نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

چکیده

با تکیه به چارچوب نظری تفکر «ژیل دلوز» «هم‌‌آمیزی حسی» یا سینستزی تعریف می‌شود. با ابتنا بر آن و روش تحقیق یعنی تحلیل محتوای کیفی آثار «سای تومبلی» مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در برخی آثارِ دوره کاری هنرمند مذکور حین بازآفرینی نسخه معاصرترِ اشعار کلاسیک و اساطیر و وقایع تاریخی، یک تک«احساس محض» و «هم‌آمیزی حسی» از میانه راه مداخله می‌کند ومنجر به گسست از سنت بازنمایی موضوع‌هایی می‌شود که عنوان آنها تصاویر آشنایِ دیگری را به ذهن مخاطب القا می‌کند.سای تومبلی با«بدن بدون اندام»اش، کلمه‌های شعرها، اسطوره‌ها و وقایع تاریخ را به جای بازنمایی، رنگ می‌زند. هنرمند تک احساس مواجهه با نیروی آن کلمات را با «هم‌آمیزی‌حسیِ» کلمه-رنگ، رنگی می‌کند و به جای تکرارکردنِ بازنمایانه کلیشه تصاویر، احساس را حفظ می‌نماید. همین احساس حفظ‌شده «بلوک احساس‌ها» را می‌سازد وبه روابط زیباشناختی درونی و بیرونی هنرمند، اثر و مخاطب جهت می‌دهد.با توجه به کیفیت بساوشی رنگ‌گذاری‌ها و عمق کم‌ژرفای برخی از آثار،ظهور موتیف بر مبنای خطوط یا علایم و عناوین و اشعارِ خط زده به منزله جایگاه مبادله بین آشوب پس زمینه و نظمِ در راه، چشم یا فعلِ «دیدن» را به عنوان هم‌آمیزی حسیدر ترکیب چشم،نور محیط و رنگ‌های اثر به «لمس کردن» وامی‌دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Synaesthesia in Cy Tombly `s Aesthetic Action according to Gilles Deleuze `s Ideas

نویسنده [English]

  • Farideh َAfarin

Assistant professor, Art Studies, Art Faculty, Semnan University, Semnan, Iran

چکیده [English]

According to a triadic divisions in different periods of Cy Tombly`s career with a concentration on Writing & space, We analyze the role of synesthesia in aesthetic action of the artist. Tombly`s interest in classic poems, Mythology and history will turn to express in contemporary language.Formation of synesthesia that means changes in the function of senses derived from multitask organs with multi capacity depends on sensation. Synesthesia will happen as the sensation will affect on the surfaces and threshold of body without organ. So the sensation as a pure intensity will intervene in the flow of the artist`s mind. Sensation changes the order and function of senses of body without organ.To facilitate the study of the role of Synesthesia in Tombly's aesthetic action, we categorized and grouped three works in his work and art. An analysis of the first group's paintings, Tombly's Blackboard Works, shows the use of letter or text in the form of intertwined letters, and the lines indicate a touch of aesthetic action. The artist has mastered what is temporal, audible in a visual and tactile way. So we come across works that sometimes do not need to be read but need to be seen and make our sense of reading and listening become tactile. Reflecting on Deleuze's views on the works of Trombly's first group,he merely considered the artist's aesthetic action, and for him at this stage was not merely a matter of looking of eye, but the eye falls out of hand, and the hand does not follow the eye, so blackboard paintings show, The artist is in the stage of Deleuze's chaos, and he has yet to find a way through the chaos of possibilities.
We claimed that the first group of artist`s works means blackboard ones are the manual works. we consider in the second group the duality of text /image they are like poems that confront with the intervention of sensation. synesthesia of sensation will change the words or title to the special index or mark that is presented image, in which is in opposition to our associated mind & cliched image or familiar pictures in the history of art. In the third works, He instead of representation, with relying on body without organ records the intensity of sensation. the marks, the traces, the codes, titles, palindromic words, clapping of lines, Cartesian coordinates play the role of outlines in front of the invasion of chaotic background. And then they help the artist to find a ground for escaping from the chaos of background which is not void. it is full of possibilities. The first splashes, patches or touches according to that basis make a ground for distancing from the chaos of the world or it`s Necessities in spite of proximity. The sensitive and aesthetic relations in and out of artwork in dominance of sensation, will shape the space. Because of shallow depth and way of colorizing the third type of Tombly`s works, synesthesia and sensation make our eye to sense haptic.

کلیدواژه‌ها [English]

  • synesthasia
  • representation
  • aesthetic action
  • Cy tombly
  • Gilles Deleuze
آفرین، فریده، و اشرف‌السادات موسوی‌لر. (1394). «هستی‌شناسی ریتم در نقاشی نزد دلوز با تأکید بر زیباشناسی». شناخت. (شماره 72)، 30-7.
بونگه، ماریو. (1395). فرهنگنامه فلسفی. ترجمه علیرضا امیرقاسمی. تهران: اختران.
دلوز، ژیل. (1389). فرانسیس بیکن: منطق احساس. ترجمه حامد علی‌آقایی. تهران: حرفه هنرمند.
دلوز، ژیل. (1391). فرانسیس بیکن، منطق احساس. ترجمه بابک سلیمی‌زاده. تهران: روزبهان.
دلوز، ژیل. (1392). اسپینوزا: فلسفۀ عملی، ترجمه: پیمان غلامی. تهران: دهگان.
دلوز، ژیل. (1396الف). انسان و زمان‌آگاهی مدرن؛ درس گفتارهای ژیل دلوز درباره کانت. ترجمه اصغر واعظی. تهران: هرمس.
دلوز، ژیل. (1396ب). انتقادی و بالینی. ترجمه زهره اکسیری و پیمان غلامی و ایمان گنجی. تهران: نشربان.
سمیع‌آذر، علیرضا. (1390). «خطوط سیال گرافیتی، میراث سای تومبلی». هنر فردا. (شماره 28)، 94-96.
سوتریو، متیو. (1391). «نظریه انفصالی درباره ادراک حسی». مسائل و نظریه‌های حسی در فلسفه معاصر. ترجمه یاسر پوراسماعیل. تهران: حکمت.
صلیبا، جمیل. (1393). فرهنگ فلسفی. ترجمه منوچهر صانعی دره‌بیدی. تهران: حکمت.
کرین، تیم. (1391). «مسائل ادراک حسی». مسائل و نظریه‌های حسی در فلسفه معاصر، ترجمه: یاسر پوراسماعیل. تهران: حکمت.
مشایخی، عادل. (1392). دلوز، ایده، زمان. تهران: بیدگل.
مشایخی، عادل. (1398). لایب‌نیتس و امر سیاسی. تهران: نشرنی.
Bouge, Ronald. (2003). Deleuze on Music, Painting and the Arts. London: Routledge.
Bois, Yes-Alain and Rosalind E. Krauss. (1997). Formless: A User`s Guide. New York: Zone Books.
Cytowic, Richard. (2009). Wednesday is Indigo Blue: Discovering the Brain of Synesthesia (with an afterword by Dmitri Nabokov). Combridge Massachusettes: MIT Press.
Deleuze, Gilles and Félix Guattari. (1988). A Thousand Plateaus. Trans: Brian Massumi, London: The Athalone Press.
Deleuze, Gilles and Félix Guattari. (1994). What is Philosophy?. Trans: Graham Bruchel and Hugh Tomlinson. London & NewYork: verso.
Deleuze, Gilles. (2002). Francis Bacon: Logique de La Sensation.paris: éditions du seuil.
Deleuze, Gilles. (2003). Francis Bacon: The Logic of Sensation. Trans: Daniel W. Smith. London & New York: continuum.
Emerling, Jae. (2005). “Gilles Delluze and Félix Guattari”. Theory For Art History. New York and London: Routledge.
Jones, Jonathon. (2016). “Cy Twombly review-blood-soaked coronation for a misunderstood master”. (URL 7).
Leeman, Richard. (2005). Cy Tombly: A Monograph, London: Thomas & Hudson.
Malt, Johanna. (2016). “Cy Twombly: Sign, Meta-Sign and Sense”. sillage critique, watching texts : reading image. (URL8).
Massumi, Brian. (1998). “Sensing The Virtual, Building The insensible”. Hypersurface Architecture. Ed. Stephen Perrella, Architectural Design. (vol 68), 16-24.
Merleau-ponty, Maurice. (1968). “The Interwining –the Chaism” in Visible and Invisible. Ed. Claude Lefort, Trans: Alphonso Lingis, Evanstion, Northwestern University Press.
O`sullivan, Simon. (2006). Art Encounter Deleuze & Guattari, Beyond Representation. New York: Palgrave Macmillan.
Schreyach, Michael. (2017). “History and Desire: A Short Introduction to the Art of Cy Twombly”. Digital Commons. )URL 9(.
Simner, J. (2012). “Defining synaesthesia”. British Journal of Psychology. (vol 103), 1-15.
Ward, Ossian. (10 june 2006). “The Man Who Heard His Paint Box Hiss”, (URL 10).
URL3: https://www.pinterest.com/pin/680395456180132788/ (access date: 2019/05/20).
URL6: https://www.pinterest.com/pin/680395456180132788 (access date: 2019/04/26)