مقاله پژوهشی
سارا صادق زاده؛ مهتاب مبینی
چکیده
هانیبال الخاص از نقاشان نوگرای ایرانیست که به سبب تأثیرگذاری بر تاریخ هنر نقاشی ایران، جایگاه ویژهای دارد. وی با سبک التقاطی در خلق نقاشیهای مدرن همواره نگاهی به گذشته داشته و تأثیرپذیری از متون گذشته در خلق آثارش را نمیتوان نادیده گرفت. بیشتر عناصر نقاشیهای او که از آثار گذشتگان به عاریت گرفته شده راوی تفکرات الخاص ...
بیشتر
هانیبال الخاص از نقاشان نوگرای ایرانیست که به سبب تأثیرگذاری بر تاریخ هنر نقاشی ایران، جایگاه ویژهای دارد. وی با سبک التقاطی در خلق نقاشیهای مدرن همواره نگاهی به گذشته داشته و تأثیرپذیری از متون گذشته در خلق آثارش را نمیتوان نادیده گرفت. بیشتر عناصر نقاشیهای او که از آثار گذشتگان به عاریت گرفته شده راوی تفکرات الخاص هستند. حضور تکراری عناصر و برگرفتگیهایی که در نقاشیهای این هنرمند گرانمایه موج میزند، ناخودآگاه آثار او را وارد حوزۀ بینامتنیت میکند. این پژوهش با نظریۀ بیشمتنیت ژرار ژنت، به شناسایی پیشمتنهایی که الخاص در خلق آثارش از آنها وام گرفته، پرداخته که بصورت توصیفی- تحلیلی و روش کتابخانهای و تجزیه و تحلیل کمی و کیفی گردآوری شده است. بررسی پیشمتنهای تأثیرگذار الخاص و تغییرات اعمال شده بر روی آنها از اهداف این پژوهش به شمار میروند. سؤالات اصلی این پژوهش عبارت است از: پیشمتنهای تأثیرگذار بر آثار الخاص از کجا نشأت گرفتهاند؟ چگونه الخاص از پیشمتنهای موجود برای خلق آثار خود بهره برده است؟ نتایج بدست آمده حاکی از به عاریت گرفتن عناصری از آثار دیگر هنرمندان و اساطیر و تغییر آنها از لحاظ سبک و مضمون و آفرینش مفاهیم جدید از پیشمتنها در جهت بیان تفکرات و روایتهایی نو میباشد.
مقاله پژوهشی
مژگان خیرالهی ازناوله؛ اسماعیل بنی اردلان
چکیده
فقهاللغه میتواند به عنوان یک روش مطالعهی میان رشتهای، جهت رسیدن به درک درست معنا و مفهوم واژگان و اصطلاحات هنری به کار گرفته شود. در این راستا پژوهشگر بایستی میان اطلاعات خود در حیطهی هنر با اطلاعات خود در حوزهی علوم ادبی مرتبط با فقهاللغه ارتباطی صحیح برقرار نماید. اگرچه این روش دارای قابلیتها بسیار در پژوهش هنر است؛ ...
بیشتر
فقهاللغه میتواند به عنوان یک روش مطالعهی میان رشتهای، جهت رسیدن به درک درست معنا و مفهوم واژگان و اصطلاحات هنری به کار گرفته شود. در این راستا پژوهشگر بایستی میان اطلاعات خود در حیطهی هنر با اطلاعات خود در حوزهی علوم ادبی مرتبط با فقهاللغه ارتباطی صحیح برقرار نماید. اگرچه این روش دارای قابلیتها بسیار در پژوهش هنر است؛ اما به کارگیری آن مستلزم رعایت نکاتی است که اگر مراعات نشود، منجر به انحراف پژوهشگر از مسیر صحیح تحقیقات خواهد شد. برخی از این موارد عبارتند از سطحی نگری، عدم آشنایی کامل پژوهشگران با علوم ادبی و فقهاللغه، عدم توجه به زبانها و فرهنگهای محلی و ... . در این مقاله سه نمونه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتهاند. فرضیهی پژوهش بر این امر استوار است فقهاللغه به مثابه درک و فهم درست معنای لغات و اصطلاحات، و اندیشیدن دربارهی معنای نام اشیاء هنری تاریخی میتواند به عنوان یکی از انواع روشهای مطالعه و پژوهش دربارهی صورت و معنای آثار هنری تاریخی به کار رود. این مقاله به معرفی روش فقهاللغه و ظرایف به کارگیری آن در پژوهش هنر میپردازد که به روش انتقادی مطرح شده است. گردآوری دادهها به روش مطالعات کتابخانهای و جستجوی اینترنتی انجام گرفته است.
مقاله پژوهشی
ابراهیم باقری طالقانی
چکیده
اصطلاح "پیش خورد" از نظریه کنترل اقتباس شده و کمتر از دو دهه است که به حوزه طراحی تعاملی معرفی شده است؛ اما متاسفانه طراحان هنوز اطلاع کافی و درک مناسبی از مفهوم و کاربرد آن در محصولات تعاملی ندارند و ابهام فراوان بین مفاهیم پیش خورد، بازخورد و افردنس، عامل دیگری است که باعث گردیده تا کمتر در طراحی تعاملی مورد استفاده قرار گیرد. بر این ...
بیشتر
اصطلاح "پیش خورد" از نظریه کنترل اقتباس شده و کمتر از دو دهه است که به حوزه طراحی تعاملی معرفی شده است؛ اما متاسفانه طراحان هنوز اطلاع کافی و درک مناسبی از مفهوم و کاربرد آن در محصولات تعاملی ندارند و ابهام فراوان بین مفاهیم پیش خورد، بازخورد و افردنس، عامل دیگری است که باعث گردیده تا کمتر در طراحی تعاملی مورد استفاده قرار گیرد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی و تجزیه و تحلیل مفهوم و کاربرد اصطلاح پیش خورد و ارائه مثالهای کاربردی در جهت رفع ابهام و شفاف سازی کاربرد آن در حوزه طراحی تعاملی است تا طراحان بتوانند ضمن اشراف بر موضوع، به درستی از آن در محصولات و سطوح رابط کاربری استفاده نمایند. بنابراین ضمن معرفی پیشینه ورود اصطلاح پیش خورد به طراحی تعاملی، وجوه تشابه و تمایز آن با مفاهیم بازخورد و افردنس به همراه جداول تحلیلی بطور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و انواع پیش خورد با ذکر مثال های کاربردی معرفی شده است و در پایان الزامات کاربرد پیش خورد در طراحی محصولات تعاملی، در قالب ده دستورالعمل کاربردی ارائه شده است، که می توانند چک لیست مناسبی برای طراحی پیش خوردها و ارزیابی سطوح رابط کاربری محصولات تعاملی باشند.
مقاله پژوهشی
بهنام علیزاده اشرفی؛ یزدان موحدی؛ محمد درکاهی قره باغ
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر برای بررسی میزان تاثیرگذاری زیبایی در زمان مواجهه با آثار هنری مورد بررسی قرار گرفت. زیباییشناسی از عوامل مهم و بحثبرانگیز تاریخ هنر بوده و است و نمیتوان تأثیر آن را نادیده گرفت. روش: مطالعه حاضر از نوع علی - مقایسه ای بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان پسر دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سال تحصیلی 139۸ ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر برای بررسی میزان تاثیرگذاری زیبایی در زمان مواجهه با آثار هنری مورد بررسی قرار گرفت. زیباییشناسی از عوامل مهم و بحثبرانگیز تاریخ هنر بوده و است و نمیتوان تأثیر آن را نادیده گرفت. روش: مطالعه حاضر از نوع علی - مقایسه ای بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان پسر دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سال تحصیلی 139۸ بودند. ابتدا به صورت تصادفی ساده از افرادی که واجد شرایط آزمایش بودند 30 نفر انتخاب شد، سپس سه مجموعهی تصویر آماده شده که یک گروه حاوی تصاویر بدون قواعد زیباییشناسی و دو گروه دیگر حاوی تصاویر عکس و نقاشی با قواعد زیباییشناسی بودند به آنها ارائه شد و همزمان از این افراد در باندهای فرکانسی دلتا ، تتا ، آلفا و بتا ثبت الکتروآنسفالوگرافی کمی به عمل آمد. سپس داده های استخراج شده با روش تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند و کلیه مراحل توسط نرم افزار SPSSنسخه 23 محاسبه گردید. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تفاوت معناداری در باند فرکانسی آلفا بین گروه یک و دو و همچنین یک و سه وجو دارد(p <0/05). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت آثارهنری آشنا و غیر آشنا تاثیرگذاری متفاوتی دارند.
مقاله پژوهشی
علی بوذری؛ مصطفی لعل شاطری
چکیده
تصویرسازی در کتابهای چاپ سنگی از اواسط دوره قاجار با انتشار قانون نشان (1252ق/ 1836م) آغاز و در اندک زمانی بهصورت گسترده در اکثر کتابهای این دوره بهویژه با درونمایه ادبیات در شاخههایی همچون عامیانه، حماسی، عاشقانه و مذهبی ادامه یافت. در این بین طوفان البکاء اثر جوهری با درونمایه مذهبی یگانه اثری محسوب میگردد که در پی خواستِ ...
بیشتر
تصویرسازی در کتابهای چاپ سنگی از اواسط دوره قاجار با انتشار قانون نشان (1252ق/ 1836م) آغاز و در اندک زمانی بهصورت گسترده در اکثر کتابهای این دوره بهویژه با درونمایه ادبیات در شاخههایی همچون عامیانه، حماسی، عاشقانه و مذهبی ادامه یافت. در این بین طوفان البکاء اثر جوهری با درونمایه مذهبی یگانه اثری محسوب میگردد که در پی خواستِ فزاینده جامعه از سوی ناشران بیش از شصت بار با تکنیک چاپ سنگی بهصورت مصور منتشر گردید و گرچه این کتاب در هر چاپ، بنا به دلایل گوناگون در تعداد مجالس مصور دارای تفاوت بود، اما یکی از مجالس که در اکثر این نسخهها وجود دارد، تصویر «محاربه حضرت علی(ع) با مرحب خَیبَری» است. هدف از این پژوهش پاسخ به این پرسش است که میرزا علیقلی خویی بهعنوان چهره شاخص در تصویرسازی این کتاب (3 نسخه چاپ سربی و 4 نسخه چاپ سنگی) تا چه میزان تحت تأثیر روایات تاریخی و حدیثی و گاه بازتاب نسبی آن در اشعار (گفتمانِ مکتوب) در خلق تصویرِ مذکور (گفتمانِ بصری) بوده است. یافتهها مبتنی بر مطالعه کتابخانهای و تحلیلِ تطبیقی روایات و تصاویر حاکی از آن است که در کنار سایر موضوعاتِ مؤثر در تصویرسازی این مجلس، گفتمانِ مکتوب عاملی الهامبخش و ساختاری برای...
مقاله پژوهشی
مریم بیرنگ؛ طاهر رضازاده
چکیده
این مقاله بر آن است تا با ارائه مثالهایی از متن رمان تطبیق روایی این اثر داستانی با روایت در نقاشی ایرانی را نشان دهد. با توجه به فرمهای بیانی متعددی که برای روایت در نقاشی ایرانی بهکار رفته است، اصل همزمانی و نگاه کلنگر همواره یکی از ویژگیهای اساسی و محرز این آثار بوده است. این ویژگیهای پستمدرنیستی داستانی در راستای محور ...
بیشتر
این مقاله بر آن است تا با ارائه مثالهایی از متن رمان تطبیق روایی این اثر داستانی با روایت در نقاشی ایرانی را نشان دهد. با توجه به فرمهای بیانی متعددی که برای روایت در نقاشی ایرانی بهکار رفته است، اصل همزمانی و نگاه کلنگر همواره یکی از ویژگیهای اساسی و محرز این آثار بوده است. این ویژگیهای پستمدرنیستی داستانی در راستای محور معنایی رمان امکان مطرح شدن دیدگاههای مختلف را مبتنی بر نظریه چندصدایی ایجاد میکند. توصیفات و جزءنگاریهایی که با ظرافت یک نگارگر به آن پرداخته شده است از دیگر ویژگیهای نقاشانهای است که در رمان به کار رفته است. شخصیتها و مکانهای بیسایه و فاقد هویت منحصربهفرد نیز مشابه شگردهای روایی نقاشی ایرانی میباشد. یکی از تمهیدات مهم برای افقینگری در نمای بصری نقاشی ایرانی تاباندن نوری سراسری و یکدست به کل نگاره است تا فضاها، اشیاء و آدمها تخت، یکدست و یکرنگ ترسیم شوند و این موضوع یکی دیگر از ویژگیهایی است که در روایت پاموک منجر به حضور المانها و اجزای روایی این رمان در سطحی یکسان و دور از ارزشگذاری میشود و مسئله چندصدایی و امکان تماشای حضور منحصربفرد هر یک از اجزا را در این رمان به مخاطب میدهد.