نویسندگان

1 گروه ارتباط تصویری، دانشکده تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 دانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

چکیده

سازمان WWF به‌عنوان یکی از سازمان‌های غیردولتی فعال در زمینۀ محیط‌زیست که فعالیت‌های گسترده آن از سال 1960م در سراسر دنیا نتایج بسیار خوبی در حل مسائل زیست‌محیطی داشته است، برای رسیدن به اهدافش از تبلیغات گسترده‌ای بهره می‌برد که تحلیل آن‌ها می‌تواند به آگاهی در زمینۀ تبلیغات محیط‌زیست کمک نماید. هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگی‌های بصری کمپین‌های محیط‌زیستی طراحی‌شده توسط سازمان WWF است. روش تحقیق کیفی و جامعۀ هدف، تمامی کمپین‌های تبلیغاتی سازمان WWF است. چهار کمپین به‌صورت هدفمند و بر اساس نتایج آزمون کمیِ انجام‌شده بر روی 100 کمپین WWF، انتخاب‌شده و سپس تعداد 11 نمونه از تبلیغات مطرح در این کمپین‌ها مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مشاهدۀ دقیق و ساختاری بوده است. درنهایت، ویژگی‌های بصری هر کمپین بررسی و باهم مقایسه شده‌اند. نتایج تحقیق، شباهت‌ها و تفاوت‌هایی را در ارتباط با نوع ترکیب‌بندی، نوع کادر، بافت، رنگ، فرم، نوع نوشتار و موقعیت نوشتار و آرم سازمان نشان می‌دهد. به‌طورکلی، تبلیغات کمپین‌های WWF علاوه بر این‌که دارای یک هویت بصری و مفهومی خاص در هر کمپین هستند که موجب ایجاد گرافیکی منسجم و منحصربه‌فرد در آن کمپین می‌شود، فضای غالبی را نیز در همه کمپین‌ها دنبال می‌کنند. این فضای غالب موجب یادآوری آسان‌تر اطلاعات تصویری کمپین‌ها و دریافت راحت‌تر پیام می‌شود. همچنین، ازآنجاکه عموم مردم مخاطب کمپین‌ها هستند، آن‌ها از نظر بصری دارای پیچیدگی نبوده و خیلی صریح و مستقیم پیام را با مخاطب در میان می‌گذارند. از طرفی، به دلیل حاد و جدی بودن موضوعات زیست‌محیطی در دنیای امروز، این کمپین‌ها با استفاده از تمهیدات دیداری، همچون تضاد شدید ارزش نوری، حداقل میزان رنگ، تغییرات در اندازه و دیگر عناصر بصری برای بیننده ایجاد شوک کرده و او را نسبت به وخامت شرایط آگاه می‌گردانند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Advertising Campaign and Solving Environmental Problems: A Case Study of WWF’s Environmental Campaigns

نویسندگان [English]

  • maedeh Hoseini komeleh 1
  • Soodabeh Salehi 2

1 Graphic Design department, Visual Arts Faculty, Tehran University of Art, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Graphic, School of Visual Arts, the University of Arts, Tehran, Iran

چکیده [English]

Technological progress and Industrializing in cities in recent years have caused devastating effects in natural habitats followed by a gradual decline in biodiversity. So environmentalists and non-governmental organizations have realized the necessity of informing people about negative consequences of environmental damages. WWF is one of the active non-governmental organizations in the context of environments which has brought really great results in solving environmental issues all over the world since 1960. WWF in different countries in order to fulfill their goals and promote a culture of conservation, launched various campaigns and promotional campaigns tailored approaches that are designed and implemented. Global warming, endangered animals and a gradual decline in the forest area of issues that are seriously taken into consideration in the organization's campaigns. In this research the overall characteristics of WWF campaigns and then the affecting factors in design of the campaigns are studied and visual characteristics of these campaigns are extracted. Analyzing the broad advertisements that this organization uses to reach its goals, can be helpful in improving the use of advertisement in the context of environment in Iran. So this study's goal is specifically determining the visual features of environmental campaigns designed by WWF. The research method of this study is qualitative and its target population is all campaigns of WWF organization. Four campaign to be chosen and then 11 samples of them have been analyzed. The data collection tool was precise and structural observation. The samples have been chosen purposefully. It should be noted that this study is part of a broader research that has been done with a multimethode. In fact, the selection criteria in the Qualitative study reported in this paper, have been extracted from quantitative tests conducted on all samples. Finally the visual characteristics of each campaign were compared. Comparison of the effects of campaigns shows similarities and differences in relation to the type of composition, frame, texture, color, form, text, the position of the text and the logo of the organization. The results of sample analysis showed that in two cases of the four campaigns, all works have the same composition and in two campaigns in some of the works have been different. In three campaigns form of works are similar and in one campaign is different. In three campaigns, color combinations of works are the same and in another one is different. In all three printed campaigns similar position of logo and text can be seen in the works of campaigns. In one case of printed campaigns, the type of frame is different and the remaining two were similar. In all campaigns none of the cases have similar texture. In general, in the samples were analyzed, samples that belong to a campaign in most cases have similarity or proximity in the type of frame, form, color and composition and organization's logo and text messages are in the same framework and in a similar position.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Environmental advertising
  • advertising campaigns
  • WWF
  • environmental crisis
آشتی، افشین، و همکاران. (1386)، در یک کمپین تبلیغاتی چه می‌گذرد؟ و مسئولیت‌های یک آژانس مشاور تبلیغاتی چیست؟. تهران: داروگ نو.
استراوس، انسلم، و جولیت کربین. (1390). مبانی پژوهش کیفی فنون و مراحل تولید نظریه‌ زمینه‌ای. ترجمه‌ ابراهیم افشار. تهران: نشر نی.
اسدی، الهام. (1388). «بررسی پوسترهای محیط‌زیست (2007-2000م)». پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد. تهران: مؤسسه‌ آموزش عالی سوره.
دهقان­طرزجانی، محمود. (1393). کمپین تبلیغاتی (از برنامه‌ریزی تا اجرا). تهران: مبلغان.
عبداللهی­دمنه، سیده­معصومه. (1390). «تحلیل اثربخشی تبلیغات: مورد مطالعه‌ بنرهای شهرداری اصفهان در خصوص جمع‌آوری و تفکیک پسماند». پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
ملکی، زهرا. (1389). «بررسی نقش تبلیغات دیداری و تأثیر آن در حفظ محیط‌زیست با رویکرد تغییر الگوی مصرف برای بهینه‌سازی». پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
Banerjee, S. (1995). Shades of green: A multidimensional analysis of environmental advertising. Retrieved August 16, 2015 from http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00913367.1995.10673473
Easterling, D., Kenworthy, A., Nemzoff, R., & College, B. (1996). The greening of advertising: A twenty five year of look at environmental advertising. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/284777688_The_Greening_of_Advertising_A_Twenty-Five_Year_Look_at_Environmental_Advertising
Leonidou, C.N., & Leonidou, L.C. (2011). Research into environmental marketing/management: A bibliographic analysis. Retrieved from https://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/03090561111095603
Leonidou, L.C., Leonidou, C.N., Palihawadana, D., & Hultman, M. (2011). Evaluating the green advertising practices of international firms: A trend analysis. Retrieved from https://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/02651331111107080
Popa, D., & Petrovici, I. (2014). Ecodesign in advertising: a aesthetic aspects. Retrieved August 3, 2015 from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814063897
Testa, F.I., Fabio, T. S.,& Frey, M. (2011). Strategies and approaches green advertising: An empirical analysis of Italian context. Retrieved August 26, 2015 from http://www.inderscienceonline.com/doi/abs/10.1504/IJESD.2011.047772
URL7: http://wwf.panda.org/what_we_do/how_we_work/policy/wwf_europe_environment/initiatives/chemicals/detox_campaign/