نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه آموزشی ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران
چکیده
در پژوهش حاضر، به تصاویر تبلیغاتی بهعنوان سازههای اطلاعرسانی شهری پرداخته میشود، که با کارکردی دوگانه (اطلاعرسانی و زیباسازی) بهعنوان بخشی از عوامل مهم و تأثیرگذار در حیات فرهنگی و اجتماعی شهروندان، پذیرفتهشدهاند. هدف این پژوهش شناسایی مضمون، انتخاب شیوه بازنمایی، نحوه بیان محتوای پیام و کیفیت ارتباط تصویری در کلانشهر تهران است. در این پژوهش 728 تابلوی تحقیقاتی که در فصل بهار سال 1384 و 1385 در بزرگراهها و خیابانهای اصلی شهر تهران نصبشده بودند نمونهبرداری شدند و با روش «تحلیل محتوای کمی» موردبررسی قرار گرفتند. نتایج تحقیق بهروشنی نشان داد که فضای شهر تهران پوشیده از تصاویر تابلوهای تبلیغاتی تجاری است که هدف آنها افزایش میل به خرید و ترغیب شهروندان برای مصرف است. بازنمایی محصولات با استفاده از شیوه عکاسی و بدون بیان ایدهی خاص و تأکید صرف بر ارائه کالا بوده است. بی هیچگونه خلاقیت و نوآوری. کاربرد نقشمایههای انسانی فقط بهعنوان مصرفکنندهای سرخوش از داشتن کلاً به نمایش درآمدهاست. در این میان به نقش زنان، حتی بهعنوان نیمی از جامعه مصرفی نیز، توجه نشده است. تنها گروه سنی موردتوجه و هدف فرستندگان پیام، پسران جواناند. ناگفته نماند که تعداد تابلوها و آگهیهای تجاری طی دو سال رشد فراوانی داشته است
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A "quantitative content" analysis of the quality of environmental advertisement in tehran
نویسنده [English]
- Fahimeh Pahlavan