نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه عکاسی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد عکاسی دانشگاه هنر، تهران، ایران
چکیده
مقاله پیشرو نگاه خود را به سمت یکی از تعیینکنندهترین برهههای تاریخ آمریکا گرفته است؛ دهه انقلابی 60. در میان هنرمندانی که نامشان با این دهه گرهخورده شاید این دایان آربوس است که مبهمترین رابطه را با فضای سیاسی پیرامونش دارد. او هرگز دوربینش را به سمت اعتراضات این سالها نگرفت و در عوض خود را وقف عکاسی از افرادی ساخت که بهواسطۀ ویژگیهای جسمی و روانی به حواشی جامعه راندهشده بودند. همین وضعیت گنگ رابطه میان آثار آربوس و دهه 60 و تلاش برای زدودن ابهام آن اصلیترین هدف این نوشتار است که در مسیر تحقق آن، یافتههای کتابخانهای دربارۀ آثار آربوس و فضای سیاسی سالیان 60 با روشی توصیفی-تحلیلی و با بهره از رویکردی انتقادی بررسی میشود. درنهایت آنچه حاصل آمد این نکته بود که آثار آربوس که تقریباً همیشه از دایرۀ نگاههای سیاسی خارج ماندهاند، یکی از قابلتوجهترین نمودهای فرازوفرودهای سیاسی دهه 60 هستند. باوجود هماهنگی آربوس با اعتراضات دهه 60 در این نکته که هر دو در اعتراض به جامعۀ مسلط به مطرودین از آن روی آوردند، اما برخلاف انقلابیون دهه 60 که این گرایش را نقطهای برای ایجاد تحول مییافتند، برای آربوس، بنا بر بررسی عکسهایش در متن پیش رو، حاصل این کار گونهای تسلیم و حسی حاکی از ناکامی برای تغییر بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Studying the photographic confrontation with the American middle-class’s cultural values in Diane Arbus’ work
نویسندگان [English]
- Mohammad Khodadadi Motarjemzadeh 1
- vahid tabatabaii 2
1 Associate professor, Tehran University of Art, Tehran, Iran
2 MA in Photography, Tehran University of art, Tehran, Iran
چکیده [English]
The present paper looks upon one of the most influential periods in the history of the world and especially the United States; the revolutionary 60’s. It is most probable that among all the artists whose names are tied to this decade, Diane Arbus has the most ambiguous relation with the political atmosphere surrounding her. She never pointed her camera at the protests and the major figures during those years and instead devoted herself to shooting photographs of people who were marginalized by the society due to their physical or psychological characteristics. The present paper aims at this very ambiguous state of the relation between Arbus’ works and the sixties as well as an endeavor to reduce the intensity of this ambiguity or at least present some appropriate questions regarding it. For the purposes of this paper, library findings about Arbus’ works and the political atmosphere of the sixties were investigated using a critical method. The results demonstrated that there is agreement between Arbus and the protests during the sixties regarding how both of them turned away from the society dominating its outcasts. However, unlike the 60’s revolutionaries who considered this tendency as a chance to make a fundamental change, Arbus found it as a surrender and feeling of frustration in making changes.
کلیدواژهها [English]
- Photography
- America
- The Other
- Middle Class