نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه صنایع دستی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
چکیده
داستان درخت آسوریگ بر مبنای تعامل بز و درخت شکل گرفته و این دو عنصر به عنوان نمایندگان اقوام
ایران قبل از اسلام )ماد( و آشور، اندیشه و بنیان فکری آن ها را به تصویر کشیده است. چگونگی شک لگیری
و جایگاه این دو عنصر به عنوان نماد در هنر و مذهب این دو دولت مرادپژوهش است. بنابراینبز در تمدن
ایران قبل از اسلامودرخت آسوریگ در تمدن آشور دارای چه معنا و مفهومی است؟ و نیز تعامل بز و درخت
آسوریگ به عنوان نمایندگان دو تمدن فرهنگی در قبل از اسلام بر آثار هنری به چه صورتی تبلور یافته
است؟مطالعه و تحلیل داده ها با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی در چارچوب شمایل نگاری صورت پذیرفته
است.بر اساس یافت هها چنین استنباط می شود که اساس و ریشه داستان آسوریگ در مذهب این دو قوم یعنی
ماد و آشور گنجانده شده و شاید بز به دلیل چالاک و بی باکی در قالب نماد مزداپرستی و درخت نخل به
علت داشتن جایگاهی والا در بین النهرین و آشور، مورد پرستش بوده و بر روی آثار نقش بسته است؛ اگرچه
نقش درخت )اشکال مختلف( و همچنین بز در دوران ما قبل ماد و آشور به عنوان نماد کاربرد فراوان داشته
و تأثیرپذیری اقوام ماد و آشور از نمادهای گذشتگان به عنوان باورها و عقاید دینی و آ یینی انکارناپذیر
است. باید اذعان داشت که داستان آسوریگ در این دوران با توجه به اسناد مکشوفه باستانی، به صورت
کلی نمایان و مطرح بوده است. پس از جمع بندی مطالب و تصاویر، نتایج ذیل از تعامل دو عنصر بز و درخت
در قالب داستان درخت آسوریک قبل از اسلام به دست آمده است: برتری جویی قوم ماد بر آشور، تقدم و
برتری دین زرتشت بر خدایان آشوری، اتحاد میان دامپروری و کشاورزی، اتحاد نوع بشر در قالب جنس نر
و ماده و برتری جویی جنس مذکر، کنایه از زایش و باروری و اتحاد زمین و آسمان.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Interaction of the Goat and Asurig Tree in the Artwork of Pre-Islamic Iranian and Assyrian Civilizations
نویسندگان [English]
- Alireza Shaykhi 1
- Maryam Shirpoor Akbari 2
1 Assistant Professor in Handy craft department,, Applied Art Faculty, University of Art, Tehran, Iran
2 MA in Painting, Art University, Tehran, Iran