مقاله پژوهشی
هنر و نقاشی از دیدگاه آلوستر

فاطمه بنویدی

دوره 2، شماره 4 ، بهمن 1388، صفحه 1-14

https://doi.org/10.30480/vaa.2010.663

چکیده
  ازجمله جریان‌های مهم فکری که دو سه دهه اخیر در فرانسه پایه‌گذاری شد و تأثیر به سزایی به‌ویژه بر مارکسیسن گذاشت، مارکسیسم ساختگرا بود. پایه‌گذار این جریان را لویی آلوستر فرانسوی دانسته‌اند. این جریان می‌کوشید تا با استناد به تحولات زبانشناسی ساختگرا و نیز روانکاوی لاکانی به تبیین جدیدتری از موضوعات و مسائل بنیادین مارکز دست یابد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
فرایند بیش متنیت در نقاشی

منیژه کنگرانی

دوره 2، شماره 4 ، بهمن 1388، صفحه 19-34

https://doi.org/10.30480/vaa.2010.664

چکیده
  یکی از رویکردهای جدید مطالعاتی که امروزه در عرصه‌های مختلف ادبی و هنری بکار گرفته می‌شود، رویکرد بینا متنی است، که نخستین بار ژولیا کریستوا آن را به کار گرفت. ژرار ژنت با بهره‌گیری از نظریات کریستوا هر نوع رابطه میان دو متن را با عنوان ترامتنیت نام نهاد و آن را به پنج بخش تقسیم کرد. این مقاله تنها به یکی از اقسام ترامتنیت ژنتی- یعنی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شاهنامه محمد جوکی

مهدی حسینی

دوره 2، شماره 4 ، بهمن 1388، صفحه 35-50

https://doi.org/10.30480/vaa.2010.665

چکیده
  در مکتب نگارگری هرات (قرن نهم هـ. ق.) سه شاهنامه معتبر با حمایت امیران و شاهزادگان تیموری کتابت و نگارگری شد. این سه شاهنامه عبارت بودند از: شاهنامه بایسنقری (833 هـ. ق.) شاهنامه محمد جوکی (848 هـ. ق.) و شاهنامه ابراهیم سلطان (833 هـ. ق.). شاهنامه محمد جوکی که هم‌زمان با دیگر شاهنامه‌های دوره تیموری تصویر شد، به حمایت و سفارش محمد جوکی (تولد 806 ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی عناصر چندوجهی در سبک کوبیسم و ارتباط آن با چندصدایی در موسیقی

جلال الدین سلطان کاشفی

دوره 2، شماره 4 ، بهمن 1388، صفحه 51-61

https://doi.org/10.30480/vaa.2010.666

چکیده
  هنرمندان اروپایی، در اوایل سده بیستم میلادی (1907) رویکردی متفاوت با سبک‌های قدیمی در پیش گرفتند و توجهشان به دیدگاه‌ها و نگرش‌هایی معطوف شد که هنر نقاشی معاصر را از گذشته آن جدا می‌ساخت و سبب شکل‌گیری هنری چندوجهی [1] با به‌کارگیری زاویه دید جابه‌جاشونده، به‌جای گزینش زاویه دید واحد و ثابت در یک نظام شکلی دوبعدی می‌شد. این خود درعین‌حال ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
لایه‌های آشکار در تبلیغات شهری

فهیمه پهلوان

دوره 2، شماره 4 ، بهمن 1388، صفحه 63-82

https://doi.org/10.30480/vaa.2010.667

چکیده
  در پژوهش حاضر، به تصاویر تبلیغاتی به‌عنوان سازه‌های اطلاع‌رسانی شهری پرداخته می‌شود، که با کارکردی دوگانه (اطلاع‌رسانی و زیباسازی) به‌عنوان بخشی از عوامل مهم و تأثیرگذار در حیات فرهنگی و اجتماعی شهروندان، پذیرفته‌شده‌اند. هدف این پژوهش شناسایی مضمون، انتخاب شیوه بازنمایی، نحوه بیان محتوای پیام و کیفیت ارتباط تصویری در کلان‌شهر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازنمود باورداشت‌های مردم یزد در نقش نمادین سرو

فهیمه زارع؛ حسنعلی پورمند

دوره 2، شماره 4 ، بهمن 1388، صفحه 83-97

https://doi.org/10.30480/vaa.2010.668

چکیده
  تصور و پنداشت نمونه‌های نمادین و سپس ساخت آن‌ها از آشکارترین تلاش‌های انسانی است که نمادها را به داشتن معنایی ورای صورت ظاهری‌شان، دربردارنده معانی متعددی بر اساس باورداشت‌های بنیادین جامعه می‌سازد. سرو نمادین از نمونه‌هایی است که در بستر حیات اجتماعی و زندگانی مردم یزد، بیشترین فرصت و امکان را برای ایجاد نظام باورهایشان در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مفاهیم نمادین سیمرغ و اژدها و انعکاس آن در قالی‌های صفویه

طیبه صباغ پور؛ مهناز شایسته فر

دوره 2، شماره 4 ، بهمن 1388، صفحه 99-117

https://doi.org/10.30480/vaa.2010.669

چکیده
  قالی‌های دوره صفویه گستره وسیع و متنوعی از نقوش گیاهی و حیوانی و گاه انسانی را در برمی‌گیرند. سیمرغ و اژدها ازجمله نقوش بکار رفته در این قالی‌ها هستند که غالباً همراه با یکدیگر حضور می‌یابند و دربردارنده معانی نمادین و مفاهیم عرفانی‌اند. در مقاله حاضر کوشش شده است تا با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، این دو نقش‌مایه ازنظر فرم و ...  بیشتر