نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته فرش، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
2 استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
قالیچههای تصویری از دوره قاجار پیوندی با ادبیات فارسی برقرار کرده اند. از مهمترین داستانهای ادب فارسی که بر شکلگیری تصاویر این قالیچهها تاثیر گذاشته است، داستان لیلی و مجنون نظامی است. هدف این مقاله این است که با تطبیق تصاویر این قالیچهها با یکدیگر و با روایت نظامی، به بررسی تحوّلات آنها در پنج مولفه صحنه پردازی؛ نقوش نمادین؛ خط و نوشته؛ نحوه بازنمایی چهرهها؛ نحوه بازنمایی لباسها؛ در فاصله زمانی دورة قاجار تا معاصر بپردازد. سوالات عبارتاند از: 1. کدام صحنهها از داستان لیلی و مجنون در قالیچههای تصویری در طول این دورهها بازنمایی شده است؟ 2. هر یک از این صحنهها در کدام یک از دورهها بیشتر تکرار شدهاند؟ 3. تفاوتها و شباهتهای تصاویر در چهرهپردازی، لباس ها، نمادها و خطوط و نوشتهها کدامند؟ روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و تاریخی با رویکرد تطبیقی طولی است. اطلاعات به صورت کتابخانهای و اینترنتی گردآوری شده است.
یافتهها نشان میدهد، چهار صحنه از این داستان در قالیها بافته شده است. تطبیق تصاویر این صحنهها، تفاوتهایی را در پنج مولفة فوق نشان داد. تفاوت در بازنمایی صحنه داستانی واحد در قالیچهها متأثر از شرایط اجتماعی، فرهنگی و مذهبی بافنده، سفارشدهنده، طراح و یا جامعهای است که قالیچهها در آن به-وجود آمدهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Representation of the story of Leyli and Majnoon Nizami in Iranian pictorial carpets from the Qajar dynasty until now
نویسندگان [English]
- zahra shoghi 1
- mehdi keshavarz afshar 2
1 MA in Carpet, Faculty of Applied Arts, University of Arts, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Art Research. Art Faculty, Tarbiat Modares University. Tehran. Iran
چکیده [English]
One of the currents in the art of carpet weaving in Iran is pictorial carpets, which have established a close connection with Persian literature since the Qajar dynasty. One of the most important stories of Persian literature that has had a significant impact on the formation of images of these carpets is the story of Leyli and Majnoon Nizami Ganjavi. Iranian artists to create images of Leyli and Majnoon story in these carpets have combined the inspiration of this story with their creativity. Therefore, carpets have been created that are the same but have different reflections. the aim of this paper is to compare the changes and developments of these carpets with each other as well as with the Nizami`s narrative to study their variations in five components 1. staging; 2. the symbolic motifs; 3. calligraphy and writing; 4. the way of representation of faces; 5. the way of representation of clothes; in the time interval of Qajar until examples of contemporary period. The questions of this research are: 1. Which scenes from the story of Leyli and Majnoon are represented in the pictorial carpets during these periods? 2. In which period, did each of these scenes repeat the most? 3. What are the differences and similarities of the images in face painting, clothes, symbols and lines and writings? The research method in this paper is descriptive-analytical and historical with a longitudinal comparative approach. information gathering has been done through libraries and internet.
from the Qajar period, pictorial carpets are a widespread movement and are widely produced, Therefore, due to the small number of these rugs before the Qajar period, the study of this research has been placed from the beginning of the Qajar period until today To analysis the changes. The selection of Qajar and Pahlavi period carpets is based on available samples. However, in the selection of contemporary carpets, due to their abundance, a number have been randomly selected. And a total of 23 carpets were selected.
Findings show, Among the scenes of Leili and Majnoon's story, four scenes are woven in carpets: 1. meet Leyli and Majnoon, 2. Leyli camel, 3. Complain majnoon with the thought of Leyli, 4. Meet different people with the majnoon. The scene of "meet Leyli and Majnoon" has the largest number of carpets and has been woven in all three periods. Matching the images of these scenes showed significant differences in the above five components over time. the difference in the representation of a single storyline in the pictorial carpets is influenced by the social, cultural and religious conditions of the weaver, the customer, the designer or in a broader view is a society in which these pictorial carpets have been created.
کلیدواژهها [English]
- pictorial carpets
- Nizami Ganjavi
- Leyli and Majnoon
همــکاران. تهــران: ســازمان اتــکا.
پاکباز، روئین. )1393 .)نقاشی ایران: از دیرباز تا امروز. تهران: زرین و سیمین.
پشــوتنیزاده، آزاده. )1394« .)گاههــای آفرینشــی در برخــی از فرشهــای شــیری فــارس«. گلجــام. )شــماره 27 ،)
76-55.
پــوالک، یاکــوب ادوارد. )1361 .)ســفرنامه پــوالک: ایــران و ایرانیــان. ترجمــه کیــکاووس جهانــداری. تهــران:
خوارزمــی.
تقوینژاد، بهاره. )1387« .)تجلی نقوش گرفت و گیر در فرش دورة صفوی«. گلجام. )شماره 9 ،)62-49.
تناولی، پرویز. )1368 .)قالیچههای تصویری ایران. تهران: سروش.
ثابتی، حبیباهلل. )1382 .)جنگلها، درختان و درختچههای ایران. تهران: دانشگاه علم و صنعت.
حشمتیرضوی، فضلاهلل. )1392 .)تاریخ فرش: سیر تحول و تطور فرشبافی ایران. تهران: سمت.
خشکنابی، رضا. )1377 .)ادب و عرفان در قالی ایران. تهران: سروش.
ذکاء، یحیــی. )1336 .)لبــاس زنــان ایــران از ســدة ســیزدهم هجــری تــا امــروز. تهــران: ادارة موزههــا و فرهنــگ
عامــه-ادارة کل هنرهــای زیبــای کشــور.
رجبـی، محمدعلـی. )1387« .)تجلـی آیـات و اذکار در نگارگـری اسـامی ایـران«. کتـاب مـاه هنـر. )شـماره 120 ،)
2-7.
رحمانـی، نجیبـه، و فتانـه محمـودی. )1396« .)بررسـی سـیر تحـول نقـش هارپـی در هنـر ایـران )از دوران پیـش
از تاریـخ تـا دوران معاصـر(«. هنرهـای زیبا-هنرهـای معاصـر. )شـماره 1 ،)53-67.
رنگچـی، غالمحسـین. )1389 .)گل و گیـاه در ادبیـات منظـوم فارسـی. تهـران: پژوهشـگاه علـوم انسـانی و مطالعـات
فر هنگی .
ژوله، تورج. )1390 .)پژوهشی در فرش ایران. تهران: یساولی.
شـاهپروری، محمدرضـا، و محمدمهـدی میرزاامینـی. )1395« .)تجلـی نقـش خورشـید خانـم در قالـی ایـران«. جلـوه
بازنمایی داستان لیلی و مجنون نظامی در قالیهای تصویری ایران
از دورة قاجار تا معاصر
نامۀ هنرهای تجسمی و کاربردی33
هنـر. )شـماره 15 ،)67-55.
شــجاری، مرتضــی، و اشــرف میرفخرایــی. )1394« .)معــراج پیامبــر)ص( و ارتبــاط آن بــا محــراب مســاجد«.
پژوهشــنامه عرفــان. )شــماره 13 ،)73-51.
شریفی، محمد. )1387 .)فرهنگ ادبیات فارسی. تهران: فرهنگ نشر نو.
شمیســا، ســیروس. )1387 .)فرهنــگ اشــارات ادبیــات فارســی )اســاطیر، ســنن، آداب، اعتقــادات، علــوم و ...(. ج1 .
تهـران: میتـرا.
شـوقی، زهـرا. )1396« .)بررسـی تحـوالت در نحـوۀ بازنمایـی منظومه ِ هـای لیلـی و مجنـون و خسـرو و شـیرین
نظامــی گنجــوی در قالیهــای تصویــری ایــران از دورة قاجــار تــا امــروز«. پایاننامــه کارشناسیارشــد.
تهــران: دانشــگاه هنــر.
شیخی نارانی، هانیه. )1389« .)نشانهشناسی پرنده، طاووس«. نقشمایه. )شماره 5 ،)42-27.
صفا، ذبیحاهلل. )1383 .)تاریخ ادبیات ایران. ج1 .تهران: فردوس.
عبداللهــی، منیــژه. )1381 .)فرهنگنامــة جانــوران در ادب فارســی )بــر پایــه واژهشناســی، اســاطیر، باورهــا،
زیباییشناســی و...(. ج1 .تهــران: پژوهنــده.
علیبخشــی، زهــره. )1392« .)مطالعــة پوشــش زنــان در نگارگــری عصــر صفویــه و قاجاریــه«. پایاننامــه
کارشناسیارشــد. تهــران: دانشــگاه هنــر.
غیبی، مهرآسا. )1387 .)هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی. تهران: هیرمند.
کشــاورز افشــار، مهــدی. )1394« .)تکثیــر مکانیکــی اثــر هنــری در عصــر قاجــار و تاثیــر آن بــر فــرش ایــران«.
گلجــام. )شــماره 27 ،)21-5.
کوپر، جی. سی. )1379 .)فرهنگ مصور نمادهای سنتی. ترجمه ملیحه کرباسیان. تهران: فرشاد.
ملـول، غالمعلـی. )1384 .)بهارسـتان دریچـهای بـه قالـی ایـران. ترجمـه سـیمیندخت دهقانـی. تهـران: سـیمین و
زریـن.
ممتحــن، مهــدی، و طاهــره ملیحــیزاده. )1391« .)ســنجش عشــق در دو شــیفته عشــق لیلــی و مجنــون نظامــی و
رومئــو و ژولیــت شکســپیر«. مطالعــات ادبیــات تطبیقــی. )شــماره 23 ،)50-25.
میتفـورد، میراندابـروس. )1394 .)دائرهالمعـارف مصـور نمادهـا و نشـانهها. ترجمـه معصومـه انصـاری و حبیـب
بشـیرپور. تهـران: سـایان.
نظامی، الیاس بن یوسف. )1390 .)لیلی و مجنون. تصحیح حسن وحید دستگردی. تهران: زوار.
وحشیبافقی، کمالالدین. )1343 .)دیوان. تهران: امیرکبیر.
هــال، جیمــز. )1387 .)فرهنــگ نــگارهای نمادهــا در هنــر شــرق و غــرب. ترجمــه رقیــه بهــزادی. تهــران: فرهنــگ
معاصــر.
.www://http: from Retrieved). 02/05/1399. (Rug Seasons Four tabriz. Azerbaijanrugs
.htm.203x276cm-seasons_four-tabriz_classical_historical-arfp/com.azerbaijanrugs
.Publications Ishyg: Russia. carpets the on characters s’Nizami(. 1991. )ja’Po, tafbijeba
.(18/02/1399. (Rug Kashan Persian Pictorial Majnoon & Leyla s`1930. Liveauctioneers
rug-kashan-persian-pictorialmajnoon-and-leyli-s-1930_46878514/item/com.liveauctioneers.www://https from Retrieved
Retrieved). 18/02/1399. (Rug Sarouk Persian Pictorial Majnoon & Leyla s`1930. Liveauctioneers
-pictorial-majnoon-and-leyli-s-1930_46878518/item/com.liveauctioneers.www://https from
فصلنامة دانشگاه هنر | شماره 30 | دی 1399
نامۀ هنرهای تجسمی و کاربردی34
rug-sarouk-persian
.(18/02/1399. (Rug Halvai Bijar Persian Majnoon & Leyla Antique s`1930. Liveauctioneers
rug-helvai-bijar-persian-majnoonand-leyla-antique-s-1930_46878517/item/com.liveauctioneers.www://https from Retrieved
.1255257-majnoun-and-layla-rug-pictorial-kerman-lavar/culture-material/auctionsonline/com.bidsquare.www://https: from Retrieved). 18/07/1399. (com.bidsquare.www
.picturaal/eu.carpetgallery.www://http: from Retrieved). 18/07/1399. (eu.carpetgallery.www
.html
-Hanging-Wall-Hand-Hand-Rug-Wool-Bird-Oriental-Love-Majnon-Leili-2x3PICtORIAL/itm/com.ebay.www://https: from Retrieved). 18/07/1399. (com.ebay.www
.shpCntId#352644211884/
/com.nazmiyalantiquerugs://https: from Retrieved). 18/07/1399. (com.nazmiyalantiquerugs
./2910-rug-persian-kerman-antique/rugs-kerman/rugs-persian/rugs-antique
.508654/item/com.niazpardaz.www://https: from Retrieved). 18/07/1399. (com.niazpardaz.www
/com.parsianhandicrafts://https: from Retrieved). 18/07/1399. (com.parsianhandicrafts. www
.0-6x4-6-kashan-silk-persianantique/item27529/com.pgny.www://https: from Retrieved). 18/07/1399. (com.pgny.www
.ir.mba-simple://http: from Retrieved). 18/07/1399. (ir.mba-simple.www
/fa/com.ulduztourism.www://https: from Retrieved). 18/07/1399. (com.ulduztourism.www
.html.majnun-leyli-panel-carpet/carpet
.20774/product/ir.zeeen://https: from Retrieved). 18/07/1399. (ir.zeeen. www
.title&69646=Ads?aspx.index/com.50b50://http: from Retrieved). 18/07/1399. (com.50b50. w