نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی، گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

فریدا کالو سبکی شخصی، بومی و خام برپایه الهام از فرهنگ عامیانه و سنت‌های کهن زادگاهش بنا کرد تا افکارش در باب هویت، جنسیت، طبقه، نژاد و وضعیت پسااستعماری مکزیک را روایت کند. کارهای فریدا ژرف، چندلایه، نمادین و بارور از مفاهیم پنهان هستند؛ از این‌رو نمی‌توان با نگاهی گذرا به مفاهیم ضمنی آثارش دست یافت. مقاله حاضر برای بازخوانی این لایه‌های دلالتی پنهان، از روش تحلیل بلاغت دیداری بهره گرفته است. این پژوهش، یک موردکاوی در حوزه نشانه‌شناسی دیداری با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و هدف توسعه‌ای است که داده‌های کیفی آن به شیوه اسنادی داده‌اندوزی شده‌اند. از میان 55 نمونه خودنگاره فریدا، 8 اثر به‌روش نمونه‌گیری هدفمند برگزیده شده‌اند تا برای کشف آرایه‌های بلاغی و شیوه‌های رمزگذاری او مورد تحلیل قرار گیرند. کنت بورک پرکاربردترین آرایه‌های بلاغی را چهار آرایه اصلی مانندگویی، مجاز، بخش‌گویی و طعنه می‌داند. از این میان، فریدا آرایه مانندگویی را در خودنگاره‌هایی همچون رویا و آهوی زخمی به‌کار برده است. آرایه مجاز را در دو فریدا و اندیشیدن درباره مرگ می‌توان باز یافت. آرایه بخش‌گویی را می‌شود در خودنگاره در مرز مکزیک و ایالات متحده و نیز در نقاشی ریشه‌ها دید. همچنین آرایه طعنه در پیراهن من آنجا آویخته است و خاطره دیده می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Visual Rhetoric in the Self-portraits of Frida Kahlo

نویسنده [English]

  • Sadreddin Taheri

Assistant professor of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Department of Art studies, Art University of Isfahan. Isfehan, Iran

چکیده [English]

Frida Kahlo, leading Mexican artist, inspired by the folk culture of her hometown, created a personal, indigenous and naive style to portray her concerns about identity, gender, class, race and post-colonial status. Her works depict the story of her life, as well as narrating the lifestyle of women of her era. Frida’s works are deep, multi-layered, symbolic and rich in hidden meanings. Therefore, it’s not possible to discover the connotations of her signs at a glance, unaware of her cultural context and lived experience.
The author has used the method of visual rhetoric analysis, to achieve the meanings of these paintings. This research perspective, is a useful way to unravel the hidden connections between images and semiotic systems. The current research is a case study in the field of visual semiotics, with a descriptive-analytical approach. Of the 143 known paintings by Frida Kahlo, 55 examples are self-portraits. Of these, 8 works have been selected by targeted sampling, to be analyzed for the discovery of rhetorical tropes and encoding methods in Frida’s work.
Frida believed in Mexicanidad, a nationalist and romantic movement to counter the humiliation of the indigenous Mexican culture by the Spaniards. Thus, in many of her works, she represents ancient rituals, Aztec myths and popular culture. In contrast to the patriarchal tradition of female objectification in artwork, she always stares at the viewer of her self-portraits with a strong and excavator gaze.
According to Kenneth Burke, the most important rhetorical tropes are the four main tropes of metaphor, metonymy, synecdoche, and irony. Among these, Frida has used metaphor in self-portraits such as The Dream (1940). In this work, the skeleton is a metaphor for death and Frida herself is depicted as a metaphor for life. Also, in another painting, The Wounded Deer (1946), Frida depicts the deer as a metaphor for her past and her sufferings.
Metonymy can be found in a work called Two Fridas (1939). In this painting, European clothing is metonymy for modernity, Tehuana is metonymy for tradition, and scissors are metonymy for patriarchy. Also, in a work called Thinking About Death (1943), the artist’s forehead is metonymy for thinking, and the skull is metonymy for dying.
Synecdoche can be seen in Self-Portrait Along the Borderline Between Mexico and the United States (1932). Ford complex, skyscrapers, industrial products and the flag, each are synecdoche for the US or the modern world. On the other hand, the Aztec temple, ancient fertility statues, and pristine nature are synecdoche for Mexico or the pre-modern world. Also, in another work called Roots (1943), the piece of land on which Frida sleeps, can be considered as synecdoche for her homeland and birthplace.
In My dress hangs there (1933), Frida brings together the values and symbols that are the pride of the US, but in fact, she ironically mocks the cultural signs of this country. She also uses irony in Memory (1937). Cupid, the Greek symbol of love and affection, is used in this work to portray suffering from tragic love.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Visual semiotics
  • Visual rhetoric
  • Rhetorical tropes
  • Frida Kahlo
  • Surrealism
الجاحظ، ابیعثمان عمرو. )1418 .)البیان و التبیین. تحقیق عبدالسالم محمد هارون. قاهره: مکتبه الخانجی.
الرادویانی، محمد بن عمر. )۱۳۶۲ .)ترجمان البالغه. بهکوشش احمد آتش. تهران: اساطیر.
حافظنیا، محمدرضا. )1393 .)مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سمت.
رازی، شـمسالدین محمـد. )1387 .)المعجـم فـی معاییـر اشـعار العجـم. تصحیـح عالمـه محمـد قزوینـی و مقابلـه
مـدرس رضـوی. تهـران: زوار.
رامیتبریــزی، شــرفالدین حســن. )1385 .)حقایــق الحدائــق. تصحیــح ســید محمدکاظــم امــام. تهــران: دانشــگاه
تهـران.
صفا، ذبیحاهلل. )1347 .)تاریخ ادبیات در ایران. ج۱ .تهران: فردوس.
طاهــری، صدرالدیــن. )1397الــف(. »تحلیــل نشانهشــناختی رویارویــی دوگانهــا در نگارههــای نســخه رامایانــای
میــوار«. شــبهقاره. )شــماره 8 ،)137ـ153.
طاهــری، صدرالدیــن. )1397ب(. »تحلیــل نشانهشــناختی روایــت اقلیــت دوچنــدان در هنــر لورنــا سیمپســون«. زن
در فرهنـگ و هنـر. )شـماره 3 ،)333ـ350.
محمدپور، احمد. )1392 .)روش تحقیق کیفی، ضد روش. تهران: جامعهشناسان.
نظری، علیاشرف. )1396 .)روش پژوهش و نگارش علمی: راهنمای عملی. تهران: دانشگاه تهران.
واعظکاشــفی ســبزواری، کمالالدیــن حســین )1369 .)بدایعاالفــکار فــی صنایعاالشــعار. ویراســته و گــزارده میــر
جاللالدیـن کـزازی. تهـران: مرکـز.
وطــواط، رشــیدالدین محمــد. )1362 .)حدایقالســحر فــی دقایقالشــعر. تصحیــح عبــاس اقبــال. تهــران: ســنایی و
طهـوری.
.sicsClas Penguin: London.), transl (tancred-Lawson Hugh. Rhetoric of Art the). 1992. (Aristotle
 Machismo of Development: Machismo of Conception Fuller a toward). “2008. (M, Arciniega
.33-19), 55 vol. (Psychology Counseling of Journal”. Scale Caballerismo and
‌‌.Press California of University: Berkeley. thinking Visual). 1969. (R, Arnheim
 :culture Mediating”. prophecy to poetry From: advertising) in (of art the). “1994. (D, Bachand
.Guernica: Montréal, representation of politics the
 A: Frontiers”. Reading Feminist Contemporary A: Kahlo Frida). “1993 (Elizabeth, Bakewell
.189-165), 13 vol. (Studies Women of Journal
 critical A: world visual a in rhetoric Visual”. image the of Rhetoric). “2004/1964. (R, Barthes
.s’Martin. St/Bedford: York New. sourcebook
 :Berlin. advertising of semiotics the: signs Persuasive). 2002. (M, Danesi and., R, Beasley
.Gruyter de Mouton
 the: Park University. action civic and rhetoric Visual: peace for Posters). 2015. (W. t, Benson
.Press University State Pennsylvania
.Penguin: Harmondsworth. seeing of Ways). 1972. (J, Berger
.Press University Columbia: York New. languages visual of semiotics the). 2002. (C, Bogdan
فصلنامة دانشگاه هنر | شماره 30 | دی 1399
نامۀ هنرهای تجسمی و کاربردی136
 .“Diagrams Rose the in Rhetoric Visual s’Nightingale Florence). “2005 (Lee, Brasseur
.182-161), 14 vol. (Quarterly Communication technical
 Art and Feminism: Discourse Expanding the). 1992. (Garrard Mary and, Norma, Broude
.Editions Icon: York New. History
 Advertising Global and Rhetoric Visual). “2006. (Oliver-Buchanan Margo and, Sandy, Bulmer
.61-49), 12 vol. (Communications Marketing of Journal”. Imagery
.438-421), 3 vol, (Review Kenyon the”. tropes Master Four). “1941 (Kenneth, Burke
.tel‌‌Pres: York New. Face to Face: Kahlo Frida). 2012 (Frances Borzello and, Judy, Chicago
 Oxford. Analysis Feminist A: Body the and Imagination Religious). 1994. (M Paula, Cooey
.Press University
.Ava: York New. arts visual the in semiotics to Introduction: signs Visible). 2010. (D, Crow
.www, Encyclopedias Research Oxford”. Semiotic and Rhetoric Visual). “2017. (M, Danesi
.2020, 6 May: Retrieved, com.oxfordre
.Abrams: York New. Kahlo Frida). 2005.) (Ed (Emma, Dexter
 :York New. Art and Life her in triumph and torment: Kahlo Frida). 1991 (Malka, Drucker
.Books Bantam
 Chicago of University: Chicago. Movement Surrealist the of History). 2002 (Gerard, Durozoi
.Press
 Rosario and Kahlo Frida: Veins Human of Mire the and Fury the). “2004 (Ronald, Friis
.61-53), 87 vol. (Hispania”. Castellanos
 of transformation a toward: Rhetoric Visual of Study the Framing). “2004. (K. S, Foss
.Erlbaum Lawrence: Jersey New. Rhetorics Visual Defining”. theory Rhetorical
 ,theory: ‌‌communication visual of Handbook”. rhetoric visual of theory). “2005. (K. S, Foss
.Routledge: London. media and, methods
 our overwhelms sounds and images of torrent the How: unlimited Media). 2001. (t, Gitlin
.Picador: York New. lives
 .rhetorics visual for approach materialist new A: rhetoric with life Still). 2015. (L, Gries
.Press University State Utah: Logan
.Merrell: York New. Herself of Song: Kahlo Frida). 2008. (Salomon, Grimberg
.Larousse: Paris. rhetoric general A). 1970. (µ Group
‌‌.Seuil: Paris. image’l de rhétorique une Pour: visuel signe du traité). 1992. (µ Group
 of Aspects: text and Context Language). 1985. (Hasan Ruqaiya and., K. A Michael, Halliday
.Press University Deakin: Victoria. Perspective Semiotic Social a in Language
 Political and Indigenity: Paintings s’Kahlo Frida in Imagery Aztec). “1991. (Janice, Helland
.13-8), 11 vol. (Journal Art s’Woman”. Commitment
.Perennial Harper: York New. Paintings the: Kahlo Frida). 1993. (Hayden, Herrera
بالغت دیداری در خودنگارههای فریدا کالو
نامۀ هنرهای تجسمی و کاربردی137
 Lawrence: Mahwah. rhetorics visual Defining). 2004.) (Eds. (Helmers. M and, A. C, Hill
.Erlbaum
 .“Expressions as Memes Circulating: Rhetoric Visual of Modes the). “2014. (S Eric, Jenkins
.466-442), 100 vol. (Speech of Journal Quarterly
 .design visual of grammar the: images Reading). 1996. (Leeuwen van. theo and, G, Kress
.Routledge: London
 .Design Visual of Grammar the: Images Reading). 2006. (Leeuwen van. theo and, G, Kress
.Routledge: York New
 structural and Conceptual: rhetoric visual Classifying). “2008. (Schilperoord. J and, A, Maes
.Sharpe: Armonk”. rhetoric visual classifying and interpreting in heuristics
 ,Interpretive-text: Advertising in Rhetoric Visual). “1999. (Mick D and, E, McQuarrie
.54-37), 26 vol. (Research Consumer of Journal”. Analyses Response-Reader and, Experimental
 century-twentieth on essays: performatives, parables, tropes). 1991. (Hillis Joseph, Miller
.Press University Duke: Durham, literature
 and Questions Continuing: Communication in Rhetoric Visual). “2008. (C Lester, Olson
 .Culture Visual and Communication in Reader A: Rhetoric Visual”. Issues Contemporary
.Publications Sage: Oaks thousand
 .“Daughter s’India and Akku in Rhetoric Visual of Study A). “2015. (P, Ponnivalavan
.221-210), 15 vol. (India in Language
 University Indiana: Bloomington. language visual of Semiotics). 1990. (F, Martin-Saint
.Press
 :Cambridge. 8-1. Vols, Peirce Sanders Charles of papers Collected). 1958-1931. (S. C, Peirce
.Press University Harvard
 Institute Detroit: Detroit. Detroit in Drama High: Frida and Diego). 2015. (Mark, Rosenthal
.Arts of
 technical”. Images Configuring of Art the and Rhetoricians technical). “2002. (Carlos, Salinas
.183-165),11 vol. (Quarterly Communication
 ,(70 vol. (Semiotica”. signs visual of classification a For). “1988. (L. M, Braga-Santaella
.78-59
‌‌.Payot: Paris. générale linguistique de Cours). 1916. (F, Saussure
 .“Culture Popular in Lolitas: Innocence of Rhetoric Visual the). “2011. (L Shari, Savage
.112-101), 37 vol. (Research Arts Visual
 :Berlin. semiotics visual in Advances). 1994.). (Eds. (Sebeok-Umiker. J and, A. t, Sebeok
.Gruyter de Mouton
 relevance its and heritage semiotic the into Inquiries: concepts Pictorial). 1989. (G, Sonesson
.Press University Lund: Lund. world visual the of analysis the for
فصلنامة دانشگاه هنر | شماره 30 | دی 1399
نامۀ هنرهای تجسمی و کاربردی138
 :Højbjerg. representation visual of semiotics the: images Appropriating). 2009. (K, tomaselli
.Press Intervention
.Books Icon: London. images Reading). 1996. (P, trifonas
.Prestel: Munich. know should you artists women 50). 2008. (Christiane, Weidemann
.Books Chronicle: Francisco San. Anguish of Brush the: Kahlo Frida). 1990. (Martha, Z