هایی از ایران، هند، بخارا و عثمانی می‌پردازد. منظور از جهان‌نگری، آگاهی آرمانی گروهی از مردمان جامعه دانسته شده که به‌واسطهٔ آن، گروه در یکی از رسته‌های مشخص ِ اجتماعی قرار می‌گیرد. نوشتار، جهان‌نگری پنهان در نگاره‌ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
زندگی و کارستان هنری میرزا محمدهادی

یعقوب اژند

دوره 4، شماره 7 ، بهمن 1390، صفحه 39-52

https://doi.org/10.30480/vaa.2012.656

چکیده
  مهم‌ترین فرضیه‌ای که نگارنده را وادار به نگارش مقالهٔ حاضر کرد، این بود که میرزا محمدهادی، نقاش و مذهب سده دوازدهم هجری، برخلاف تصور برخی از هنرپژوهان که او را دو تن فرض کرده‌اند یک‌تن بیشتر نبوده و تنها در مقایسه با همسالانش اندکی بیشتر عمر یافته و بیش از نود سال زیسته است. نگارنده با این فرضیه و اثبات آن، از سه اشاره منابع مکتوب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر عکاسی معماری بر نقاشی روی کاشی‌های نقش برجسته تالار اصلی کاخ گلستان

صمد سامانیان؛ محمود میرعزیزی؛ ابوالفضل صادقپور فیروز آباد

دوره 4، شماره 7 ، بهمن 1390، صفحه 53-65

https://doi.org/10.30480/vaa.2012.657

چکیده
  در دوره قاجار که یکی از مهم‌ترین و پرفرازونشیب‌ترین دوران حکومتی در ایران است، نقاشی روی کاشی دچار تحولات گسترده‌ای شده است. بخشی از این تحولات که با ورود عکاسی به ایران آغاز می‌گردد، زمینه‌ای برای تأثیرپذیری از این هنر نوظهور فراهم می‌نماید. کاخ گلستان به‌عنوان مرکز حکومتی شاهان قاجار، جلوه‌گر عالی‌ترین نوع هنرهای این دوره ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
گرافیتی، رسانه‌ای غیررسمی

مرجان زارع هرفته؛ علی شیخ مهدی؛ رضا افهمی

دوره 4، شماره 7 ، بهمن 1390، صفحه 67-84

https://doi.org/10.30480/vaa.2012.658

چکیده
  گرافیتی به‌حسب ظاهر نوعی نشانه‌گذاری هدفمند به دست انسان بر سطوح مختلف محیط شهری به شمار می‌آید و ازجمله مهم‌ترین اهداف آن ارتباط و پیام‌رسانی است. نخبه‌گرایان هنرهای تجسمی غالباً از گرافیتی به‌عنوان پدیده‌ای خرابکارانه (وندالیسم) یاد می‌کنند، درحالی‌که بررسی‌های چند دهه اخیر به‌وسیله پژوهشگران مطالعات فرهنگی، نشان داده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی نمونه‌ای از پارچه‌های دوره ایلخانی موجود در موزه مقدم دانشگاه تهران

فیروز مهجور؛ زهرا علی نژاد اسبوئی

دوره 4، شماره 7 ، بهمن 1390، صفحه 85-100

https://doi.org/10.30480/vaa.2012.659

چکیده
  در این مقاله، به بررسی نمونه‌ای از پارچه‌های موزه ایران (موزه مقدم دانشگاه تهران)، با روش‌های آزمایشگاهی و تطبیقی پرداخته‌شده است. هدف اصلی این پژوهش عبارت است از مطالعه، بررسی و شناخت نقش‌مایه‌ها، تکنیک بافت و شناسایی نوع رنگینه‌های به کاررفته در الیاف پارچه‌ها، با استفاده از روش‌های آزمایشگاهی (طیف‌سنجی انعکاسی مادون‌قرمز ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعات تطبیقی خط‌نگاری در قالی‌های دوران صفوی و قاجار

طیبه صباغ پور آرانی

دوره 4، شماره 7 ، بهمن 1390، صفحه 101-129

https://doi.org/10.30480/vaa.2012.660

چکیده
  هنرمندان در عرصه قالی‌بافی از خط نوشته به‌عنوان عنصری تزئینی و ابزاری توانمند به‌منظور انتقال مفاهیم بهره گرفته‌اند. در این مقاله‌ها با بررسی خط نوشته‌های قالی‌ها در دو دوره مهم تاریخ قال بافی ایران – یعنی دوران صفوی و قاجار- کوشش می‌گردد تا ضمن پرداختن به فرم‌ها و مضامین به‌کاررفته در خط نوشته‌ها با رویکردی تطبیقی و مقایسه‌ای ...  بیشتر