مقاله پژوهشی
غلامعلی حاتم؛ امیر مازیار؛ ازاده لطیف کار
چکیده
بر سرلوحهی دستنویس مونس الاحرار فی دقایق الاشعار (۷۴۱ هجری) جلوس زوجی سلطنتی بازنمایی شده که پژوهشگران آن را به پیروی از تفسیر معمول از مجالس مصور در افتتاحیهی نسخ بهعنوان بازنمایی حامی ناشناس این نسخه تفسیر کردهاند. در این مقاله با روش شمایلنگاشتی و با تمرکز بر مجاورت این مجلس با بزم شکار به واکاوی محتوای سرلوحهی مونس ...
بیشتر
بر سرلوحهی دستنویس مونس الاحرار فی دقایق الاشعار (۷۴۱ هجری) جلوس زوجی سلطنتی بازنمایی شده که پژوهشگران آن را به پیروی از تفسیر معمول از مجالس مصور در افتتاحیهی نسخ بهعنوان بازنمایی حامی ناشناس این نسخه تفسیر کردهاند. در این مقاله با روش شمایلنگاشتی و با تمرکز بر مجاورت این مجلس با بزم شکار به واکاوی محتوای سرلوحهی مونس الاحرار در بستر تاریخی خلق آن و چرایی ظهور آن بهعنوان مجلس سرلوحه در ابتدای این نسخه پرداختهایم. دادههای بهدستآمده از متون تاریخی و ادبی و بررسی محتوای بصری آثار برجایمانده تا سدهی هشتم هجری، سرلوحهی مونس الاحرار را به گسترهای از مفاهیم و مضامین متداول در فرهنگ درباری و ادبیات فارسی پیوند میدهد که نِمود آن در هنرهای تصویری «زنجیرهی شاهانه» نامیده شده است و به نمایش شاه و اعمال شاهانهی وی تحت عنوان کلی بزم و رزم اختصاص دارد. بدین ترتیب مشاهده میشود که سرلوحههای مصور بیان بصری سنت مدح و ثنای شاهان در ابتدای کتب به شمار میروند و در سرلوحهی مونس الاحرار این کارکرد با جزئیات شمایلنگاشتی متداول در تبریزِ عهد ایلخانی، ترکیببندیهای مجالس بر تخت نشستن در دورهی سلجوقی و سنت ایرانیِ بازنمایی زنجیرههای شاهانه بهعنوان جانمایهی هنر درباری درهمآمیخته است.
مقاله پژوهشی
محمود محمدیان؛ بهنام کامرانی؛ حامد دهقانان؛ یاسمن گیاهی
چکیده
فهم اینکه بازارهای هنر چگونه پدید میآیند، برای محققان بازاریابی یک چالش اساسی باقی مانده است. بازار هنر، از یک سو به ارتقا و شناخت هرچه بیشتر آثار هنری و هنرمندان کمترشناخته شده منجر میشود و از سوی دیگر، تجارت را در فرهنگ و هنر ترغیب میکند. سوال اینجاست که چه کسانی، طی چه فرایندی بازار هنرهای تجسمی و تجارت آثار را هدایت میکنند ...
بیشتر
فهم اینکه بازارهای هنر چگونه پدید میآیند، برای محققان بازاریابی یک چالش اساسی باقی مانده است. بازار هنر، از یک سو به ارتقا و شناخت هرچه بیشتر آثار هنری و هنرمندان کمترشناخته شده منجر میشود و از سوی دیگر، تجارت را در فرهنگ و هنر ترغیب میکند. سوال اینجاست که چه کسانی، طی چه فرایندی بازار هنرهای تجسمی و تجارت آثار را هدایت میکنند و چه نقشهایی برعهده دارند. این مقاله به مکانیسم ورود افراد به جامعه هنری و مشروعیت یافتن آنها به عنوان هنرمند در طول فرایند تایید میپردازد. به این منظور، از متدولوژی کیفی فراترکیب استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که بازار هنر متشکل از اعضای شبکه نهادی کسب و کار شامل چهارده عضو یا نهاد هنر است که هنر را تعریف کرده و با برعهده گرفتن نقشهای مختلف در دو سطح بازار اولیه و ثانویه و طی چهار مرحله ایجاد، معرفی، رشد و بلوغ، دوره عمر هنری یک هنرمند را تا زمان تثبیت او در بازار هنر، هدایت میکنند. درنهایت چارچوبی به عنوان شبکه کنشهای متقابل دنیای هنر ارائه شد که این سه بعد در کنار هم نشان داده است و در آن، حضور شبکهای از متخصصان تعیین میکند چه کسی در دنیای هنر ماندگار شود.
مقاله پژوهشی
معصومه گودرزی؛ محمد هادیان پور
چکیده
بحث دربارهی زیبایی در هنرهای تجسمی و نیز معماری، همواره از دغدغههای هنرمندان، معماران و حتی فلاسفه بوده است، و نظرات متفاوتی نیز در این زمینه وجود دارد. در اوایل قرن بیستم و در پی جنبشهای هنری پیش آمده در جهان، هنرمندان زیادی برای تعریف اصول زیبایی در هنرهای تجسمی تلاش کردند که ما امروزه این دانش را با نام مبانی هنرهای تجسمی ...
بیشتر
بحث دربارهی زیبایی در هنرهای تجسمی و نیز معماری، همواره از دغدغههای هنرمندان، معماران و حتی فلاسفه بوده است، و نظرات متفاوتی نیز در این زمینه وجود دارد. در اوایل قرن بیستم و در پی جنبشهای هنری پیش آمده در جهان، هنرمندان زیادی برای تعریف اصول زیبایی در هنرهای تجسمی تلاش کردند که ما امروزه این دانش را با نام مبانی هنرهای تجسمی میشناسیم. این پژوهش با انتخاب خانهی بروجردیها که در سال 2015 توسط گردشگران، به عنوان نمونهی برتر یونسکو معرفی شده است و تحلیل بصری آن بر اساس اصول نُهگانهی چارلز جنسن برای بالندگی بصری که عبارتند از: 1- تناسب، 2- تباین (کنتراست)، 3- تعادل، 4- هماهنگی (کمپوزیسیون)، 5- تنوع، 6- ریتم، 7- تنوع در ریتم، 8- حرکت و 9- غالب بودن نقطهی تمرکز، سعی دارد به صورت تصویری رعایت این اصول را در بنای مورد نظر اثبات نماید تا به دلیل انتخاب آن برسد. به این منظور تصاویر بر اساس اصول گفته شده و به روش توصیفی تحلیلی آنالیز شدهاند و برای اثبات اصل تناسب نیز از نرمافزار ریاضی PhiMatrix که یابندهی نسبت زرین میباشد؛ استفاده شده است. بر مبنای تحلیلهای به دست آمده، اصول مورد نظر به شکل نیرومندی در طراحی بنا رعایت شدهاند.
مقاله پژوهشی
روح الله اسحاق زاده؛ حمید صادقیان؛ الهام روحانی اصفهانی
چکیده
نگارش خط نستعلیق به لحاظ ارتباط تنگاتنگ با ادبیات و همچنین نمود جلوه های بصری ویژه، قرن ها استمرار پیدا کرده است. این خط می تواند به عناصر اولیه تجزیه شود که اولین و مه مترین عنصر آن «نقطه » است. نقطه علاوه بر نیاز کلمه در خواندن، نقش مهمی در هماهنگی و تقابل بین انرژی های تصویری در کلمه و سطر دارد؛ لذا اهمیت نقش بصری نقطه بسیار مشهود ...
بیشتر
نگارش خط نستعلیق به لحاظ ارتباط تنگاتنگ با ادبیات و همچنین نمود جلوه های بصری ویژه، قرن ها استمرار پیدا کرده است. این خط می تواند به عناصر اولیه تجزیه شود که اولین و مه مترین عنصر آن «نقطه » است. نقطه علاوه بر نیاز کلمه در خواندن، نقش مهمی در هماهنگی و تقابل بین انرژی های تصویری در کلمه و سطر دارد؛ لذا اهمیت نقش بصری نقطه بسیار مشهود است. هدف اصلی این مقاله عبارت است از بررسی نقش نقطه از منظر اصول و مبانی هنرهای تجسمی در مقایسه ی آثار خط میرعمادالحسنی )هنرمند دوره صفوی) و غلامحسین امیرخانی )شیوه غالب معاصر(، با توجه به مؤلفه هایی از قبیل( محور نقطه 2( شیب نقطه )در دونقطه و س هنقطه( 3( وزن بصری نقطه. در این راستا به سؤالاتی نظیر: چگونگی توجه بیشتر در نحوه نقطه گذاری با توجه به اصول و مبانی بصری در هریک از شیوه های مذکور، محور نقطه و همچنین چگونگی رعایت شیب نقطه و وزن بصری نقطه و تفاوت های آن در دو شیو هی میرعمادالحسنی و غلامحسین امیرخانی پاسخ داده شده است. روش به کار گرفته شده در این مقاله توصیفی- تحلیلی، از نوع مقایسه ای و از نظر هدف کاربردی است. گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و تحلیل نگارندگان با مقایسه تصویری آثار دو هنرمند نامبرده صورت پذیرفته است. نتایج بررسی های پژوهش حاضر نشان می دهد که نحوه قرار گرفتن محور نقطه ها، میزان شیب دونقطه و سه نقطه و همچنین وزن تصویری آن ها در شیوه میرعماد کاملاً منطبق بر اصول و مبانی زیباشناسی بصری است که همین امر باعث افزایش حضور و تأثیر نقطه ها بین کلمات و حروف نسبت به شیو ه امیرخانی می گردد؛ به بیان دیگر نقطه ها در خطوط میرعماد از شأن و منزلتی هم تراز با حروف و کلمات برخوردارند.
مقاله پژوهشی
یوسف منصورزاده
چکیده
این مقاله به بررسی چگونگی شکل گیری مفرغ های لرستان و تاثیر گیلگمش، اسطوره بین النهرینی برآنها می پردازد. بررسیها از این آثار نشان می دهد که این قوم در این حرفه بسیار ماهر بوده و توانسته است با تاثیرپذیری از هنر هسایگانش، با هنرمندی و ظرافتی خاص در کار خود آنها را عرضه کنند. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی با رویکرد تاریخ هنری ، و به شیوه ...
بیشتر
این مقاله به بررسی چگونگی شکل گیری مفرغ های لرستان و تاثیر گیلگمش، اسطوره بین النهرینی برآنها می پردازد. بررسیها از این آثار نشان می دهد که این قوم در این حرفه بسیار ماهر بوده و توانسته است با تاثیرپذیری از هنر هسایگانش، با هنرمندی و ظرافتی خاص در کار خود آنها را عرضه کنند. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی با رویکرد تاریخ هنری ، و به شیوه گردآوری کتابخانه ای و میدانی به ارتباط مفرغ های لرستان با فرهنگ و اسطوره های بین النهرین پرداخته و دوران شکوفایی هنر لرستان را مورد بررسی قرار می دهد. هدف از این پژوهش جست و جوی نقش گیلگمش و میزان تاثیر آن بر مفرغ های لرستان است . یافته ها حاکی از این است که اجداد قوم لر یعنی کاسی ها، با توجه به ویژگی های نژادیشان و مدت زمانی که بر بخشهایی از سرزمین های بین النهرین حکومت کرده اند، این هنر را به اوج زیبایی خود رسانده اند. نتایج این تحقیق ارتباط دیرینه کاسی ها با بابلی ها، سومریان و آشوریان را نشان می دهد . و آثار به دست آمده بیانگر آن است که نقش گیلگمش از ارکان اصلی هنر مفرغ کاری لرستان محسوب می شود.
مقاله پژوهشی
سیدسعید حسینی؛ محمدرضا مریدی
چکیده
سیاست نوسازی و غربی سازی که توسط رضاشاه و آتاتورک در دهه های 1920 و 1930 میلادی اجرا شد،تأثیرات عمیقی در ایران و ترکیه داشت. در پژوهش حاضر به مطالعه تطبیقی تحولات فرهنگی و هنری ایرانو ترکیه در بستر رشد و توسعه مدرنیزاسیون خواهیم پرداخت. مدرنیزاسیون در قالب جریانی فراگیر، بهتجربه های مشترکی در هنرآفرینی کشورهای پیرامونی منجر شده است. بر ...
بیشتر
سیاست نوسازی و غربی سازی که توسط رضاشاه و آتاتورک در دهه های 1920 و 1930 میلادی اجرا شد،تأثیرات عمیقی در ایران و ترکیه داشت. در پژوهش حاضر به مطالعه تطبیقی تحولات فرهنگی و هنری ایرانو ترکیه در بستر رشد و توسعه مدرنیزاسیون خواهیم پرداخت. مدرنیزاسیون در قالب جریانی فراگیر، بهتجربه های مشترکی در هنرآفرینی کشورهای پیرامونی منجر شده است. بر این مبنا، در مقاله حاضر اینپرسش دنبال خواهد شد که: چگونه جریان های مشترکی در نقاشی ایران و ترکیه در مقطع زمانی مورد اشارهپدید آمد؟ چگونه هنرمندان دو کشور در مقاطع زمانی تقریباً مقارن، گرایش های هنری مشابهی داشت هاند؟یافته های پژوهش نشان می دهد که در دوران توسعه مدرنیزاسیون، سه گرایش عمده در هنر نقاشی ایرانو ترکیه به وجود آمده است: گرایش اول، طبیعت گرایی به شیوه آکادمیک اروپایی در قالب نقاشی چهره،منظره و طبیعت بی جان؛ گرایش دوم، نوگرایی با تأثیر از جریان هنر مدرن اروپا در قالب سبک هایی همچوناکسپرسیونیسم و کوبیسم؛ و گرایش سوم، بازگشت به هویت تاریخی و رجوع به عناصر فرمی هنرهایسنتی با بیانی مدرن در قالب انتزاعی. در نتیجه می توان گفت همان گونه که مدرنیزاسیون شک لگیری ساختاریمشترک را در عرصه سیاسی دو کشور در پی داشته، در عرصه جریان های هنری نیز تحول مشترکی راپدیدار کرده است
مقاله پژوهشی
خشایار حجتی امامی؛ نازنین بزرگی زاده؛ سمیرا حسینی
چکیده
مقاله ی پیش رو در صدد است با ارائه ی مفاهیم زیبای یشناسی در ساختار کفش پاشنه بلند و بررسی جایگاههر کدام از عناصر فرم، رنگ و مواد در ایجاد و انتقال احساسی که در روند طراحی، هدف طراح محسوبمی گردد، نسبت به مقوله ی طراحی کفش از دیدگاه احسا سگرایی به شناخت وسیع تری دست یابد. پس ازانجام مطالعات اولیه، از دو گروه سی نفره مشتریان، دانشجویان ...
بیشتر
مقاله ی پیش رو در صدد است با ارائه ی مفاهیم زیبای یشناسی در ساختار کفش پاشنه بلند و بررسی جایگاههر کدام از عناصر فرم، رنگ و مواد در ایجاد و انتقال احساسی که در روند طراحی، هدف طراح محسوبمی گردد، نسبت به مقوله ی طراحی کفش از دیدگاه احسا سگرایی به شناخت وسیع تری دست یابد. پس ازانجام مطالعات اولیه، از دو گروه سی نفره مشتریان، دانشجویان و استادان زن رشت هی طراحی صنعتی، درارتباط با پنج محصول از برند «چارلز اند کیت » با روش پرسشنام هی افتراق معنایی کانسی، نظرسنجی گردید.دلیل گزینش این مخاطبان، پیش فرض نگارندگان مبنی بر دقت و حساسیت آنها نسبت به این محصولات بودهاست. بر اساس نتایج پرسشنامه ها در نرم افزار اس پی اس اس، احساسات مشترک با بیشترین مقدار کمّیب هدست آمده در نمودار ETA قرار گرفت و نقش عناصر فرم، رنگ و مواد به تفکیک بررسی شد و با امتیازدهیآنها، میزان تأثیرگذاری هر یک از عوامل مزبور در انتقال احساس در طراحی هر محصول مشخص گردید.نتایج حاصله، تأکیدی بر تأثیر قابل توجه عنصر فرم نسبت به عناصر رنگ و مواد در خلق احساسی است کهکاربر با مشاهده ی محصول دریافت م یکند.