نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد، ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
2 مربی، عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3 استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده
تصور میشود که با کاهش میانگین مطالعه در سطح کشور و همچنین سیر نزولی زمان مطالعه، علاقه مردم به خواندن کتاب در آینده نیز کاهش پیداکرده و صنعت نشر را با یک چالش جدید روبرو نماید. تنوع رسانههای دیداری و شنیداری و ضعف فرهنگ مطالعه نیز از علل نزول فروش کتاب است. یکی از راههای ایجاد جذابیت جهت افزایش مطالعه، ایجاد تغییرات در ظاهر کتابها، بخصوص در بخش کودک و نوجوان است که باعث جذابیت بصری شده و از عادتزدگی دیداری جلوگیری مینماید. در این پژوهش یافتن عوامل مؤثر بر انتخاب قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان، از دیدگاه ناشران به روش تحقیق کاربردی موردبررسی قرارگرفته سپس جمعآوری اطلاعات با دو روش کتابخانهای و میدانی، با فیشبرداری و پرسشنامه انجامگرفته است. به جهت ساخت پرسشنامه استاندارد جهت روایی آن از تکنیک دلفی فازی استفاده گردید تا متغیرهای مؤثر بر انتخاب قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان به دست بیاید. برای بررسی متغیرها و یافتن موضوعات مهم در قطع کتاب تصویری، آزمونهای آماری آزمون کولمگروف- اسمیرنوف و آزمون tتک نمونه مستقل و آزمون فریدمن مورداستفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که از دیدگاه ناشران، مؤلفههای تأثیرگذار بر انتخاب قطع کتاب کودکان، به ترتیب، مدتزمان استفاده، شکل ظاهری، سبک بودن، کاربرد، هزینههای تولید، فضای داستان، تعداد صفحات و موضوع است. در تولید کتاب نوجوان، شاخصهای مدتزمان استفاده، رنگ و طراحی، کاربرد، موضوع، هزینههای تولید و تعداد صفحات در اولویت هستند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis the Factors Affecting the Choice of Children and Teenagers Visual Book Format Based on Criteria of Publishers in Iran
نویسندگان [English]
- Samira Saffari 1
- Shahriyar Asadi 2
- Ali Akbar Sharifi mehrjerdi 3
1 MA in Graphic design, Art and Architecture Faculty, Azad University, Yazd, Iran
2 lecturer, Faculty of Arts and Architecture, the University of Shiraz, Shiraz, Iran
3 Assistant Professor, Faculty of Arts and Architecture, Yazd University. Yazd, Iran
چکیده [English]
The people’s interest in reading books is conjectured to be decreased in future with the decrease in the mean study rates countrywide and considering the descending trend of study time as a result of which the publication industry would encounter a new challenge. The diversity of the audiovisual media and weakness in study culture are the other reasons having given rise to the decline in book sales. One way of creating attractiveness for enhancing the study is creation of changes in the appearance of the books, especially in those published for children and adolescent, that might bring about visual fascination hence preventing visual dishabituation. The present study investigates the factors influencing the selection of pictorial book volumes for children and adolescents as viewed by the publishers based on applied research methodology. Then, the information is collected based on library research and field studies through note-taking and questionnaire. Fuzzy Delphi technique has been the method of choice for constructing a validity-standard questionnaire so that the variables influencing the selection of pictorial book volumes for children and adolescents could be obtained. To examine the variables and find important topics related to pictorial book volumes, Kolmogorov-Smirnov test and independent one-sample t-test and Friedman test were employed. The study results indicated that the indicators influential on the selection of children-specific book volumes from the perspective of the publishers respectively are use duration, appearance, lightness, production costs, story space, number of pages and subject. In the production of adolescent-specific books, such indices as use duration, color and design, application, subject, production costs and number of pages were pinpointed as most superior.
کلیدواژهها [English]
- Format
- Children and teenagers’ pictur book
- Publisher
- Publishing industry