مائده حسینی کومله؛ سودابه صالحی
چکیده
سازمان WWF بهعنوان یکی از سازمانهای غیردولتی فعال در زمینۀ محیطزیست که فعالیتهای گسترده آن از سال 1960م در سراسر دنیا نتایج بسیار خوبی در حل مسائل زیستمحیطی داشته است، برای رسیدن به اهدافش از تبلیغات گستردهای بهره میبرد که تحلیل آنها میتواند به آگاهی در زمینۀ تبلیغات محیطزیست کمک نماید. هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای ...
بیشتر
سازمان WWF بهعنوان یکی از سازمانهای غیردولتی فعال در زمینۀ محیطزیست که فعالیتهای گسترده آن از سال 1960م در سراسر دنیا نتایج بسیار خوبی در حل مسائل زیستمحیطی داشته است، برای رسیدن به اهدافش از تبلیغات گستردهای بهره میبرد که تحلیل آنها میتواند به آگاهی در زمینۀ تبلیغات محیطزیست کمک نماید. هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای بصری کمپینهای محیطزیستی طراحیشده توسط سازمان WWF است. روش تحقیق کیفی و جامعۀ هدف، تمامی کمپینهای تبلیغاتی سازمان WWF است. چهار کمپین بهصورت هدفمند و بر اساس نتایج آزمون کمیِ انجامشده بر روی 100 کمپین WWF، انتخابشده و سپس تعداد 11 نمونه از تبلیغات مطرح در این کمپینها مورد تحلیل قرار گرفتهاند. ابزار جمعآوری دادهها مشاهدۀ دقیق و ساختاری بوده است. درنهایت، ویژگیهای بصری هر کمپین بررسی و باهم مقایسه شدهاند. نتایج تحقیق، شباهتها و تفاوتهایی را در ارتباط با نوع ترکیببندی، نوع کادر، بافت، رنگ، فرم، نوع نوشتار و موقعیت نوشتار و آرم سازمان نشان میدهد. بهطورکلی، تبلیغات کمپینهای WWF علاوه بر اینکه دارای یک هویت بصری و مفهومی خاص در هر کمپین هستند که موجب ایجاد گرافیکی منسجم و منحصربهفرد در آن کمپین میشود، فضای غالبی را نیز در همه کمپینها دنبال میکنند. این فضای غالب موجب یادآوری آسانتر اطلاعات تصویری کمپینها و دریافت راحتتر پیام میشود. همچنین، ازآنجاکه عموم مردم مخاطب کمپینها هستند، آنها از نظر بصری دارای پیچیدگی نبوده و خیلی صریح و مستقیم پیام را با مخاطب در میان میگذارند. از طرفی، به دلیل حاد و جدی بودن موضوعات زیستمحیطی در دنیای امروز، این کمپینها با استفاده از تمهیدات دیداری، همچون تضاد شدید ارزش نوری، حداقل میزان رنگ، تغییرات در اندازه و دیگر عناصر بصری برای بیننده ایجاد شوک کرده و او را نسبت به وخامت شرایط آگاه میگردانند.
مقاله پژوهشی
لیلا جوینده
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیرات مجسمه های شهری بر سلامت روان ساکنین یک شهر صورت گرفته است که برای این منظور آثار هنری واقع در تهران به عنوان نشانه های بازشناسی هویت فردی و شهری مطرح گشته اند تا شهر به مثابه یک نظام نشانه شناسی مورد مطالعه قرار گیرد. سوالهای مطرح شده در این پژوهش بدین شرح است: آیا جامعه زنان می تواند به کمک نشانه ها ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیرات مجسمه های شهری بر سلامت روان ساکنین یک شهر صورت گرفته است که برای این منظور آثار هنری واقع در تهران به عنوان نشانه های بازشناسی هویت فردی و شهری مطرح گشته اند تا شهر به مثابه یک نظام نشانه شناسی مورد مطالعه قرار گیرد. سوالهای مطرح شده در این پژوهش بدین شرح است: آیا جامعه زنان می تواند به کمک نشانه ها نصب شده در شهر به تصور واضحی از خود و جهان پیرامونش دست یابد؟هویت در فضای شهری چه تاثیری بر سلامت روان زنان دارد؟نتایج به دست آمده در این پژوهش که به شیوه کمی و کیفی صورت گرفته است، با تحلیل و توصیف از طریق دیدن نمونه ها و جمع آوری داده های بصری و جمع آوری داده های کمی با ابزار پرسشنامه در تحقیق میدانی، با بررسی آثار نصب شده در باغ موزه زندان قصر و مجموعه بوستانهای عباس آباد به عنوان نمونه های انتخابی، نشان می دهد که نقش اصلی آثار مجسمه واقع در شهر، هر کدام با رویکرد متفاوتشان، ارائه کردن یک هویت مشترک به ساکنانی متفرق است. این هویت در فضای شهری باعث ایجاد دلبستگی و خاطره ذهنی می شود که دستاوردش سلامت روان در جامعه است.
مقاله پژوهشی
فریده آفرین
چکیده
با تکیه به چارچوب نظری تفکر «ژیل دلوز» «همآمیزی حسی» یا سینستزی تعریف میشود. با ابتنا بر آن و روش تحقیق یعنی تحلیل محتوای کیفی آثار «سای تومبلی» مورد مطالعه قرار میگیرد. در برخی آثارِ دوره کاری هنرمند مذکور حین بازآفرینی نسخه معاصرترِ اشعار کلاسیک و اساطیر و وقایع تاریخی، یک تک«احساس محض» و «همآمیزی ...
بیشتر
با تکیه به چارچوب نظری تفکر «ژیل دلوز» «همآمیزی حسی» یا سینستزی تعریف میشود. با ابتنا بر آن و روش تحقیق یعنی تحلیل محتوای کیفی آثار «سای تومبلی» مورد مطالعه قرار میگیرد. در برخی آثارِ دوره کاری هنرمند مذکور حین بازآفرینی نسخه معاصرترِ اشعار کلاسیک و اساطیر و وقایع تاریخی، یک تک«احساس محض» و «همآمیزی حسی» از میانه راه مداخله میکند ومنجر به گسست از سنت بازنمایی موضوعهایی میشود که عنوان آنها تصاویر آشنایِ دیگری را به ذهن مخاطب القا میکند.سای تومبلی با«بدن بدون اندام»اش، کلمههای شعرها، اسطورهها و وقایع تاریخ را به جای بازنمایی، رنگ میزند. هنرمند تک احساس مواجهه با نیروی آن کلمات را با «همآمیزیحسیِ» کلمه-رنگ، رنگی میکند و به جای تکرارکردنِ بازنمایانه کلیشه تصاویر، احساس را حفظ مینماید. همین احساس حفظشده «بلوک احساسها» را میسازد وبه روابط زیباشناختی درونی و بیرونی هنرمند، اثر و مخاطب جهت میدهد.با توجه به کیفیت بساوشی رنگگذاریها و عمق کمژرفای برخی از آثار،ظهور موتیف بر مبنای خطوط یا علایم و عناوین و اشعارِ خط زده به منزله جایگاه مبادله بین آشوب پس زمینه و نظمِ در راه، چشم یا فعلِ «دیدن» را به عنوان همآمیزی حسیدر ترکیب چشم،نور محیط و رنگهای اثر به «لمس کردن» وامیدارد.
مقاله پژوهشی
سمیرا رویان
چکیده
یکی از مولفه های اصلی اندیشه میشل فوکو، توجه به امور رویت پذیر و گفتارپذیر در هر عصر و تاکید بر جدایی مطلق این دو جهان در عصر مدرن است. وی ضمن اشاره به ناکارآمدی روش های زبان شناسانه برای تحلیل تصویر، خود در موارد متعددی دست به نگارش و سخنرانی درباره نقاشی زده است. لذا، با بررسی نوشته های فوکو دربارهی نقاشی، می توان روش تصویر خوانی ...
بیشتر
یکی از مولفه های اصلی اندیشه میشل فوکو، توجه به امور رویت پذیر و گفتارپذیر در هر عصر و تاکید بر جدایی مطلق این دو جهان در عصر مدرن است. وی ضمن اشاره به ناکارآمدی روش های زبان شناسانه برای تحلیل تصویر، خود در موارد متعددی دست به نگارش و سخنرانی درباره نقاشی زده است. لذا، با بررسی نوشته های فوکو دربارهی نقاشی، می توان روش تصویر خوانی او را شناخت. فوکو نقاشی را به عنوان یکی از حوزههایی که میتواند مورد تحلیل دیرینه شناسانه قرار گیرد معرفی میکند. نکته قابل توجه این رویکرد، ادراک نقاشی به مثابه علمی است که مادیت آن بر اساس گفتمانی خاص شکل گرفته است. وی با ارجاع به ویژگی های نقاشی در ادوار مختلف ضمن بررسی رابطهی امر رویت پذیر و امر گفتار پذیر در آنها، به رویت پذیری تغییرات اپیستمیک در نقاشی اشاره کرده است. روش دیرینه شناسی در تحلیل نقاشی از رویکردهای هرمنوتیکی، روانشناسانه و پدیدارشناسانه به هنر فاصله می گیرد و در عوض بر رخداد بودگی نقاشی و رابطهی ویژگی های مادی تصویر و شرایط نمایش آن با گفتمانی مشخص تاکید میکند. این که یک اثر چگونه قواعد پیش از خود را طرد یا تایید میکند محور اصلی این روش است.
مقاله پژوهشی
نرگس سیبویه
چکیده
سفالینههای سامانی نیشابور از قرن چهارم هجری، علاوه بر تنوع در ساخت و استفاده از تکنیکهای مختلف لعابزنی، در تزیین و تصویرگری قابلتأمل است. نقوش سفالهای نیشابور دو گروه اصلی دارد: سفالهای مصور و سفالهای کتیبهدار. سفالهای مصور که معولا آثار متقدم نیشابور هستند، تصاویری از انسان، حیوان و .. به همراه نقوش تزیینی دارند که ...
بیشتر
سفالینههای سامانی نیشابور از قرن چهارم هجری، علاوه بر تنوع در ساخت و استفاده از تکنیکهای مختلف لعابزنی، در تزیین و تصویرگری قابلتأمل است. نقوش سفالهای نیشابور دو گروه اصلی دارد: سفالهای مصور و سفالهای کتیبهدار. سفالهای مصور که معولا آثار متقدم نیشابور هستند، تصاویری از انسان، حیوان و .. به همراه نقوش تزیینی دارند که مفهومشان در حال حاضر نامشخص است. برخی از محققان کوشیدهاند مفاهیم این نقوش را کشف کنند. اما با توجه به تنوع ادیان و باورهای دینی پیش از اسلام و اوایل دوران اسلامی در خراسان ممکن است برخی از این تصاویر با اساطیر ادیان مانوی، زرتشتی و زروانی مرتبط باشد: فرضیهای که در این تحقیق ارزیابی میشود. در این مقاله یکی از این تصاویر که حاوی شماری مرد سوار بر کشتی است مورد بررسی قرار میگیرد. به سبب ابهام زیاد معنای این نگاره برای کشف درونمایه آن از روش شمایلشناسی یا آیکونولوژی بهره گرفتهایم، زیرا در این روش لازم است پس از بررسی فرم و تحلیل ویژگیهای صوری اثر، تصویر در یک بستر گسترده تاریخی ملاحظه و به منزلة بخشی از یک برنامة گستردة فرهنگی وارسی شود. در نهایت مشخص میشود اساطیر مانوی، خاصه اسطورة ستون روشنی، در شکل گیری این نگاره نقش داشته است.
مقاله پژوهشی
ستاره احسنت؛ امیررضا استخریان حقیقی
چکیده
طراحی پیامهای سلامت، مبحثی میانرشتهای است که وجهی از گستره وسیع آن به ایجاد هماهنگی میان حوزه ارتباطات سلامت و ابزارهای اطلاعرسان ارتباطی در انتقال پیام میپردازد. در این میان، نشانههای تصویری در رسالت رسانهای خویش، نقشی اساسی در انتقال پیام داشته و در راستای ارائه محتوای آموزشی، اقناعی و آگاهیبخش، همواره ارتباطی مؤثر ...
بیشتر
طراحی پیامهای سلامت، مبحثی میانرشتهای است که وجهی از گستره وسیع آن به ایجاد هماهنگی میان حوزه ارتباطات سلامت و ابزارهای اطلاعرسان ارتباطی در انتقال پیام میپردازد. در این میان، نشانههای تصویری در رسالت رسانهای خویش، نقشی اساسی در انتقال پیام داشته و در راستای ارائه محتوای آموزشی، اقناعی و آگاهیبخش، همواره ارتباطی مؤثر با سلامت رفتار و نگرش مخاطب برقرار میسازند. این پژوهش سعی دارد به واسطه بیگانهسازی نشانههای تصویری معمول و معانی آشنا آنچه را که در ذهن و رفتار افراد جامعه به عادتانگاری تبدیل شده را به نحوی اثربخش تغییر دهد. هدف، تحلیل چگونگی دگرگونسازی نشانهها در ساحتهای متمایز تصویری و مفهومی و بررسی ارتباط آنها با انواع ادراک عینی و ذهنی(عقلی و خیالی) است که میزان اثرگذاری آن بر تفکر، احساس و کنش افراد را نیز تبیین مینماید. لذا پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر تحقیقات کمی و میدانی، اثرات آن بر تقویت سلامت افراد بررسی میگردد. یافتهها حاکی از آن است که آشناییزدایی شکل نشانه، موقعیت و کارویژه نشانه، رابطه معنادار مثبت و اثر غیرمستقیم بر تقویت پیام سلامت دارد. همچنین آشناییزدایی نشانه با نقش میانجی ادراک ذهنی و عینی دارای رابطه معنادار مثبت و اثر مستقیم بر تقویت پیام سلامت است.