مقاله پژوهشی
تحلیل شمایل‌نگاشتی بزم طرب و بزم شکار در سرلوحه‌ی مونس الاحرار فی دقایق الاشعار (۷۴۱ هجری)

غلامعلی حاتم؛ امیر مازیار؛ ازاده لطیف کار

دوره 11، شماره 21 ، تیر 1397، صفحه 5-23

https://doi.org/10.30480/vaa.2018.670

چکیده
  بر سرلوحه‌ی دست‌نویس مونس الاحرار فی دقایق ‌الاشعار (۷۴۱ هجری) جلوس زوجی سلطنتی بازنمایی شده که پژوهشگران آن را به پیروی از تفسیر معمول از مجالس مصور در افتتاحیه‌ی نسخ به‌عنوان بازنمایی حامی ناشناس این نسخه تفسیر کرده‌اند. در این مقاله با روش شمایل‌نگاشتی و با تمرکز بر مجاورت این مجلس با بزم شکار به واکاوی محتو‌ای سرلوحه‌ی مونس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
چارچوب شبکه کسب و کار نهادی هنرهای تجسمی مبتنی بر رویکرد فراترکیب

محمود محمدیان؛ بهنام کامرانی؛ حامد دهقانان؛ یاسمن گیاهی

دوره 11، شماره 21 ، تیر 1397، صفحه 25-50

https://doi.org/10.30480/vaa.2018.671

چکیده
  فهم اینکه بازارهای هنر چگونه پدید می­آیند، برای محققان بازاریابی یک چالش اساسی باقی مانده است. بازار هنر، از یک سو به ارتقا و شناخت هرچه بیشتر آثار هنری و هنرمندان کمترشناخته شده منجر می­شود و از سوی دیگر، تجارت را در فرهنگ و هنر ترغیب می­کند. سوال اینجاست که چه کسانی، طی چه فرایندی بازار هنرهای تجسمی و تجارت آثار را هدایت می­کنند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل رابطه میان زیباشناسی بصری در معماری و هنرهای تجسمی (مطالعه موردی: خانه‌ی بروجردی‌ها)

معصومه گودرزی؛ محمد هادیان پور

دوره 11، شماره 21 ، تیر 1397، صفحه 51-68

https://doi.org/10.30480/vaa.2018.672

چکیده
  بحث درباره­ی زیبایی در هنرهای تجسمی و نیز معماری، همواره از دغدغه­های هنرمندان، معماران و حتی فلاسفه بوده است، و نظرات متفاوتی نیز در این زمینه وجود دارد. در اوایل قرن بیستم و در پی جنبش­های هنری پیش آمده در جهان، هنرمندان زیادی برای تعریف اصول زیبایی در هنرهای تجسمی تلاش کردند که ما امروزه این دانش را با نام مبانی هنرهای تجسمی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی بصری رابطه نقطه و فضا در گرافیک خط نستعلیق، شیو ههای صفوی و معاصر (با تأکید بر آثار میرعماد و غلامحسین امیرخانی)

روح الله اسحاق زاده؛ حمید صادقیان؛ الهام روحانی اصفهانی

دوره 11، شماره 21 ، تیر 1397، صفحه 69-83

https://doi.org/10.30480/vaa.2018.673

چکیده
  نگارش خط نستعلیق به لحاظ ارتباط تنگاتنگ با ادبیات و همچنین نمود جلوه های بصری ویژه، قرن ها استمرار پیدا کرده است. این خط می تواند به عناصر اولیه تجزیه شود که اولین و مه مترین عنصر آن «نقطه » است. نقطه علاوه بر نیاز کلمه در خواندن، نقش مهمی در هماهنگی و تقابل بین انرژی های تصویری در کلمه و سطر دارد؛ لذا اهمیت نقش بصری نقطه بسیار مشهود ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی نقش گیلگمش بر هنر مفرغ کاری لرستان

یوسف منصورزاده

دوره 11، شماره 21 ، تیر 1397، صفحه 85-100

https://doi.org/10.30480/vaa.2018.675

چکیده
  این مقاله به بررسی چگونگی شکل گیری مفرغ های لرستان و تاثیر گیلگمش، اسطوره بین النهرینی برآنها می پردازد. بررسیها از این آثار نشان می دهد که این قوم در این حرفه بسیار ماهر بوده و توانسته است با تاثیرپذیری از هنر هسایگانش، با هنرمندی و ظرافتی خاص در کار خود آنها را عرضه کنند. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی با رویکرد تاریخ هنری ، و به شیوه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعه تطبیقی هنر ایران و ترکیه در بستر تحولات اجتماعی دوران مدرن

سیدسعید حسینی؛ محمدرضا مریدی

دوره 11، شماره 21 ، تیر 1397، صفحه 101-120

https://doi.org/10.30480/vaa.2018.676

چکیده
  سیاست نوسازی و غربی سازی که توسط رضاشاه و آتاتورک در دهه های 1920 و 1930 میلادی اجرا شد،تأثیرات عمیقی در ایران و ترکیه داشت. در پژوهش حاضر به مطالعه تطبیقی تحولات فرهنگی و هنری ایرانو ترکیه در بستر رشد و توسعه مدرنیزاسیون خواهیم پرداخت. مدرنیزاسیون در قالب جریانی فراگیر، بهتجربه های مشترکی در هنرآفرینی کشورهای پیرامونی منجر شده است. بر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی چگونگی انتقال احساس در طراحی کفش پاشنه بلند با استفاده از روش ابداعی-ادغامی مهندسی کانسی (Kansei) و نمودار درختی تجزیه و تحلیل موفقیت (ETA)

خشایار حجتی امامی؛ نازنین بزرگی زاده؛ سمیرا حسینی

دوره 11، شماره 21 ، تیر 1397، صفحه 121-137

https://doi.org/10.30480/vaa.2018.685

چکیده
  مقاله ی پیش رو در صدد است با ارائه ی مفاهیم زیبای یشناسی در ساختار کفش پاشنه بلند و بررسی جایگاههر کدام از عناصر فرم، رنگ و مواد در ایجاد و انتقال احساسی که در روند طراحی، هدف طراح محسوبمی گردد، نسبت به مقوله ی طراحی کفش از دیدگاه احسا سگرایی به شناخت وسیع تری دست یابد. پس ازانجام مطالعات اولیه، از دو گروه سی نفره مشتریان، دانشجویان ...  بیشتر