نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه عکاسی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد عکاسی دانشگاه هنر، تهران، ایران

چکیده

مقاله پیش­رو نگاه خود را به سمت یکی از تعیین­کننده­ترین برهه­های تاریخ آمریکا گرفته است؛ دهه انقلابی 60. در میان هنرمندانی که نامشان با این دهه گره‌خورده شاید این دایان آربوس است که مبهم­ترین رابطه را با فضای سیاسی پیرامونش دارد. او هرگز دوربینش را به سمت اعتراضات این سال­ها نگرفت و در عوض خود را وقف عکاسی از افرادی ساخت که به‌واسطۀ ویژگی­های جسمی و روانی به حواشی جامعه رانده­شده بودند. همین وضعیت گنگ رابطه میان آثار آربوس و دهه 60 و تلاش برای زدودن ابهام آن اصلی­ترین هدف این نوشتار است که در مسیر تحقق آن، یافته­های کتابخانه­ای دربارۀ آثار آربوس و فضای سیاسی سالیان 60 با روشی توصیفی-تحلیلی و با بهره از رویکردی انتقادی بررسی می­شود. درنهایت آنچه حاصل آمد این نکته بود که آثار آربوس که تقریباً همیشه از دایرۀ نگاه­های سیاسی خارج مانده­اند، یکی از قابل­توجه­ترین نمود­های فراز­و­فرودهای سیاسی دهه 60 هستند. باوجود هماهنگی آربوس با اعتراضات دهه 60 در این نکته که هر دو در اعتراض به جامعۀ مسلط به مطرودین از آن روی آوردند، اما بر­خلاف انقلابیون دهه 60 که این گرایش را نقطه­ای برای ایجاد تحول می­یافتند، برای آربوس، بنا بر بررسی عکس­هایش در متن پیش رو، حاصل این کار گونه­ای تسلیم و حسی حاکی از ناکامی برای تغییر بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Studying the photographic confrontation with the American middle-class’s cultural values in Diane Arbus’ work

نویسندگان [English]

  • Mohammad Khodadadi Motarjemzadeh 1
  • vahid tabatabaii 2

1 Associate professor, Tehran University of Art, Tehran, Iran

2 MA in Photography, Tehran University of art, Tehran, Iran

چکیده [English]

 The present paper looks upon one of the most influential periods in the history of the world and especially the United States; the revolutionary 60’s. It is most probable that among all the artists whose names are tied to this decade, Diane Arbus has the most ambiguous relation with the political atmosphere surrounding her. She never pointed her camera at the protests and the major figures during those years and instead devoted herself to shooting photographs of people who were marginalized by the society due to their physical or psychological characteristics. The present paper aims at this very ambiguous state of the relation between Arbus’ works and the sixties as well as an endeavor to reduce the intensity of this ambiguity or at least present some appropriate questions regarding it. For the purposes of this paper, library findings about Arbus’ works and the political atmosphere of the sixties were investigated using a critical method. The results demonstrated that there is agreement between Arbus and the protests during the sixties regarding how both of them turned away from the society dominating its outcasts. However, unlike the 60’s revolutionaries who considered this tendency as a chance to make a fundamental change, Arbus found it as a surrender and feeling of frustration in making changes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Photography
  • America
  • The Other
  • Middle Class
ادگار، اندرو، و پیتر سج­ویک. (1387). مفاهیم بنیادی نظریۀ فرهنگی. ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: آگه.
پین، مایکل. (1389). فرهنگ اندیشۀ انتقادی. ترجمه پیام یزدانجو. تهران: مرکز.
روسو و دیگران. (1392). نشانه­های شر. ترجمه شهریار وقفی­پور. تهران: زاوش.
سونتاگ، سوزان. (1390). دربارۀ عکاسی. ترجمه نگین شیدوش. تهران: حرفه هنرمند.
سونتاگ، سوزان. (1394). «سی سال بعد». ترجمه فرزانه قوجلو. کاروان. (شماره­ 1)، 78-70.
هابسبام، اریک. (1388). عصر نهایت­ها. ترجمه حسن مرتضوی. تهران: آگه.
Arbus, Diane. (1972). Diane Arbus. London: Gordon Fraser.
Arbus, Diane. (1995). Untitled, London: Thames & Hudson.
Davies, David. (2008). “Susan Sontag, Diane Arbus, and the Ethical Dimensions of Photography”. Hagberg, 211-228.
-Cavallo, Dominick. (1999). A Fiction of the Past: the Sixties in American History. New York: St. Martin’s Press.
Cotkin, George. (2016). Feast of Excess: a Cultural History of the New Sensibility. NewYork: Oxford University Press
Green, Jonathan. (1984). American Photography: a Critical History 1945 to the Present. New York: Harry N. Abrams.
Gross, Frederick. (2012). Diane Arbus’s 1960s: Auguries of Experience. Minneapolis: the University of Minnesota Press.
Hagberg, Garry. (2008). Art and Ethical Criticism. Malden: Blackwell Publishing.
Hume, Christopher. (Jan 11, 1991), “Photography's Tragic Poet of the Bizarre”. Toronto Star.
Kesey, Ken. (1963). One Flew Over the Cuckoo's Nest. New York: Signet.
Kozloff, Max. (Jun. 1973). “The Uncanny Portrait: Sander, Arbus, Samaras”. Artforum, 58-66.
Maisano, Laurie. (December 2005). “Exploring Two Works by Diane Arbus and Their Connection to the 60’s”, Visited 16 April 2016 from http://www.americansuburbx.com
Monteith, Sharon. (2008). American Culture in the 1960s. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Rubinfien, Leo. (Oct. 2005). “Where Diane Arbus Went?”. Art in America, 65-77.
Salinger, J. D. (1991). The Catcher in the Rye, Little. Boston: Brown and Company.
Turner, Peter. (1985). American Images: Photography 1945-1980. New York: Viking Penguin Inc.
 Tyler May, Elaine. (2008), Homeward Bound. New York: Basic Books
Walker, Benjamin. (1978). Encyclopedia of Metaphysical Medicine. London: Routledge.
https://www.tate.org.uk