نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته ی کارشناسی ارشد صنایع دستی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 دانشیار گروه صنایع دستی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

چکیده

مطالعه پژوهش های پیشین در هر حوزه از دانش و استخراج نقاط ضعف و قوت آنها به ارتقای کیفیت پژوهش های بعدی در آن حوزه کمک می کند و راه را برای پژوهشگران بعدی روشن می سازد. رشته صنایع دستی به دلیل ریشه های عمیقی که در فرهنگ مردم دارد، از اهمیت ویژه ای در میان زمینه های مطالعاتی مختلف برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه پایان نامه های رشته صنایع دستی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه هنر به بررسی 85 پایان نامه بر اساس معیارهای مستخرج از شیوه نامه ی مصوب دانشگاه هنر پرداخته است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش توصیفی-تحلیلی است و از تکنیک های آمار توصیفی برای ارائه ی داده ها و روش تحلیل کیفی برای ارزیابی داده های به دست آمده استفاده کرده است. شیوه ی گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای و اسنادی و ابزار مورداستفاده، مشاهده و پرسشنامه ی محقق ساخته است. نتایج حاکی از آن است که پایان نامه های گرایش طرح و تولید نسبت به پژوهش هنرهای سنتی از کیفیت بالاتری به لحاظ رعایت اصول ساختاری برخوردارند و بیشترین ضعف پایان نامه ها مربوط به بخش کلیات پژوهش، تحلیل داده ها و خروجی های علمی آنهاست.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Study of Handi-Crafts theses in Art university based on approved regulations of Art university; Case Study: Graduate theses from September 2012 to September 2017

نویسندگان [English]

  • Sahar Babaee 1
  • samad samanian 2

1 MA in Handicraft, Applied Art Faculty, University of Art, Tehran. Iran

2 Associate professor, Handicraft Department, Applied Art Faculty, University of Art, Tehran. Iran

چکیده [English]

Studying the previous researches carried out in each area and extracting their weaknesses and strengths has a special impact in improving the quality of next researches in that area. The field of HandiCrafts, has a special importance in scientific researches due to its deep roots in the people's culture, and it is also at risk of research poverty due to its practical nature. The current study aimed at evaluating HandiCrafts master theses at Art University to extract their weaknesses and strengths, has reviewed intended theses based on the criteria obtained from the method approved by the University of Art in the field of master's thesis writing. The study based on its purpose is an applied type and the research method is qualitative-analysis. Descriptive statistical techniques and content analysis method have been used to analyze the data. The method of data collection is library and documention, and the tool used is the researcher-made questionnaire include structural features of a thesis includes title, research generalities, methodology, research background, data presentation method, analysis and conclusion, sources and references, basic features and appendices, which its reliability was measured using Cronbach's alpha coefficient and its validation confirmed by the relevant masters. The results of analysis of research data indicate that in general, the theses on the tendency of design and production toward the trend of traditional arts research have a higher quality, and the most important weaknesses of the theses are related to the generalities of research, data analysis and scientific outputs of theses.
Studying the previous researches carried out in each area and extracting their weaknesses and strengths has a special impact in improving the quality of next researches in that area. The field of HandiCrafts, has a special importance in scientific researches due to its deep roots in the people's culture, and it is also at risk of research poverty due to its practical nature. The current study aimed at evaluating HandiCrafts master theses at Art University to extract their weaknesses and strengths, has reviewed intended theses based on the criteria obtained from the method approved by the University of Art in the field of master's thesis writing. The study based on its purpose is an applied type and the research method is qualitative-analysis. Descriptive statistical techniques and content analysis method have been used to analyze the data. The method of data collection is library and documention, and the tool used is the researcher-made questionnaire include structural features of a thesis includes title, research generalities, methodology, research background, data presentation method, analysis and conclusion, sources and references, basic features and appendices, which its reliability was measured using Cronbach's alpha coefficient and its validation confirmed by the relevant masters. The results of analysis of research data indicate that in general, the theses on the tendency of design and production toward the trend of traditional arts research have a higher quality, and the most important weaknesses of the theses are related to the generalities of research, data analysis and scientific outputs of theses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • thesis
  • Thesis’s writing
  • HandiCrafts

اسـماعیلی، رضـا، و غالمعلـی یوسـلیانی. )1383« .)بررسـی تحلیلـی پایاننامههـای دانشـجویان 
دوره کارشناسـی مراکـز آمـوزش عالـی ضمـن خدمـت فرهنگیـان اسـتان اصفهـان«. دانـش و 
پژوهـش در علـوم تربیتـی. )شـماره 2 ،)37-64.
اکرمــی، روحانگیــز. )1371 .)ارزیابــی پایاننامههــای کارشناســی ارشــد کتابــداری از نظــر 
کاربـرد روشهـای پژوهـش در آنهـا از سـال 1355-70 در سـه دانشـگاه تهـران، شـیراز و 
علــوم پزشــکی ایــران. تهــران: دانشــگاه علــوم پزشــکی ایــران.
ایــزدی، صمــد، و همــکاران. )1393« .)بررســی وضعیــت مهارتهــای پژوهشــی در مقاطــع 
مختلـف تحصیلـی رشـتههای علـوم انسـانی؛ مـورد پژوهـی: دانشـگاه مازنـدران«. مطالعـات 
برنامــه درســی آمــوزش عالــی. )شــماره 9 ،)26-51.
آزادارمکــی، تقــی. )1376 .)تحلیــل پایاننامههــای دوره کارشناسیارشــد و دکتــرا در حــوزه 
علـوم اجتماعـی. تهـران: دانشـگاه تهـران.
آصــف زاده، ســعید، و زهــرا کالنتــری. )1377 .)بررســی پایاننامههــای دانشــجویان 
فارغالتحصیـل از دانشـگاه علـوم پزشـکی قزویـن از آغـاز تـا پایـان سـال 1376ش. قزویـن: 
دانشــگاه علــوم پزشــکی قزویــن.
بارنت، سیلوان. )1391 .)راهنمای پژوهش و نگارش در هنر. تهران: سمت.
باقـرزاده، سـعید. )1379 .)بررسـی پایاننامههـای مقطـع کارشناسـی ارشـد رشـته حسـابداری 
در دانشـکده مدیریـت دانشـگاه تهـران. تهـران: دانشـگاه تهـران.
پاشـاخانلو، سـیمین، و همـکاران. )1391« .)ارزشـیابی کیفیـت پایاننامههـای کارشناسـی ارشـد 
رشــتههای روانشناســی و علــوم تربیتــی دانشــگاه تربیتمعلــم تهــران 1383-1387ش«. 
مطالعـات برنامـه درسـی آمـوزش عالـی. )شـماره 5 ،)91-112.
چهــرهای، علــی، و همــکاران. )1380« .)بررســی پایاننامههــای فارغالتحصیــان دوره پزشــکی 
عمومـی در نیمـه سـال 1378 دانشـگاه علـوم پزشـکی و خدمـات بهداشـتی درمانـی ایـران از 
نظـر رعایـت اصـول علمـی نـگارش«. دانشـگاه علـوم پزشـکی ایـران. )شـماره 32 ،)741-759.
حافظ نیا، محمدرضا. )1392 .)مقدمهای بر روش پژوهش در علوم انسانی. تهران: سمت.
حــری، عبــاس، و اعظــم شــاهبداغی. )1385 .)شــیوههای اســتناد در نگارشهــای علمــی 
رهنمودهــای بینالمللــی. تهــران: دانشــگاه تهــران.
حمیـدی، منصورعلـی، و همـکاران. )1385« .)بازخـورد دانـش پژوهانـۀ گروهـی از دانـش جویان 
دختـر فراکارشناسـی در ایـران: ارزشیابـی پایاننامههـا در گـذر زمـان«. اندیشـههای نویـن 
تربیتی. )شـماره 3-4 ،)115-116. 
خاکی، غالمرضا. )1384 .)شیوهنامه تدوین طرح و نقد پژوهش. تهران: بازتاب.
خلجـی، حسـن. )1381« .)ارزیابـی پایاننامههـای تربیتبدنـی مراکـز آمـوزش عالـی کشـور از 
سـال 1357ش. تـا 1378ش«. پژوهـش در علـوم ورزشـی. )شـماره 3 ،)95-111.
دهقانــی فیروزآبــادی، مرضیــه. )1391 .)بررســی و تحلیــل مجموعــه پایاننامههــای 
کارشناسیارشـد رشـته زبـان و ادبیـات فارسـی دانشـگاه پیامنـور مرکـز تهـران )بـا توجـه 
بــه یکصــد پایاننامــه آغازیــن(. تهــران: دانشــگاه پیــام نــور مرکــز تهــران.
دیانـی، محمدحسـین. )1378« .)پایاننامـه، گنـج ناشـناخته رهاشـده«. کتابـداری و اطالعرسـانی. 
)شماره 4 ،)1-16.
رحیمـی، سـکینه. )1390 .)ارزیابـی کیفیـت پایاننامههـای کارشناسـی ارشـد مدیریـت آموزشـی 
دانشـگاه تربیتمعلـم. تهـران: دانشـگاه تربیتمعلـم.
رحیمــی، صالــح، و باســمه رضائــی. )1387« .)تحلیــل محتــوای پایاننامههــای دانشــکده 
روانشناسـی و علـوم تربیتـی دانشـگاه تهـران از آغـاز تـا سـال 1386ش«. روانشناسـی و 
علــوم تربیتــی. )شــماره 3 ،)1-21.
ســیدعباسزاده، میرمحمــد. )1380 .)روشهــای عملــی پژوهــش در علــوم انســانی. ارومیــه: 
دانشــگاه ارومیــه.
شــکفته، مریــم. )1371 .)تحلیــل محتــوای پایاننامههــای گیاهــان دارویــی ارائهشــده بــه 
دانشـکدههای داروسـازی و مقایسـه نتایـج حاصـل از آن بـا اولویتهـای پژوهشـی. تهـران: 
دانشــگاه علــوم پزشــکی و خدمــات بهداشــتی درمانــی ایــران.
شــیرزاد، مهــدی. )1387 .)بررســی جامعهشــناختی پایاننامههــای دانشــجویان جامعهشناســی 
در مقطـع دکتـری )مـورد دانشـگاههای تهـران، عالمـه طباطبایـی، تربیـت مـدرس، واحـد علـوم 
و پژوهشـات دانشـگاه آزاد اسـامی(. مازنـدران: دانشـگاه مازندران.
عابدیننــژاد، معصومــه. )1389 .)ارزیابــی کیفیــت پایاننامههــای کارشناسیارشــد رشــتههای 
روانشناســی دانشــگاه عالمــه طباطبایــی بــر اســاس اســتانداردهای انجمــن روانشناســی 
آمریــکا. تهــران: دانشــگاه عالمــه طباطبایــی.
غالمینــژاد، محمدعلــی، و احســان قبــول. )1386« .)آسیبشناســی پایاننامههــای زبــان و 
ادبیــات فارســی«. گوهــر گویــا. )شــماره 1 ،)181-192.
فیروزآبــادی، ســید احمــد،و همــکاران. )1392« .)بررســی پایاننامههــای کارشناســی ارشــد و 
دکتــری رشــتههای مرتبــط بــا موضوعــات روســتایی در دانشــگاه تهــران )1390-1379 .»)
توســعه روســتایی. )شــماره 1 ،)67-88.
کارگــر جهرمــی، ســیامک، و رضــا شمســی کوشــکی. )1385 .)بررســی موضــوع، ســاختار و 
میــزان رعایــت اصــول نــگارش علمــی در پایاننامههــای دکتــری عمومــی پزشــکی دانشــگاه 
علـوم پزشـکی کرمـان طـی سـالهای 1382-1372 .کرمـان: دانشـگاه علـوم پزشـکی کرمـان.
کامـران، معصومـه کربالآقایـی. )1375 .)مطالعـه میـزان رعایـت اسـتانداردهای بینالمللـی ایـزو 
در پایاننامههــای کارشناســی ارشــد کتابــداری و اطالعرســانی دانشــگاههای دولتــی شــهر 
تهـران در سـالهای 1366 تـا 1374 .تهـران: دانشـگاه تربیـت مـدرس.
کرمــی، ســید نجمالدیــن، و همــکاران. )1387« .)بررســی تأثیــر آمــوزش و پژوهــش در تدویــن 
پایاننامههــای رشــته پویانمایــی )انیمیشــن( در دانشــگاههای ایران-رویکــرد مدیریــت 
مستندســازی.« هنرهــای زیبــا. )شــماره 33 ،)115-121.
کســائی، لیــا. )1385 .)بررســی موضوعی-کاربــردی پایاننامههــای نظــری انیمیشــن از آغــاز 
تـا 1382 دانشـگاههای تربیـت مـدرس و هنـر. تهـران: دانشـگاه تربیـت مـدرس.
کیانمهـر، شـیبا. )1376 .)بررسـی رونـد موضوعـی پایاننامههـای کارشناسـی ارشـد کتابـداری 
و اطالعرســانی، دانشــگاههای مســتقر در تهــران طــی ســالهای 1366 لغایــت 1375 .تهــران: 
دانشـگاه علـوم پزشـکی ایران.
ماندگاریــان، هانیــه. )1388 .)بررســی و تحلیــل پایاننامههــای کارشناســی ارشــد رشــته 
تکنولــوژی آموزشــی دانشــگاه عالمــه طباطبایــی بــر اســاس میــزان انطبــاق بــا حیطههــای 
رشــته تکنولــوژی آموزشــی و اصــول نــگارش علمــی. تهــران: دانشــگاه عالمــه طباطبایــی.
محــب، ســهراب. )1385 .)ارزیابــی ویژگیهــا و ســاختار پایاننامههــای دانشــجویان 
فارغالتحصیــل رشــته دندانپزشــکی دانشــگاه علــوم پزشــکی شــهید صدوقــی یــزد از ســال 
1377 الــی 1383 .یــزد: دانشــگاه علــوم پزشــکی شــهید صدوقــی یــزد.
محفوظــی، ســمیه. )1393 .)آسیبشناســی پایاننامههــای کارشناســی ارشــد دانشــکده علــوم 
و فنـون قـرآن تهـران از حیـث موضـوع، روش و محتـوا. تهـران: دانشـگاه علـوم و معـارف 
قـرآن کریـم.
محمــدی، محمدامیــن. )1394 .)تحلیــل موضوعــی و روششناســی پایاننامههــای مقطــع 
کارشناسیارشــد رشــته پژوهــش هنــر )دانشــگاههای دولتــی ایــران(. یــزد: دانشــگاه 
غیرانتفاعــی علــم و هنــر.
مرتضــوی فــر، مریــم. )1382 .)معرفــی و بررســی پایاننامههــای گــروه تجســمی )دانشــکده 
هنرهــای زیبــای دانشــگاه تهــران( از ســال 1344 -1382 .تهــران: دانشــگاه تهــران.
مطلبیفــرد، علیرضــا، و همــکاران. )1390« .)ویژگیهــای یــک اســتاد خــوب از دیــدگاه 
دانشـجویان کارشناسـی ارشـد یـک مطالعـه کیفـی«. مطالعـات برنامـه درسـی آمـوزش عالـی. 
)شــماره 13 ،)60-83 .
ملکــی، حســن، و همــکاران. )1390« .)تحلیــل محتــوای پایاننامههــای دانشــجویی دوره 
تحصیــات تکمیلــی رشــته برنامهریــزی درســی دانشــگاههای عالمــه طباطبایــی، شــهید 
بهشـتی و تربیـت مـدرس )از سـال 1380-1388 .»)مطالعـات برنامـه درسـی آمـوزش عالـی. 
)شــماره 4 ،)85-108.
وزیرپورکشــمیری، مهردخــت. )1354 .)کتابنامــه تحلیلــی پایاننامههــای فوقلیســانس علــوم 
تربیتــی از ســال 1348 الــی 1352 .تهــران: دانشــگاه تهــران.
یارمحمدیــان، محمدحســین، و حمیدرضــا شــمس. )1376 .)تحلیــل پایاننامههــای دوره 
کارشناس ی ارش د رش تههای مدیریتــ آموزش ی، برنامهریــزی آموزشــی، روانشناســی و 
تربیتبدنــی و علــوم ورزشــی از تاریــخ 1366/8/21 تــا تاریــخ 1375/6/31 دانشــگاه آزاد 
اســامی واحــد خوراســگان. اصفهــان: دانشــگاه آزاد اســامی واحــد خوراســگان.
.(2018, 25 12 accessed (419382/articles/ir.ac.irandoc.ganj://http. d.n. ir.ac.irandoc.ga