مقاله پژوهشی
فرهنگ دیداری و مفهوم دیدن
دوره 4، شماره 8 ، اسفند 1390، صفحه 5-18

https://doi.org/10.30480/vaa.2012.271

چکیده
  باورها و ارزش‌های بشر در جهان معاصر بیش از گذشته در محاصره تصویر و تجربهٔ دیداری است. آنچه تاکنون در مباحث گوناگون فکری تحت عنوان دیدن موردبررسی قرارگرفته است با مفهوم آن در فرهنگ دیداری تفاوت محسوس دارد. فرهنگ دیداری زمینه‌ای بینارشته‌ای از مطالعات فرهنگی است که در دهه‌های اخیر ظهور کرده است. از ویژگی‌های آن می‌توان به نگاه انتقادی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازتاب مشروعیت و اقتدار در نقش برجسته و سنگ نبشته آرامگاه داریوش اول
دوره 4، شماره 8 ، اسفند 1390، صفحه 19-38

https://doi.org/10.30480/vaa.2012.272

چکیده
    نقوش برجسته و کتیبه‌های هخامنشی حاوی مفاهیم سیاسی و دینی در جهت استحکام ایدئولوژی سلطنتی پادشاهان هستند. این پژوهش به روش توصیفی نقش برجسته و سنگ‌نبشته آرامگاه داریوش را به کمک روش اسنادی موردبررسی قرار می‌دهد. در تحلیل کتیبه‌ها و نقوش برجسته داریوش می‌توان به ساختار مشروعیت وی در اداره شاهنشاهی و حکومت پی برد. نقوش برجسته ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی ویژگی های تزئینی قرآن های مترجم خطی سده 5 تا 6 ه.ق. موجود در موزه قرآن امام رضا (ع)
دوره 4، شماره 8 ، اسفند 1390، صفحه 39-54

https://doi.org/10.30480/vaa.2012.273

چکیده
  موزه قرآن امام رضا (ع) به‌عنوان یکی از موزه‌های جهان درزمینهٔ نسخه‌های خطی قرآنی، ازجمله موزه‌هایی است که آثار مهم و باارزشی چون نسخه‌های خطی قرآن از سده‌های اولیه اسلام تا دوران اخیر در آن نگهداری می‌شود. ویژگی برخی از این نسخه‌ها به جهت دارا بودن جنبه‌های بصری و تزئینی بوده و همچنین از این نظر که جزء اولین قرآن‌های مترجم هستند، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پیکرة انسان در نقاشی صفوی (اصفهان)
دوره 4، شماره 8 ، اسفند 1390، صفحه 55-76

https://doi.org/10.30480/vaa.2012.274

چکیده
  توسعه تجارب داخلی و بازرگانی خارجی، رشد نیروهای زایندۀ تولید و افزایش تولیدات کالایی، رواج شهرنشینی و استقرار صلح درازمدت در قرن یازدهم ه.ق. تغییرات عمده‌ای را در ساختار فرهنگی و هنری جامعۀ صفوی (اصفهان) به وجود آورد. هنرمندان این دوره گونه‌ای مخالفت با سنت‌های نقاشی و ارزش‌های مستقر در جامعه را در آثارشان ارائه کردند. پیکرهای انسانی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی فرم و نقش بخورسوزهای فلزی دورة سلجوقی ناحیة خراسان در موزة رضا عباسی
دوره 4، شماره 8 ، اسفند 1390، صفحه 77-94

https://doi.org/10.30480/vaa.2012.275

چکیده
    هدف از انجام این پژوهش بررسی فرم و نقش بخورسوزهای فلزی دوره سلجوقی است تا از این رهگذر بتوان امکان احیای این اشیای فراموش‌شده را در دورۀ معاصر فراهم نمود. دراین‌بین مطالعه بخورسوزهای موزه رضا عباسی به‌عنوان یکی از مجموعه‌هایی که تقریباً بیشترین و باکیفیت‌ترین بخورسوزهای فلزی دورۀ سلجوقی را در بین موزه‌های داخلی دارا است، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل فقدان مرجع در عصر عکاسی و پسا عکاسی با رویکرد نشانه شناسی
دوره 4، شماره 8 ، اسفند 1390، صفحه 95-110

https://doi.org/10.30480/vaa.2012.276

چکیده
  ظهور عکاسی دیجیتال در دهه 1990 و توان گسترده آن در خلاقیت تصویری، دست‌کاری، ترکیب و مونتاژ عکس‌ها، منجر به بروز گسست عمده‌ای میان عکاسی فتوشیمیایی و تکنولوژی تصویرسازی الکترونیکی شد و تحولاتی در بازنمایی و نشانه‌شناسی عکس پدید آورد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تحولات نشانه‌شناسی در عکاسی دیجیتال، به مطالعه ماهیت عکس دیجیتال و رابطه ...  بیشتر