نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه صنایع دستی، دانشکاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
دیزاین و معادل فارسی آن، طراحی، دارای مفاهیم گسترده ای در رشته های هنر و معماری است. طراحی در
صنایع دستی را می توان در سه مقولۀ طراحی ترسیمی، طراحی سنتی و طراحی در مفهوم دیزاین تعریف نمود.
طراحی در مفهوم دیزاین به دلیل ماهیت خلاقانه و نوآورانۀ آن از مباحث اساسی آموزش در رشته های هنری
است. استفاده از عنوان کلی طراحی برای مفاهیم مختلف، اغفال و یا بروز تفاسیر شخصی از آن را به دنبال
داشته و باوجود درج واژۀ طراحی در عنوان بسیاری از دروس، مفاهیم و انتظارات مورد نظر از طراحی در
مفهوم دیزاین در برنامه و شرح دروس به خوبی تبیین نگردیده و بنابراین اخلال در آموزش آن را به دنبال دارد.
هدف از این مقاله ضمن ارائۀ تعریف و جایگاه دیزاین، مطالعه میزان تطابق و ارتباط محتوای واحدهای درسی
کارشناسی صنایع دستی با مفهوم دیزاین است. نتایج مبین آن می باشد که مقوله طراحی در مفهوم دیزاین در
رشته صنای عدستی به خوبی تبیین نگردیده و از لحاظ کمی و کیفی نیازمند بازنگری است. در پایان پیشنهاد هایی
جهت بهبود وضعیت موجود آموزش طراحی )دیزاین( ارائه شده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی
و با کمک ابزارهای کمی و کیفی صورت گرفته و از مطالعات تطبیقی نیز سود جسته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
S tudy of the Amoun t of Accordance of Educa tional Uni ts in the Handicraf ts Discipline in Bachelor’s Degree wi th the Concep t of “Design”
نویسنده [English]
- Shabanali Ghorbani
Assistant professor, Handy craft Department, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran