نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ارتباط تصویری، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران

2 استادیار گروه کامپیوتر و فن آوری اطلاعات ، واحد شیراز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز ، ایران

چکیده

طراحی پیام‌های سلامت، مبحثی میان‌رشته‌ای است که وجهی از گستره وسیع آن به ایجاد هماهنگی میان حوزه ارتباطات سلامت و ابزارهای اطلاع‌رسان ارتباطی در انتقال پیام می‌پردازد. در این میان، نشانه‌های تصویری در رسالت رسانه‌ای خویش، نقشی اساسی در انتقال پیام داشته و در راستای ارائه محتوای آموزشی، اقناعی و آگاهی‌بخش، همواره ارتباطی مؤثر با سلامت رفتار و نگرش مخاطب برقرار می‌سازند. این پژوهش سعی دارد به واسطه بیگانه‌سازی نشانه‌های تصویری معمول و معانی آشنا آنچه را که در ذهن و رفتار افراد جامعه به عادت‌انگاری تبدیل شده را به نحوی اثربخش تغییر دهد. هدف، تحلیل چگونگی دگرگون‌سازی نشانه‌ها در ساحت‌های متمایز تصویری و مفهومی و بررسی ارتباط آنها با انواع ادراک عینی و ذهنی(عقلی و خیالی) است که میزان اثرگذاری آن بر تفکر، احساس و کنش افراد را نیز تبیین می‌نماید. لذا پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر تحقیقات کمی و میدانی، اثرات آن بر تقویت سلامت افراد بررسی می‌گردد. یافته‌ها حاکی از آن است که آشنایی‌زدایی شکل نشانه، موقعیت و کارویژه نشانه، رابطه معنادار مثبت و اثر غیرمستقیم بر تقویت پیام سلامت دارد. همچنین آشنایی‌زدایی نشانه با نقش میانجی ادراک ذهنی و عینی دارای رابطه معنادار مثبت و اثر مستقیم بر تقویت پیام سلامت است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Role of de-familiarization Approach to Visual Signs in Strengthening the Effectiveness of the Health Message

نویسندگان [English]

  • Setareh Ahsant 1
  • Amir Reza Estakhrian Haghighi 2

1 Assistant Professor at Visual Communication Department, Apadana Institute of Higher Education, Shiraz, Iran

2 Assistant Professor at the Department of Information Technology and Computer Engineering, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran

چکیده [English]

De-familiarization is one of the most important practical concepts in artistic and literary theory which was first coined by the Russian thinker, Viktor Shklovsky in his essay “Art as Device”. The objects and structures are drowned in everyday life and thus the rules of perception, actions, and speech become automatized for us. Therefore, it seems that we can transfer the intended messages in the form of signs that are effective in revitalizing a new sense of life and objects in individuals and boosting their health. A sign has a material form and refers to something outside of itself; it is the material expression of a substitute for objects, phenomena and concepts used in the process of conscious exchange. Among different kinds of signs, visual sign is the representation of something possessing a hidden and implicit meaning that needs to be interpreted and deciphered by the audience. It is crucial to note that considering the sign system in visual signs not only links its relation to different processes of individual perception, but also amplifies the significance of utilizing it in order to create and improve health communication. Health communication is the study and practice of communicative techniques to promote awareness and influence the individual and collective behaviors that improve health in society. Meanwhile, health communication provides the appropriate space for health promotions that will pave the way for educating, convincing, and raising awareness of individuals in their encounter with different subjects. The category of media messages that addresses individual and collective health including healthy lifestyle is known as health promotion. This study attempts to create the significant role of visual and conceptual signs by de-familiarizing and examining the relationship between them. This always includes two distinct fields of mind and behavior: behavioral health refers to the effects of observable actions and the behaviors that are revealed through external factors; mental health includes the effects resulting from unobservable factors which are completely subjective and internal. It is essential to note that the relation between behavioral and mental health is always complementary because behavioral health depends on mental health and reveals different results in the encounter with various communicative fields and aspects and processes of perception. In all communicative fields, the movement is from recognition to perception and values and beliefs change before the behavior changes. Here the question is that on which visual approaches, de-familiarization based on the principle of making the visual signs different is founded and by which aspects of individual perception its effects on health promotion are explained in relation to the type of message?The results showed that familiarity with the shape of the sign, the position of the sign and especially the sign, has a significant positive relationship and a direct effect on strengthening the health message. Also Familiarity with the role of mediators of mental and objective perception also has a significant positive relationship and indirect effect on strengthening the health message.

کلیدواژه‌ها [English]

  • de-familiarization
  • Visual Media
  • Sign and Concept
  • Health Message
احمدى، بابک‌. (1370). ساختاروتأویلمتن. تهران: مرکز.
احمدی، بابک. (1371). از نشانه‌های تصویری تا متن. تهران: مرکز.
ارشد ریاحی، علی، و صفیه واسعی. (1390). «‌ارتباط مراتب وجود با مراتب ادراک از نظر ملاصدرا». مطالعاتاسلامی. (شماره 86)‌، 45-9.
آرنهایم، رودلف. (1396). هنر و ادراک بصری؛ روانشناسی چشم خلاق. ترجمه مجید اخگر. تهران: سمت.
آسابرگر، آرتور. ‌(1387). روش‌های تحلیل رسانه‌ها. ترجمه ‌پرویز اجلالی، ‌تهران: ‌دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.
بابایی، نعمت اله. (1386). «روش‌های مؤثر آگاه‌سازی در حوزه سلامت».‌ پژوهش‌های ارتباطی (پژوهش و سنجش). (شماره 49)، 49-29.
بدری‌نیا، رحمان. (1392). «تأثیر رسانه‌ها بر سلامت روانی جامعه (رابطه رسانه‌ها و سلامت روانی)». کنگره بین‌المللی جامع روانشناسی ایران. (شماره 1)، 14-1.
پریکن، مارید. (1396). مبانی خلاقیت در تبلیغات. ترجمه کامیار شیروانی‌مقدم، تهران: سیته.
جلالی، محمدرضا، و نیما ورامینی. (1393). جستارهای تصویری در روان‌شناسی. تهران: فرهنگسرای میردشتی.
چندلر، دانیال. ‌(1387). مبانی نشانه‌شناسی. ترجمه مهدی پارسا،‌ تهران:‌ سوره‌مهر.
خاتمی، محمود. (1387). گفتارهایی در پدیدارشناسی هنر. تهران: فرهنگستان هنر.
خانیکی، هادی، و حبیب راثی‌تهرانی. (1390). «نگرش مخاطبان درباره تأثیر پیام‌های سلامت تلویزیون». مطالعات فرهنگ و ارتباطات. (شماره 15)، 187-‌151.
مجتبی، رضوی‌طوسی، و همکاران. (1392). «برساخت پیام‌های سلامت و پزشکی در رسانه و تأثیر آن بر آگاهی مردم». اخلاق زیستی. (شماره 8)، 77-44.
سجودی، فرزان. ‌(1393). نشانه‌شناسی کاربردی. ‌تهران: علم.
سلدن، رامان، و پ ویدسون. (1377). راهنمای نظریه ادبی معاصر. ترجمه عباس مخبر. تهران: طرح نو.
شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم. (1378). الاسفارالاربعه. تهران: دارالمعارف الاسلامیه.
صفاری‌نیا، مجید. (1393). «مؤلفه‌های اجتماعی روانشناسی سلامت در ایران». روانشناسی سلامت.(شماره 3)، 119-‌101.
ضیمران، محمد. ‌(1383). درآمدی بر نشانه‌شناسی هنر.‌ تهران:‌ قصه.
عابدی، علی. ‌(1394). گرافیک؛ تجزیه تحلیل نقد.‌ تهران:‌ اختران.
علاءالدینی، زهره، و همکاران. (1397). «تأثیر القاء همدلی شناختی و عاطفی بر رفتارهای آشکار تعارض در زوجین و ادراک آن‌ها از نتیجه تعارض». روانشناسی معاصر. (شماره 13)، 139-‌130.
معتمدنژاد، کاظم. (1390). وسایل ارتباط‌جمعی. تهران: دانشکده علوم ارتباطات.
مک‌کوایل، دنیس. (1385). درآمدی بر نظریه ارتباط‌جمعی. ترجمه پرویز اجلالی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیق رسانه‌ها.
نیرومند، محمدحسین. ‌(1396). دستورالعمل‌های رنه ماگریت به فیل آبی برای ایده‌یابی. ‌ج2. ‌تهران:‌ فرهنگسرای میردشتی.
نیرومند، محمدحسین. ‌(1396). دستورالعمل‌های فیل آبی برای ایده‌یابی: دستورالعمل‌های ایده‌یابی و پرورش آن. ‌تهران:‌ فرهنگسرای میردشتی.
ورامینی، نیما. (1390). تفکر خلاق در گرافیک. تهران: فرهنگسرای میردشتی.
Bryant, J. and Zillman, D. (1994). Media effects: Advances in theoryand research. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Bussmann, Hadumod. (2006). Routledge Dictionary of Language andLinguistics. Translated and edited by Gregory Trauth and Kerstin Kazzazi. London and New York: Routledge.
Defleur, M. and S. Ball-Rokeach. (1982). Theories of Mass Communication. New York: Longman.
Effeer, R. (2002) Health and media principles and practies for health promotion. London: Mac Grav Hill rosseville.
Green, M. C., & Brock, T. C. (2000). “The role of transportation in the persuasiveness of public_narratives”. Journal of Personality and Social Psychology. (Vol 79), 701–721.
Hiebert.R.Elden. (1975). Mass Media an Introducton to Modern Communication. New York: David Mckay Co.
Mcquall, Denis (1987). Communication Aspects of Modern Sociology.New York, Longman, Inc.
Pekrun R. (2006). “The Control-Value Theory of Achievement Emotions: Assumptions, Corollaries, and Implications for Educational Research and Practice”. Edu Psych Rev. (vol 18), 315–341.
Salmon, C., & Atkin, C. (2003). “Using Media Campaigns for Health Promotion”. In T. Thompson & A.M. Dorsey etal (Eds.), Handbook of Health Communication (2008). (1st ed., pp. 449-472). Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Saussure, Ferdinand. (1983). Course in General Listinguistics. Trans, Roy Harris. London: Duckworth.
Shklovsky, Viktor. (1998). Art as Technique, Literary Theory: An Anthology. Malden: Blackwell.
Strazny, Philipp. ed. (2005). Encyclopedia of linguistics. (Vol 1). New York & Oxon: Fitzroy Dearborn.
Viswanath, K. (2008). “Health Communication”. The International Encyclopediaof_Communication. New York: Blackwell Pub Ltd.
URL1: WWW. Pinterest.com