نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد تصویرسازی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
2 استادیار گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
چکیده
توجۀ ویژه به پیکرۀ انسان در نگارگری ایرانی، همزمان با رونق هنر پیکره نگاری در نیمۀ نخست قاجار فزونی یافته و به مثابۀ ابزاری قدرتمند جهت تبلیغ شوکت و قدرت پادشاهی مورد بهره برداری قرار می گیرد. اما این روند در نیمۀدوم قاجار با افزایش تأثیرات هنرغربی و ورود فن آوریهای نوین رسانه ای به ویژه دوربین عکاسی دچار تحول می گردد و به تدریج از اهمیت و رونق نگارگری و پیکره نگاری ایرانی کاسته می شود. در میانۀ این تغییرات، هنرمندی پیشرو و برجسته به نام ابوالحسن غفاری ملقب به صنیع الملک پا به عرصه می گذارد. در آثار او نگرشی نو به هنر پیکره نگاری با تأثیرپذیری از هنر غرب و تکنولوژی عکس مشاهده می شود. پژوهش حاضر که ماهیتی کیفی و رویکردی تحلیلی دارد و از نظر هدف کاربردی است، تلاش دارد با مطالعه بر روی نمونه هایی از آثار صنیع الملک، ویژگی هایِ پیکره نگاریِ هنرمند، و تأثیر عکاسی بر آنها را مورد بررسی قرار دهد. نتایج بررسی ها، تأثیرپذیری هنرمند از عکس را در آثارش به خوبی تأیید می کند، و همچنین نشان میدهد که وی سبک هنری ویژۀ خود را در آثار متأثر از عکاسی نیز با همان کیفیتِ آثارِ دیگر دنبال نموده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The study of Impact of Photography on Figure paintings of Abol-Hasan Ghaffari (Sani-Ol-Molk)
نویسندگان [English]
- محمدرضا رفیع زاده مژدهی 1
- Maryam Kahvand 2
1 MA in Illustration, The Visual Faculty, Tehran University of Art, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Graphic design and Illustration department, The Visual Faculty, Tehran University of Art, Tehran, Ira
چکیده [English]
The role of the human figure as a major visual element had a brilliant presence in various artworks of Persian art a long time. The structure and form of presenting human motifs although has experienced a variety of changes in over time, it has always maintained a fixed aesthetic attitude based on the idealistic representation of the human form. This particular kind of aesthetic insight that was the point of contact and sharing of all the masterpieces of Persian painting throughout Iranian painting history from the early 11th century AH through new social and cultural conditions, and extensive communication with the Western nations is gradually decreased and European naturalism influenced in Persian painting. The process of naturalism in the art of the Qajar period followed with increasing intensity, on the other hand In the first half of the Qajar period, the art of figure painting, which had flourished and expanded as an independent way of expression after the decline Production of manuscripts and the prevalence of portrait painting, became particularly popular has been expanded and used as a powerful tool for propaganda and royal power. But this trend has evolved with the increasing influence of Western art and the arrival of new media technologies, in particular the photography and lithography, in the Qajar second half, and gradually the importance and prosperity of Persian painting and figurative painting is reduced. In the midst of these changes, the leading and notable artist named Abolhassan Ghaffari, who is called Sani-Ol-Molk, emerges. In his artworks, a new insight into the art of figure painting, influenced by Western art style and Photography technology is observed. In the present research which has a qualitative essence and analytical approach and is practical in target attempted to study the impact of photography on Persian painting in the Qajar era, with particular emphasis on the artworks of an artist. Therefore, the present research is a case study and its samples have been selected purposefully and qualitatively. Accordingly, by studying on samples of Sani-Ol-Molk's artworks, the features of the artist's figure painting, how using the photography media has been analyzed. The results of these studies confirm the artist's use of the photograph in his work, and at the same time show that he has followed his own artistic style in the works influenced by the photography as well as in his other works. In his figure paintings combine the realistic and photographic look - mostly in the face - and a personal point of view and illustrative look, mainly in clothing and figure. However, even in the his portrait paintings affected by the photography, can also be seen as signs of a personal and illustrated techniques, so far as the persistence of the artist on the application of this kind of special look In some cases, the quality of simulation and facial realism has been negatively impacted.
کلیدواژهها [English]
- Sani-Ol-Molk
- photography
- Figure painting
- Illustration
- realism
احمدی، بهرام. )1392« .)تأثیر عکاسی بر هنر نقاشی در دوران قاجار«. کتاب ماه هنر. )شماره 182 ،)27-22.
امانت، عباس. )1394« .)حمایت دربار و فضای اجتماعی: ابوالحسن صنیعالملک و هنر ایرانیشدۀ عصر قاجار«. نقد کتاب
هنر. )شماره 8 ،)280-235.
اعتمادالسلطنه، محمدحسن. )1350 .)روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه. تهران: امیرکبیر.
پاکباز، روئین. )1393 ،)دائرهالمعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر.
تاسک، پطر. )1391 .)سیر تحول عکاسی. ترجمه محمد ستاری. تهران: سمت.
حسینی، مهدی. )1377« .)میرزا ابوالحسن خان غفاری )صنیعالملک(«. هنر. )شماره 35 ،)84-75.
ذکاء، یحیی. )1376 .)تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران. تهران: علمی و فرهنگی.
ذکاء، یحیی. )1382 .)زندگی و آثار استاد صنیعالملک. تهران: سازمان میراث فرهنگی.
ذکاء یحیی. )1378« .)میرزا ابوالحسنخان صنیعالملک«. ایراننامه. )شماره 67 ،)560-552.
ذکاء، یحیی. )1342« .)میرزا ابوالحسنخان صنیعالملک غفاری مؤسس نخستین هنرستان نقاشی در ایران«. هنر و مردم.
)شماره 11 ،)34-16.
ستاری، محمد. )1385« .)عکاسی خالق در ایران«. هنرهای زیبا. )شماره 7 ،)52-44.
فصلنامة دانشگاه هنر | شماره 30 | دی 1399
نامۀ هنرهای تجسمی و کاربردی66
رز، گیلیان. )1394 .)روش و روششناسی تحلیل تصویر. ترجمه سید جمالالدین اکبرزاده جهرمی. تهران: پژوهشگاه
فرهنگ، هنر و ارتباطات.
عباسی، اسماعیل. )1392 .)فرهنگ عکاسی. تهران: سروش.
فلور، ویلیم، و همکاران. )1381 ،)نقاشی و نقاشان دورۀ قاجاریه. ترجمه یعقوب آژند. تهران: ایل شاهسون بغدادی.
کریمزاده تبریزی، محمدعلی. )1376 .)احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی. ج1 .تهران:
مستوفی.
کشاورز افشار، مهدی. )1394« .)تکثیر مکانیکی اثر هنری در اثر قاجار و تأثیر آن بر فرش ایران«. گلجام. )شماره 27 ،)26-5.
کفایت، کوشا. )1382« .)محمد زمان«. بهارستان. )شماره 1-2 ،)297-229.
لنگفورد، مایکال. )1386 .)داستان عکاسی. ترجمه رضا نبوی. تهران: افکار.
مراثی، محسن. )1379 .)نقاشان بزرگ و عکاسی. تهران: دانشگاه شاهد.
معیرالممالک، دوستعلیخان. )1361 .)رجال عصر ناصری. تهران: تاریخ ایران.
نظری، مریم. )1389« .)صنیعالملک پایهگذار نقاشی نوین ایرانی«. اطالعات. )شماره 3784 ،)6.
هادی، محمد. )1365« .)نخستین معلم نقاشی نوین ایران )مروری بر زندگی و آثار میرزا ابوالحسن غفاری صنیعالملک(«.
فصلنامه هنر. )شماره 66 ،)127-102.
ورنویت، استفان. )1383 .)گرایش به غرب )در هنر قاجار، عثمانی و هند(. ترجمه پیام بهتاش. تهران: کارنگ.
.4-1), 34 vol. (Studies Iranian”. Iran Century Nineteenth in ingOrientaliz)-Self (and Orientalism: Photography Qajar of Art Full-Power the). “2001. (Ali, Behdad
vol, (Muqarnas”. Persia Qajar in) Naqqashan (Artists and) Naqqadhh (Art). “1999. (Willem, Floor
.154-125), 16
com.amazon.www
l_to_h_sale=sort?111079/ts resul-past/289546/venues-galleryguide/com.blouinartinfo.www://https
s/4911015-Ghafari-Hasan-Abul/auctions/com.blouinartsalesindex://https
/fr.louvre.cartelfr://http
/com.christies.www://https
32314199112/tingpersianpain/tospho/com.flickr.www://tpsth
652118/search/collection/art/org.metmuseum.www://https
org.bahman-zarrinkafsch.w