مقاله پژوهشی
هنرهای تجسمی و کاربردی
اعظم حکیم؛ بهمن نامور مطلق
چکیده
در طول تاریخ نقاشی، آثار بیشماری وجود دارد که با رویکردهای مختلفی بازتولید شده اند از جمله نقاشی ژکوند اثر لئوناردو داوینچی. یکی از برگرفتگی های کم تر شناخته شده از این اثر، نقاشی ژکوند اثر رنه مگریت است. انواع برگرفتگی یکی از موضوعات مورد مطالعه در رویکرد ترامتنی ژرار ژنت با عنوان بیش متنیت می باشد. نقاشی مگریت به عنوان بیش متن، به ...
بیشتر
در طول تاریخ نقاشی، آثار بیشماری وجود دارد که با رویکردهای مختلفی بازتولید شده اند از جمله نقاشی ژکوند اثر لئوناردو داوینچی. یکی از برگرفتگی های کم تر شناخته شده از این اثر، نقاشی ژکوند اثر رنه مگریت است. انواع برگرفتگی یکی از موضوعات مورد مطالعه در رویکرد ترامتنی ژرار ژنت با عنوان بیش متنیت می باشد. نقاشی مگریت به عنوان بیش متن، به رابطه ای پیچیده، چند لایه و رمز آلود میان اثر، عنوان و همینطور پیش متنش یعنی ژکوند داوینچی شکل می دهد. پژوهش حاضر قصد دارد با روش تحلیلی و با استناد به گونه شناسی بیش متنی ژنت و با بهره گیری از دیگر آثار مگریت و ویژگی های بافتی خلق اثر یعنی سبک سوررئالیسم به خوانش تابلوی ژکوند مگریت بپردازد. به نظر می رسد نسخه ژکوند مگریت به وسیله پیوستگی ها و مناسبات متنی ویژه با پیش متن خود، می تواند گونه ای متفاوت از جناس های تصویری پارودیک نقاش محسوب شود. و با توجه به بافتار فراواقعی اثر، عنوانش به ناسازگاری معنایی و در نتیجه خلق امر شگفت منجر می شود. امر شگفت از طریق پیچیده سازی رابطه میان زبان و تصویر و به پرسش کشیدن آنچه طبیعی به نظر می رسد ایجاد می شود.
مقاله پژوهشی
هنرهای تجسمی و کاربردی
فریده آفرین
چکیده
هدف از مقاله فعلی روشنکردن سه زمانمندی دلوزی در کنش نقاشی فرانسیس بیکن با تکیه به شرح دیاگرام و قیاس زیباشناختی است.خوانش دلوز از زمان با تمرکز بر تفاوت و تکرار و درسگفتارهای کانت صورت گرفته است. بدینترتیب، در زمانمندی اول، اکنونها با هم همزماناند و ساحت اکنون حاکی از فعلوانفعالات لحظهای و همراستای دغدغههای عملی است.زمانمندی ...
بیشتر
هدف از مقاله فعلی روشنکردن سه زمانمندی دلوزی در کنش نقاشی فرانسیس بیکن با تکیه به شرح دیاگرام و قیاس زیباشناختی است.خوانش دلوز از زمان با تمرکز بر تفاوت و تکرار و درسگفتارهای کانت صورت گرفته است. بدینترتیب، در زمانمندی اول، اکنونها با هم همزماناند و ساحت اکنون حاکی از فعلوانفعالات لحظهای و همراستای دغدغههای عملی است.زمانمندی دوم، همبودی مدارهای گذشته با اکنون است.گذشته ناب، فعلیت یکی از مدارها در خاطره است که سلسله اکنونها به هم میریزد. با بههم نزدیکشدنِ اکنون و گذشته نسبت جدیدی حاصل میشود که امکان آینده از آن میآید و تحقق آن شیوههای هستن هستنده را رقم میزند.هر سه زمانمندی به نحوی در کنش نقاشی بیکن، قابل تحلیل است. او با طی شدن سه دقیقه یا مرحله از نیرو –امکانهای رنگ که آزادنه بر پهنهی منطق نامتعین نقاشی جا خوش کردهاند، به قاعدهای که دیاگرام به منزله نسبتهای نیروها القا میکند گوش میسپارد و سپس به تنظیم سایر قسمتها با فرمان ِ دیاگرام و آرماتور پیشنهادیاش میپردازد. قیاس زیباشناختی جاری در دیاگرام بر اساس مدولاسیون و تشابه غیرمشابه یا تفاوتی شبیه عمل میکند. زمان اصیل مربوط به روابط اصیل است که دیاگرام القا میکند و انواع زمانهای دیگر در اثر را زیر کنترل خود میگیرد.
مقاله پژوهشی
مهرنوش زیدآبادی؛ سودابه صالحی
چکیده
چکیده در جهان امروز، هر روزه شرکتهای بیشتری شروع به گسترش فعالیتهای خود در خارج از مرزها میکنند. با توجه به تاثیر انکارناپذیر عوامل فرهنگی بر موفقیت تبلیغات برندها در کشورهای گوناگون جهان، لزوم بررسی نقش فرهنگ و کاربرد آن در تبلیغات تجاری بینالمللی احساس میشود. هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین نحوهی بهکارگیری ویژگیهای ...
بیشتر
چکیده در جهان امروز، هر روزه شرکتهای بیشتری شروع به گسترش فعالیتهای خود در خارج از مرزها میکنند. با توجه به تاثیر انکارناپذیر عوامل فرهنگی بر موفقیت تبلیغات برندها در کشورهای گوناگون جهان، لزوم بررسی نقش فرهنگ و کاربرد آن در تبلیغات تجاری بینالمللی احساس میشود. هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین نحوهی بهکارگیری ویژگیهای فرهنگی در کمپینهای تبلیغاتی یک برند معتبر جهانی بوده است. برای این منظور، کمپینهای تبلیغاتی برند ایکیا به عنوان نمونهی پژوهش در دو کشور آمریکا و چین، مورد ارزیابی قرار گرفته است. معیار انتخاب این برند، دارا بودن بازار جهانی مقبول و توجه آن به عوامل فرهنگی در پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود بوده است. شش کمپین تبلیغاتی برند ایکیا در دو کشور ذکر شده، بر مبنای نظریههای فرهنگی هافستد و هال مورد تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق حاکی از آنند که برند ایکیا تا حد زیادی تبلیغات خود را با ویژگیهای فرهنگی کشور مقصد هماهنگ کرده است. با این حال، هماهنگی تبلیغات ایکیا با زمینهی فرهنگی پایین که بیشتر در کشورهای غربی مشاهده میشود و در آن پیام تبلیغ بهطور واضح قابل درک است بیشتر میباشد. دلیل این پیشآمد را میتوان شناخت بیشتر برند از فرهنگ مادری آن نسبت به فرهنگهای شرقی دانست.
مقاله پژوهشی
سیده اکرم اولیائی طبائی؛ صمد سامانیان
چکیده
طاووس ب هعنوان یکی از پرندگان زیبا، از گذشته جایگاه ویژ های را در ادب، هنر و باورهای مردمایران پیدا کرده است، ب هطور یکه در آثار و اشیاء هنری به اشکال مختلف نمود داشته و علاوه برتزیین آ نها، گاه معانی و مفاهیمی را نیز با خود به همراه دارد. هدف این پژوهش آن است تا باشناخت نق شمایه طاووس در بافت ههای دوره اسلامی ایران تا پایان دوره صفوی ...
بیشتر
طاووس ب هعنوان یکی از پرندگان زیبا، از گذشته جایگاه ویژ های را در ادب، هنر و باورهای مردمایران پیدا کرده است، ب هطور یکه در آثار و اشیاء هنری به اشکال مختلف نمود داشته و علاوه برتزیین آ نها، گاه معانی و مفاهیمی را نیز با خود به همراه دارد. هدف این پژوهش آن است تا باشناخت نق شمایه طاووس در بافت ههای دوره اسلامی ایران تا پایان دوره صفوی جایگاه آن را ازنظر نوع ترکی ببندی و شکل ظاهری، نحوه قرارگیری و جنب ههای هنری بررسی کند و با رویکردیتاریخی و روش کیفی، با توصیف داد هها و شیوه مشاهده و مطالعه منابع کتابخان های به انجامرساند. نتایج پژوهش نشان م یدهد که از آغاز اسلام تا پایان دوره صفوی، نقش طاووس را بیشاز سایر آثار م یتوان بر روی بافت هها مشاهده نمود. تصاویر نمون ههای موجود و منتشرشده ونیز مشاهد هشده بر روی آثار موز های حاکی از آن است که علاوه بر ویژگ یهای ظاهری، جنب ههایمعنوی نیز دارد. گاهی به نشانه آسمان پرستاره، تز یینی و تجملی است و گاهی نیز ب هعنوان یکی ازنشان ههای فضای بهشتی به شمار م یرود و نمایی از بهشت را تداعی م یکند. در طول دوره اسلامیتغ ییراتی از نظر بصری و شکلی، نحوه ترکی ببندی و جایگاه قرارگیری این پرنده بر روی آثارهنری ب هویژه بافت هها، ایجاد شده است و اغلب ب هصورت زوج و به شکل تقارن محوری و معمولاًدر دو طرف درخت زندگی به تقلید از نقوش ساسانی، نقش بسته است و زاویه قرارگیری آ نها ازنی مرخ و با دنباله گشوده و اکثرا به سمت بالا م یباشد که یا درون قا بهایی ب هصورت تک، یا جفتو یا ب هصورت آزاد در حالت سکون و یا در حال حرکت در متن بافته وجود دارند.
مقاله پژوهشی
هنرهای تجسمی و کاربردی
عابد تقوی؛ نرگس اکبری
چکیده
سفال سامانی، یکی از بارزترین ویژگیهای تصویرسازی هنر ایرانی به شمار میآید. تداوم و تغییر در نقش و مفاهیم برآمده از آن، نشانگر دو جریان کاملاً متفاوت در هنر نگارگری ایرانی است. جریانی که از یکسو استمرار بنمایههای هنر دوره ساسانی و فرهنگ سغدی را نشان میدهد و از سوییدیگر، نشانههای تاثیر فرهنگ و هنر اسلام را عرضه میکند. از ...
بیشتر
سفال سامانی، یکی از بارزترین ویژگیهای تصویرسازی هنر ایرانی به شمار میآید. تداوم و تغییر در نقش و مفاهیم برآمده از آن، نشانگر دو جریان کاملاً متفاوت در هنر نگارگری ایرانی است. جریانی که از یکسو استمرار بنمایههای هنر دوره ساسانی و فرهنگ سغدی را نشان میدهد و از سوییدیگر، نشانههای تاثیر فرهنگ و هنر اسلام را عرضه میکند. از آنجاییکه شواهد تصویرسازی ایرانی از قرون اولیه اسلامی اندک است، تصاویر خلق شده بر سفالینههای سامانی بخشی از پیشینه تصویرگری ایران بهشمار میآیند و میتواند خلاء مطالعاتی در این حوزه را تا حدی مرتفع سازد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیل تاریخی به گردآوری اطلاعات به شیوه اسنادی و مطالعات موزهای در قالب توصیف و طبقهبندی نمونههای شاخص سفالینه های سامانی در موزه های مهم دنیا نظم یافتهاست. در این پژوهش تلاششده به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که شیوه بازنمایی تصاویر در سفالینههای سامانی به چه صورت بودهاست؟ و چه عواملی بر شیوه تصویرنگاری این سفالها موثر بودهاست؟ نتایج این پژوهش نشان میدهد که تصاویر سفالینههای سامانی با وجود قرارگیری در دامنه زمانی قرون سوم و چهارم هجری، در برخی موارد بازتاب مشخصههای سنت تصویرگری هنر دوران تاریخی(خصوصاً ساسانی) و همچنین نقاشیهای سغدی است.
مقاله پژوهشی
هنرهای تجسمی و کاربردی
مهشید بارانی؛ بهادر زمانی
چکیده
امروزه تفکر حاکم بر طراحی مبلمان به ویژه در فضاهای عمومی شهر ورای تفکر صرفاً عملکردی، متوجه کسب تجربههای جدید گردیدهاست تا جایی که مبلمان شهری به لحاظ اجتماعی با ایجاد بهانههایی برای حضور مدتدار، اثراتی ماندگار در ذهن مخاطبان گذاشته و حضورپذیری و خوانایی فضا را ارتقا میبخشند. با اینحال، نقش طراحی تجربهمحور مبلمان شهری ...
بیشتر
امروزه تفکر حاکم بر طراحی مبلمان به ویژه در فضاهای عمومی شهر ورای تفکر صرفاً عملکردی، متوجه کسب تجربههای جدید گردیدهاست تا جایی که مبلمان شهری به لحاظ اجتماعی با ایجاد بهانههایی برای حضور مدتدار، اثراتی ماندگار در ذهن مخاطبان گذاشته و حضورپذیری و خوانایی فضا را ارتقا میبخشند. با اینحال، نقش طراحی تجربهمحور مبلمان شهری در فضای شهرهای امروز موضوع پراهمیتی است که کمتر به عنوان پژوهشی مستقل به آن پرداخته شده است. هدف پژوهش، ارزیابی تاثیر مولفههای کلیدی مبلمان شهری بر میزان استفاده از مبلمان به عنوان یکی از شاخصهای سرزندگی فضا است. در راستای نیل به هدف، تحقیق با استفاده از روش مطالعه نمونه موردی (پارک آزادی و باغ ملی شیراز) انجام گرفته است. گردآوری اطلاعات از طریق مشاهده و پرسشنامه صورت گرفته و روش تحلیل اطلاعات ترکیبی از دو روش کمی (با استفاده از نرمافزار SPSS) و تحلیل کیفی بوده است. بر اساس یافتههای تحقیق، توجه و پیادهسازی شاخصهای طراحی تجربهمحور در مبلمان میتواند موجب برانگیخته شدن احساسات و پس از آن ایجاد ارتباطی عمیقتر بین انسان و محصول گردد. بهکارگیری رنگ غیرخنثی، تنوع فرم، توجه به ارزشهای فرهنگی جامعه و سایر عوامل محیطی میزان استفاده از مبلمان و در نهایت سرزندگی فضا را افزایش میدهد.