مقاله پژوهشی
سوسن سامانی فر؛ محمد خزائی؛ عباس وریج کاظمی
چکیده
گرافیک محیطی ب هعنوان مه مترین ابزار ارتباط تصویری در فضاهای شهری امروزی کاربرد دارد و رفتار و بسیاری ضع فهایموجود در بطن جامعه را ب هصورت لای ههای پنهانی پوشش م یدهد. گرافیک محیطی ب هعنوان پایه و اساس نظ مبخشی در محی طهایشهری مطرح م یشود؛ بنابراین توجه به آن یعنی موفقیت در ایجاد فضای مطلوب شهری. از ای نرو، هدف این پژوهش بررسیوضعیت سیستم ...
بیشتر
گرافیک محیطی ب هعنوان مه مترین ابزار ارتباط تصویری در فضاهای شهری امروزی کاربرد دارد و رفتار و بسیاری ضع فهایموجود در بطن جامعه را ب هصورت لای ههای پنهانی پوشش م یدهد. گرافیک محیطی ب هعنوان پایه و اساس نظ مبخشی در محی طهایشهری مطرح م یشود؛ بنابراین توجه به آن یعنی موفقیت در ایجاد فضای مطلوب شهری. از ای نرو، هدف این پژوهش بررسیوضعیت سیستم علائم و نشان ههای مترو شهر تهران است که نقش عمد های در انتظام و شک لگیری آرما نشهر ایفا م یکند و قراردادن امکانات بصری مطلوب در آن به تلطیف روان و اذهان و برقراری ارتباط بصری مخاطب کمک م ینماید. جامعۀ مورد مطالعه،مسافران حاضر در مترو شهر تهران است و نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و روش گردآوری داد هها، روش تحقیق ترکیبی)کیفی و کمی( است، اما اولویت با پژوهش کمی است. بدی نجهت برای گردآوری داد ههای کیفی از منابع کتابخان های استفاد هشدهو ابتدا اهمیت و چیستی علائم و نشان هها در زندگی امروز مورد بحث قرارگرفته است. یافت ههای مورد نظر بخش کمی تحقیق نیزاز روش پیمایشی و توزیع پرسشنامه در میان مسافران حاضر در مترو جم عآوری و جهت تجزی هوتحلیل داد هها نیز از بستهاستفاد هشده است. نتایج کلی تحقیق کیفی نشان م یدهد که سیستم علائم و نشان هها دارای اصول و مبانی SPSS V نر مافزار ی 22م یباشد که توجه به آن از ضرور تهای طراحی برای محیط عمومی است و ب یتوجهی به آن موجب ضعف و اغتشاش ذهنیو بصری م یشود. برآیند مطالعات میدانی نیز بیانگر عدم موفقیت علائم موجود در مترو شهر تهران م یباشد و علائم نتوانستهب هخوبی انتظارات مورد توجه مسافران را برآورده سازد و عد م رضایت مخاطبان موجب ب یتوجهی مسافران نسبت به علائمگردیده و این مسئله ب هعنوان یک عامل اساسی در ایجاد و تشدید ب ینظمی در محیط پر رف توآمد مترو تأثیر گذاشته است.
مقاله پژوهشی
محمد شمخانی؛ حسن بلخاری
چکیده
داستانِ جریان سیال ذهن و نقاشی کنشی آمریکا دو جریانِ مهم ادبی و هنری ب هشمار می روند که هر دوبا اندکی تقدم و تأخر در اوج دورۀ مدرن رقم خورده اند. هدف این پژوهش، بررسی شباهت های روساختیاین دو جریان و کشف یک رابطۀ ژر فساختی )بینامتنی( میان آن ها است. مه مترین پرسش هایی که در اینبین وجود دارد عبارت اند از اینکه شباهت های ساختاری میان این دو ...
بیشتر
داستانِ جریان سیال ذهن و نقاشی کنشی آمریکا دو جریانِ مهم ادبی و هنری ب هشمار می روند که هر دوبا اندکی تقدم و تأخر در اوج دورۀ مدرن رقم خورده اند. هدف این پژوهش، بررسی شباهت های روساختیاین دو جریان و کشف یک رابطۀ ژر فساختی )بینامتنی( میان آن ها است. مه مترین پرسش هایی که در اینبین وجود دارد عبارت اند از اینکه شباهت های ساختاری میان این دو جریان کدام است، این شبا هت ها در چهچهارچوبی قابل مقایسه و جایگاه ذهن و کنش های ذهنی در این مقایسه کجاست؟ فرض اصلیِ این مقاله که ازروش تحلیلی-تفسیری استفاده می کند، وجود نوعی ارتباط بینامتنی میان نوعِ داستان و نقاشی یا دشده استکه هر دو در مرتبۀ نخست ریشه در رهیافت های روان شناختی مدرن دارند و در مرتبۀ بعد، پیامد رویدادهاییچون ظهور سینما و باور های نوین دربارۀ ساختار ذهن ب هشمار می روند. آنچه در نهایت از کنکاش در رابطۀاین دو جریان ب ه دست می آید، شباهت هایی بنیادین در کاربستِ مفاهیمی چون زبان، زمان و موضوع ومواردی این چنینی است که با تأکید فراوان بر ذهن، رجوع به منازل مشترک روان شناختی، جابجایی سوژهو اُبژه، ادبیات توصیفی مشترک و نقشِ مشابه نویسنده و نقاش در مقام یک میانجیِ بی مداخله برای ظهورذهنیت، خود را نشان می دهند.
مقاله پژوهشی
علیرضا شیخی؛ مریم شیرپور اکبری
چکیده
داستان درخت آسوریگ بر مبنای تعامل بز و درخت شکل گرفته و این دو عنصر به عنوان نمایندگان اقوامایران قبل از اسلام )ماد( و آشور، اندیشه و بنیان فکری آن ها را به تصویر کشیده است. چگونگی شک لگیریو جایگاه این دو عنصر به عنوان نماد در هنر و مذهب این دو دولت مرادپژوهش است. بنابراینبز در تمدنایران قبل از اسلامودرخت آسوریگ در تمدن آشور دارای چه ...
بیشتر
داستان درخت آسوریگ بر مبنای تعامل بز و درخت شکل گرفته و این دو عنصر به عنوان نمایندگان اقوامایران قبل از اسلام )ماد( و آشور، اندیشه و بنیان فکری آن ها را به تصویر کشیده است. چگونگی شک لگیریو جایگاه این دو عنصر به عنوان نماد در هنر و مذهب این دو دولت مرادپژوهش است. بنابراینبز در تمدنایران قبل از اسلامودرخت آسوریگ در تمدن آشور دارای چه معنا و مفهومی است؟ و نیز تعامل بز و درختآسوریگ به عنوان نمایندگان دو تمدن فرهنگی در قبل از اسلام بر آثار هنری به چه صورتی تبلور یافتهاست؟مطالعه و تحلیل داده ها با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی در چارچوب شمایل نگاری صورت پذیرفتهاست.بر اساس یافت هها چنین استنباط می شود که اساس و ریشه داستان آسوریگ در مذهب این دو قوم یعنیماد و آشور گنجانده شده و شاید بز به دلیل چالاک و بی باکی در قالب نماد مزداپرستی و درخت نخل بهعلت داشتن جایگاهی والا در بین النهرین و آشور، مورد پرستش بوده و بر روی آثار نقش بسته است؛ اگرچهنقش درخت )اشکال مختلف( و همچنین بز در دوران ما قبل ماد و آشور به عنوان نماد کاربرد فراوان داشتهو تأثیرپذیری اقوام ماد و آشور از نمادهای گذشتگان به عنوان باورها و عقاید دینی و آ یینی انکارناپذیراست. باید اذعان داشت که داستان آسوریگ در این دوران با توجه به اسناد مکشوفه باستانی، به صورتکلی نمایان و مطرح بوده است. پس از جمع بندی مطالب و تصاویر، نتایج ذیل از تعامل دو عنصر بز و درختدر قالب داستان درخت آسوریک قبل از اسلام به دست آمده است: برتری جویی قوم ماد بر آشور، تقدم وبرتری دین زرتشت بر خدایان آشوری، اتحاد میان دامپروری و کشاورزی، اتحاد نوع بشر در قالب جنس نرو ماده و برتری جویی جنس مذکر، کنایه از زایش و باروری و اتحاد زمین و آسمان.
مقاله پژوهشی
بهاره تیموری؛ محمد رزاقی
چکیده
طراحی یک محیط مصنوع، فعالیتی فرهنگی است که طراحان غالبا چارچو بهایی از ادراک و منابع الها مبخش خود را بانیز از این قاعده ER24Pc محوریت درک فرهنگی با طراحی محصولات و فضاها م یآمیزند. کابین لکوموتیوران کشندۀمستثنا نیست. ناهمخوان یها، درست عمل نکردن سیستم، ناراحتی لکوموتیورا نها، نوع امکانات ارائ هشده و بسیاری موارددیگر، ریشه در نادیده ...
بیشتر
طراحی یک محیط مصنوع، فعالیتی فرهنگی است که طراحان غالبا چارچو بهایی از ادراک و منابع الها مبخش خود را بانیز از این قاعده ER24Pc محوریت درک فرهنگی با طراحی محصولات و فضاها م یآمیزند. کابین لکوموتیوران کشندۀمستثنا نیست. ناهمخوان یها، درست عمل نکردن سیستم، ناراحتی لکوموتیورا نها، نوع امکانات ارائ هشده و بسیاری موارددیگر، ریشه در نادیده گرفتن فرهنگ ایرانی در طراحی لکوموتیو دارند. برآوردن نیازهای فرهنگی لکوموتیورا نها در افزایشمیزان راحتی، رضایت شغلی، عملکرد مناسب آ نها و بالطبع در کاهش بار کاری لکوموتیورا ن و احتمال کاهش خطر نقشدارد. در این پژوهش، چال شها و ابعاد فرهنگی تعاملات لکوموتیوران با فضای داخلی کابین مطالعه و تحلیل شد. در اینمطالعه، ابتدا ب هوسیله فیل مبرداری نحوه تعامل چهار گروه لکوموتیوران با فضای کابین، طی یک سفر ۱۲ ساعته از تهرانتحلیل گردید. سپس، بر اساس داد ههای ب هدس تآمده از تحلیل NVIVO به مشهد بررسی شد. فیل مها توسط نر مافزار 8فیل مها، پرسشنامه طراحی شد. نظرات ۳۰ لکوموتیوران از طریق تکمیل پرسشنامه، در دریافت اطلاعات استفاده گردید.نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که رابط های بین مشکلات لکوموتیورا نها در تعامل با فضای کابین و نیازهایفیزیکی و فرهنگی آ نها وجود دارد. تفاو تهای فرهنگی م یتوانند در نحوۀ تعامل افراد از فرهن گهای مختلف با محیط یکسانمؤثر باشند. عواملی چون چیدمان نامناسب عناصر در فضای کار، خرابی تجهیزات و ناخوشایندی فضای کاربر، افزایشبارکاری لکوموتیوران و درنهایت بروز سوانح ریلی اثر گذارند. لازم است در طراحی کابین لکوموتیوران ب هعنوان مرکزو بایدهای ارگونومیک طراحی فضای کار، شرایط UIC کنترل کشنده، علاوه بر لحاظ نمودن استانداردهای ریلی چوناثرگذار بر عملکرد لکوموتیوران از منظر ارگونومی فرهنگی نیز مدنظر قرار گیرد. پیشنهاد م یگردد برای حصول نتایجمطلوب، با طراحی تجهیزات کاری و رفاهی داخل کابین بر پایه فرهنگ و شرایط کار و زندگی لکوموتیوران ایرانی، فضایکاری برای کاربر ایرانی خوشایند گردد.
مقاله پژوهشی
گلنار علی بابایی؛ محمد علی رجبی
چکیده
فرشتگان در تصاویر نگارگری به سبب کارکردشان در اباغ وحی با پیامبران، به خصوصپیامبر اکرم)ص( ترسیم شده اند، به ویژه فرشته ای چون جبرئیل که به خاطر اوصاف و نقشون � ن مضم �� د. روایت قرآنی مع ر�اج پیامبر)ص( رایج تری �� مهمش بارها در نگاره ها حضور پیدا می کنت هنرمندان �� رای خلاقی �� ب ب �� تری مناس �� واره بس �� ه هم �� ت ک �� ری ایرانی-اس ...
بیشتر
فرشتگان در تصاویر نگارگری به سبب کارکردشان در اباغ وحی با پیامبران، به خصوصپیامبر اکرم)ص( ترسیم شده اند، به ویژه فرشته ای چون جبرئیل که به خاطر اوصاف و نقشون � ن مضم �� د. روایت قرآنی مع ر�اج پیامبر)ص( رایج تری �� مهمش بارها در نگاره ها حضور پیدا می کنت هنرمندان �� رای خلاقی �� ب ب �� تری مناس �� واره بس �� ه هم �� ت ک �� ری ایرانی-اس ال�می اس �� وزۀ نگارگ �� یعی در ح �� شگارۀ � وری و ن �� ور شده در دورۀ تیم �� در، مص �� وده است. معراج نام ۀ�� میرحی �� م نم �� ی را فراه �� ر ایران �� نگارگر در عرصۀ� هنرهای دینی � ی بی نظی � وش در دورۀ صفوی، رقعه های �� لطان محم د� منق �� ر س � مع ر�اج، اثن � خ دادن به ای � ر سعی در پاس � ش حاض �� ن پژوه � وند. بنابرای �� ی محسوب م یش � ون عرفان � ا مضم �� به ویژگی مهمی است؟ در این راستا، �� ر دارای چ �� ورد نظ �� ه جبرئیل در نگاره های م �� مسئله را دارد کات کتابخان ه�ای، به بررسی جبرئیل و اوصافش و نیز تفسیر نقش این ملک مقرب � ق مطالع �� دا طب � ابتر به � م. مقالۀ� حاض �� در منابع اسامی پرداخته و سپس بازتاب آن را در نگارگری مشاهده می کنیی نقش جبرئیل با توجه به آموزه های دینی و عرفانی � ن ویژگ �� ی یافت �� ی در پ � روش توصیفی-تحلیله در این نگاره ها، جبرئیل � د ک � ان می ده �� ق نش �� ن تحقی �� ای ای �� ر است. یافته ه �� در رقعه های مورد نظب هعنوان هدایتگر رسول الله)ص( با توجه به اوصاف قرآنی اش و روایت های دینی و عرفانی بهتصویر درآمده است و نسبت به سایر فرشتگان دارای وجوه خاصی است.
مقاله پژوهشی
شعبانعلی قربانی
چکیده
دیزاین و معادل فارسی آن، طراحی، دارای مفاهیم گسترده ای در رشته های هنر و معماری است. طراحی درصنایع دستی را می توان در سه مقولۀ طراحی ترسیمی، طراحی سنتی و طراحی در مفهوم دیزاین تعریف نمود.طراحی در مفهوم دیزاین به دلیل ماهیت خلاقانه و نوآورانۀ آن از مباحث اساسی آموزش در رشته های هنریاست. استفاده از عنوان کلی طراحی برای مفاهیم مختلف، اغفال ...
بیشتر
دیزاین و معادل فارسی آن، طراحی، دارای مفاهیم گسترده ای در رشته های هنر و معماری است. طراحی درصنایع دستی را می توان در سه مقولۀ طراحی ترسیمی، طراحی سنتی و طراحی در مفهوم دیزاین تعریف نمود.طراحی در مفهوم دیزاین به دلیل ماهیت خلاقانه و نوآورانۀ آن از مباحث اساسی آموزش در رشته های هنریاست. استفاده از عنوان کلی طراحی برای مفاهیم مختلف، اغفال و یا بروز تفاسیر شخصی از آن را به دنبالداشته و باوجود درج واژۀ طراحی در عنوان بسیاری از دروس، مفاهیم و انتظارات مورد نظر از طراحی درمفهوم دیزاین در برنامه و شرح دروس به خوبی تبیین نگردیده و بنابراین اخلال در آموزش آن را به دنبال دارد.هدف از این مقاله ضمن ارائۀ تعریف و جایگاه دیزاین، مطالعه میزان تطابق و ارتباط محتوای واحدهای درسیکارشناسی صنایع دستی با مفهوم دیزاین است. نتایج مبین آن می باشد که مقوله طراحی در مفهوم دیزاین دررشته صنای عدستی به خوبی تبیین نگردیده و از لحاظ کمی و کیفی نیازمند بازنگری است. در پایان پیشنهاد هاییجهت بهبود وضعیت موجود آموزش طراحی )دیزاین( ارائه شده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلیو با کمک ابزارهای کمی و کیفی صورت گرفته و از مطالعات تطبیقی نیز سود جسته است.