نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان

چکیده

هدف از مقاله فعلی روشن‌کردن سه زمانمندی دلوزی در کنش نقاشی فرانسیس بیکن با تکیه به شرح دیاگرام و قیاس زیباشناختی است.خوانش دلوز از زمان با تمرکز بر تفاوت و تکرار و درسگفتارهای کانت صورت گرفته است. بدین‌ترتیب، در زمانمندی اول، اکنون‌ها با هم همزمان‌اند و ساحت اکنون حاکی از فعل‌وانفعالات لحظه‌ای و همراستای دغدغه‌های عملی است.زمانمندی دوم، همبودی مدارهای گذشته با اکنون است.گذشته ناب، فعلیت یکی از مدارها در خاطره است که سلسله اکنون‌ها به هم می‌ریزد. با به‌هم نزدیک‌شدنِ اکنون و گذشته نسبت جدیدی حاصل می‌شود که امکان آینده از آن می‌آید و تحقق آن شیوه‌های هستن هستنده را رقم می‌زند.هر سه زمانمندی به نحوی در کنش نقاشی بیکن، قابل تحلیل است. او با طی شدن سه دقیقه یا مرحله از نیرو –امکانهای رنگ که آزادنه بر پهنه‌ی منطق نامتعین نقاشی جا خوش کرده‌اند، به قاعده‌ای که دیاگرام به منزله نسبت‌های نیروها القا می‌کند گوش می‌سپارد و سپس به تنظیم سایر قسمت‌ها با فرمان ِ دیاگرام و آرماتور پیشنهادی‌اش می‌پردازد. قیاس زیباشناختی جاری در دیاگرام بر اساس مدولاسیون و تشابه غیرمشابه یا تفاوتی شبیه عمل می‌کند. زمان اصیل مربوط به روابط اصیل است که دیاگرام القا می‌کند و انواع زمان‌های دیگر در اثر را زیر کنترل خود می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Autopsy of Deleuze`s Three Dimensions of Temporality in Francis Bacons`s act of painting with Regard to Aesthetic Analogy

نویسنده [English]

  • Farideh Afarin

Art Research Department, Art Faculty, Semnan University, Semnan, Iran

چکیده [English]

The article follows two goals: first, clarifying three dimensions of temporality in Deleuze Thought and secondly applying these dimensions and their temporality in Francis Bacon's act of painting. In order to understand Deleuze`s ideas in this issue, we search in chapter 2 of Difference and Repetition & his courses on kant. To answer the main question, the role of these three dimensions of temporaliy in Francis Bacon's act of painting has been analysed.
The three dimensions of temporality in Deleuze`s thought is the present, the past & pure past, and the future or the possible. In the first dimension, The presents are contemporary with each other in the successive order in straight line. the first passive synthesis of Habitus, is repetitive. living presents by means of a passive foundation are passing. The first passive synthesis concerns the present, the second concerns the past. The second synthesis, like that of memory, constituted time as a pure past, which makes ground for the passing one present and the arrival of another which pass in the reality.
the pure past is no more than a condition. the Past as virtual is coexistent to the presents. The layers of past as virtuality encompasses the reality of presents. Pure past allows the presents passed on it`s ground. by the intrusion of pure past, the fissure or fracture is formed. it operates as an interval or intrusion in the coexistence of reality and layers of virtuality. Then the present and the proper layer of past become adjacent intensively, then a new relation is resulted from their interpenetration. This relation bring about the possibility of fact or future, and the actualization of it will shape to the modes of existence of beings. The third dimension gives coherence to other dimensions of time. All three dimensions of temporality are to high extent in the Bacon's act of painting readable. They can be analyzed by passing three moments: 1) the material-color = forces, 2) the formation of the diagram = the relation of forces or possibility of fact, 3) arising the pictorial fact or image through it. The painter will start from figurative givens, suddenly an (maybe mental image) image from past as intruder interrupt the succession of them. The parallel level or circle of past which encompasses the presents that are clichés or response to them, insist in actual layers of reality, and through it`s pressure there will a chatasrophe or an indeterminate area in painting. This indeterminate area bring about pure form of time or pure past. It make genesis to arrangement of different forces that called diagram there will be possibility of fact and through it will emerge pictorial fact. The pure form of Diagram and it`s temporality will rulling over other different types of temporality & time. SO the diagram and modulation and aesthetic analogy make a ground for passing from structure & structuralism. There will be a posteriori armator instead of fix & unchangeable and apriori structure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • dimensions of temporality
  • act of painting
  • Francis Bacon
  • Diagram
  • aesthetic analogy
آفرین، فریده. (1398). «واکاوی و شرح نقش نماد در فلسفه و زیباشناسی کانت». پژوهش‌های فلسفی. (شماره 26)، 24-1.
آفرین، فریده، و اشرف‌السادات موسوی‌لر. (1394). «هستی‌شناسی ریتم در نقاشی نزد دلوز با تأکید بر زیباشناسی». شناخت. (شماره 72)، 30-7.
بیکن، فرانسیس، و میشل آرشمبو. (1380). فرانسیس بیکن در گفتگو با میشل آرشمبو. ترجمه قاسم روبین، تهران: نیلوفر.
بیکن، فرانسیس، و دیوید سیلوستر. (1388). گفتگوهای دیوید سیلوستر با فرانسیس بیکن. ترجمه شروین شهامی پور. تهران: نظر.
بوگن، جیمز. (1387). «تراکتاتوس ویتگنشتاین». ترجمه ابوالفضل حقیری. ذهن. (شماره 35-34)، 162-111.
بونگه، ماریو. (1395). فرهنگنامه فلسفی. ترجمه علیرضا امیرقاسمی. تهران: اختران.
دلوز، ژیل. (1389الف). فلسفه نقادی کانت، رابطه قوا. ترجمه اصغر واعظی. تهران: نشر نی.
دلوز، ژیل. (1389ب). فرانسیس بیکن: منطق احساس. ترجمه حامد علی‌آقایی. تهران: حرفه هنرمند.
دلوز، ژیل. (1391). نیچه و فلسفه. ترجمه عادل مشایخی. تهران: نشر نی.
دلوز، ژیل. (1396). انتقادی و بالینی. ترجمه زهره اکسیری پیمان غلامی و ایمان گنجی. تهران: نشربان.
سارتر، ژان پل. (1394). تعالی اگو. ترجمه عادل مشایخی. تهران: ناهید.
کوندرا، میلان. (1384). «فرانسیس بیکن تصویرگر هراسی دردناک». ترجمه کوروش صفی‌نیا. هفت. 20-24، (URL 2).
صرامی، عاطفه، و اصغر فهیمی فر. (1397). «تصویر، ایماژ و ادراک بصری». هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی. (شماره 23)، 12-5.
مشایخی، عادل. (1392)، دلوز، ایده، زمان. تهران: بیدگل.
مشایخی، عادل. (1393). «منطق تکوین زمان در تفاوت و تکرار دلوز». کتاب ماه فلسفه. (شماره 81)، 61-50.
Deleuze, Gilles. )1978/03/14(.“courses on kan”. trans: Melissa McMahon, URL3.
Deleuze, Gilles. )1978/03/21(. “courses on kant”. trans: Melissa McMahon, URL3.
Deleuze, Gilles. )1978/03/28(. “courses on kant”. trans: Melissa McMahon, URL3.
Deleuze, Gilles. )1978/04/04(. “courses on kant”. trans: Melissa McMahon, URL3.
Deleuze, Gilles. )1981/03/31(. “Cours du peinture”. transcription: Cécile Lathuillère et Szarzynski Eva, URL3.
Deleuze, Gilles. (1989). Cinema 2: The Time-Image, trans. Hugh Tomlinson and Robert Gatela, London: The Athlon Press.
Deleuze, Gilles. (1990). The Logic of Sene. Trans: Constantin V.Boundas, London & New York: Continuum.
Deleuze, Gilles. (1994). Difference and Repetition. trans: Paul Patton, London & New York:Continuum.
Deleuze, Gilles. (1998). Proust et les Signes. Paris: Puf.
Deleuze, Gilles. (2003). Francis Bacon: The Logic of Sensation. Trans: Daniel W. Smith, London & New York: Continuum.
Deleuze, Gilles. (2004). “The Idea of genesis in kant`s aesthetics”. Desert Island and Other Texts. trans: Michael Taormina, Ed:David Lapoujade, New York: Semiotext(e) Foreign Agents Series.
Mitchell, W. J. T. (1984). “What Is an Image?”. New Literary History. Vol. 15, Image/Imago/Imagination (Spring), pp. 503-537. URL 4.
Wittgenstein, Ludwig. (1958). The Blue and Brown Books: Preliminary Studies for the “Philosophical Investigations”. New York: Harper & Row.
آدرس سایت:
URL 3: www.webdeleuze.com.(acess date: 2018/09/20)
URL 4: http://links.jstor.org/sici?sici=0028-6087%28 198421%29 15%3A3%3C503%3 AWIAI%3E2.O.C0%3B2-S(access date: 2019/2/25)