مقاله پژوهشی
بررسی چند اثر از هانیبال الخاص با نظریۀ بیش متنیت

سارا صادق زاده؛ مهتاب مبینی

دوره 13، شماره 29 ، مهر 1399، صفحه 5-22

https://doi.org/10.30480/vaa.2020.2615.1405

چکیده
  هانیبال الخاص از نقاشان نوگرای ایرانیست که به سبب تأثیر‏گذاری بر تاریخ هنر نقاشی ایران، جایگاه ویژه‏ای دارد. وی با سبک التقاطی در خلق نقاشی‏های مدرن همواره نگاهی به گذشته داشته و تأثیر‏پذیری از متون گذشته در خلق آثارش را نمی‏توان نادیده گرفت. بیشتر عناصر نقاشی‏های او که از آثار گذشتگان به عاریت گرفته شده راوی تفکرات الخاص ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأملی بر فقه اللغه و دقایق کاربرد آن در حوزه ی مطالعات تاریخ هنر نمونه‌های مورد مطالعه: بته جقه، چفد پنج او هفت، چارباغ

مژگان خیرالهی ازناوله؛ اسماعیل بنی اردلان

دوره 13، شماره 29 ، مهر 1399، صفحه 23-38

https://doi.org/10.30480/vaa.2020.1552.1190

چکیده
  فقه‌اللغه می‌تواند به عنوان یک روش مطالعه‌ی میان رشته‌ای، جهت رسیدن به درک درست معنا و مفهوم واژگان و اصطلاحات هنری به کار گرفته شود. در این راستا پژوهشگر بایستی میان اطلاعات خود در حیطه‌ی هنر با اطلاعات خود در حوزه‌ی علوم ادبی مرتبط با فقه‌اللغه ارتباطی صحیح برقرار نماید. اگرچه این روش دارای قابلیت‌ها بسیار در پژوهش هنر است؛ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیلی بر مفهوم و کاربرد پیش خورد در طراحی تعاملی

ابراهیم باقری طالقانی

دوره 13، شماره 29 ، مهر 1399، صفحه 39-54

https://doi.org/10.30480/vaa.2020.2804.1436

چکیده
  اصطلاح "پیش خورد" از نظریه کنترل اقتباس شده و کمتر از دو دهه است که به حوزه طراحی تعاملی معرفی شده است؛ اما متاسفانه طراحان هنوز اطلاع کافی و درک مناسبی از مفهوم و کاربرد آن در محصولات تعاملی ندارند و ابهام فراوان بین مفاهیم پیش خورد، بازخورد و افردنس، عامل دیگری است که باعث گردیده تا کمتر در طراحی تعاملی مورد استفاده قرار گیرد. بر این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تأثیر شاخصه‌های زیبایی هنرهای تجسمی آشنا و غیر آشنا در زمان مواجهه با آن‌ها

بهنام علیزاده اشرفی؛ یزدان موحدی؛ محمد درکاهی قره باغ

دوره 13، شماره 29 ، مهر 1399، صفحه 55-66

https://doi.org/10.30480/vaa.2020.2603.1403

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر برای بررسی میزان تاثیرگذاری زیبایی‌ در زمان مواجهه با آثار هنری مورد بررسی قرار گرفت. زیبایی‌شناسی از عوامل مهم و بحث‌برانگیز تاریخ هنر بوده و است و نمی‌توان تأثیر آن را نادیده گرفت. روش: مطالعه حاضر از نوع علی - مقایسه ای بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان پسر دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سال تحصیلی 139۸ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
واکاوی تبدیلِ گفتمانِ مکتوبِ غزوه خیبر به گفتمان بصری در کتاب طوفان البکاء (مطالعه موردی آثار میرزا علی قلی خویی)

علی بوذری؛ مصطفی لعل شاطری

دوره 13، شماره 29 ، مهر 1399، صفحه 69-91

https://doi.org/10.30480/vaa.2020.2392.1363

چکیده
  تصویرسازی در کتاب‌های چاپ سنگی از اواسط دوره قاجار با انتشار قانون نشان (1252ق/ 1836م) آغاز و در اندک زمانی به‌صورت گسترده در اکثر کتاب‌های این دوره به‌ویژه با درون‌مایه ادبیات در شاخه‌هایی همچون عامیانه، حماسی، عاشقانه و مذهبی ادامه یافت. در این بین طوفان‌ البکاء اثر جوهری با درون‌مایه مذهبی یگانه اثری محسوب می‌گردد که در پی خواستِ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازآفرینی روایت نقاشی ایرانی در رمان نام من سرخ اورهان پاموک

مریم بیرنگ؛ طاهر رضازاده

دوره 13، شماره 29 ، مهر 1399، صفحه 92-107

https://doi.org/10.30480/vaa.2020.2416.1394

چکیده
  این مقاله بر آن است تا با ارائه مثال‌هایی از متن رمان تطبیق روایی این اثر داستانی با روایت در نقاشی ایرانی را نشان دهد. با توجه به فرم‌های بیانی متعددی که برای روایت در نقاشی ایرانی به‌کار رفته است، اصل هم‌زمانی و نگاه کل‌نگر همواره یکی از ویژگی‌های اساسی و محرز این آثار بوده است. این ویژگی‌های پست‌مدرنیستی داستانی در راستای محور ...  بیشتر