نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو : دکتری، پژوهش هنر، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان

چکیده

سرو آزاد در فرهنگ ادبی و تصویری ایران، از جایگاه اقناعی تری نسبت به گونه های دیگر این درخت همچون سرو ناز، سرو سهی و سرو خمیده، برخوردار است. این نقش مایه، در تزئینات معماری سنتی شهر یزد، به خصوص در شیوه ای از گچ بری های رایج در دورة قاجار این شهر، موسوم به شیر و شکری، که سطح گچ دارای ضخامت اندکی است، نمود چشمگیرتری دارد. لذا نگارندگان در این مقاله، هدف اصلی خود را بر شناخت اجزاء تزئینی این نقش مایه در گچ بری های مذکور متمرکز ساخته و کوشیده اند ضمن برشمردن ویژگی‌های آئینی و ادبی این درخت در فرهنگ ایران از منظر تاریخی، به سوالاتی پیرامون چگونگی روند تکامل، منشأ مفاهیم و تنوع این نقش مایه، با تکیه بر منابع میدانی و کتابخانه ای و به روش توصیفی- تحلیلی، پاسخ دهند. نتیجة این مقاله نشان داد، سرو آزاد به سه شکل سرو و انگارة کوه، سرو روییده از گلدان و سرو با هرم پایه شاخی، با مفهوم اصلی نگاهبانی و پاسداری در گچ بری های مذکور نمود می یابد، به گونه ای که می توان پیوستگی معنایی و تصویری آن ها را با نقوش مهر ها و سفال های هزاره های پیش از میلاد، تا صنایع دستی و تزئینات معماری ازمنة اخیر، مشاهده کرد. نقوش تزئینی در این نمونه ها، ضمن انطباق با نقوش قالی و کاشی، به سه دستة خط نگاره، نقوش گیاهی و حیوانی تقسیم می شوند. بنیاد نقوش در این نمونه ها اسلیمی است که با نقوش ختایی و حیوانی ترکیب شده اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Studying the Application of the Cedar Role of Theme in Shir –o- Shekaree (Milk & Sugar) Plastering of Buildings in Qajar Era of Yazd

نویسندگان [English]

  • hamid behdad 1
  • Asghar Javani 2

1 PhD student, Art Research, Faculty of Architecture and urbanization, Islamic Azad University (Khourasgan) Branch, Isfahan, iran

2 Associate Professor, Department of Visual Arts, Isfahan University of Arts

چکیده [English]

Glory of interior architecture and variety of decorations is one of the architectural features of Qajar era to the extent that architecture of this era can be considered as the best sample of the connection between architecture and decoration. This feature is further manifested by the formation of a merchant class distinct from the market, at the top of its pyramid of power, prestige and wealth that were considered among the nobles of a city as a privileged class alongside clergy scientists and administrative agents. Presence of various decorations of mirror work, painting, tiling and plaster molding can be seen in the aristocratic buildings of this era such as the buildings of Yazd city. Yazd is a desert city where has a hot, dry and desert climate, due to its location on the edge of the desert. The special geographical location and the distance from the important administrative centers and consequently distance from the great crises and conflicts has led to some of the ancient monuments of past religions such as Mehr worship and Anahita worship that the people of the region adhered to it and continue it centuries before the Sassanid Zoroastrian religion . Today, Zoroastrians still perform their religious rites in the Zoroastrian districts and villages around Yazd, which are closely linked to elements from nature, such as soil, wind, fire and water. Cedar has a strong base than other species of this tree in Iranian literary and visual culture. The motif is especially in the method of common plastering in the Qajar era of this city, called Shir-o-Shekar, which has a thin plaster surface and creates tangible light shade.This motif can be seen in the architectural decorations of Yazd, with the least changes due to the time changes, in the form of brickwork, tiling, plaster molding, etc. Therefore, in this article, purpose was to enumerate the ritual and literary features of cypress in Iranian culture, to answer questions about how the revolution procedure of motif, the origin of concepts, variety and method of performing patterns, as well as how to form a role-centered set of roles same as Sarve Azad (free cypress), by a descriptive-analytical method and relying on available field and library resources. The result of this article revealed that the free cypress appears in three forms of cypress and mountain image, cypress grown in a vase and cypress with cow horn base in the plaster molding of Qajar buildings in Yazd, which one can see their connection with seals and pottery from the millennia BC to handicrafts and architectural decorations from recent eras. In these samples, decorative patterns, while adapting to carpet and tile patterns, are divided into two parts of calligraphy and Islamic. The foundation of Arabesque motifs in these specimens is plant motifs which have been combined with animal motifs in some samples. This study also showed that set of symbols that appear in a set of roles with a symbolic axis such as free cypress, are semantically related to each other

کلیدواژه‌ها [English]

  • "sedar"."Plastering
  • " "Architectural decorations"
  • "Qajar era"
- اشرف، احمد.(1359). موانع تاریخی رشد سرمایه داری در ایران دوره قاجار. تهران: زمینه.
- اصلانی، حسام، و همکاران.(1392).«بررسی گوناگونی شیوه های اجرای آرایه های گچی قالبی بناهای تاریخی در دوره قاجار شهر یزد با تکیه بر مطالعه موردی تزئینات محراب شبستان شاهزاده در مسجد جامع کبیر». فصلنامه مرمت و معماری ایران، سال سوم، (شمارة 5)، 1-14.
- افروغ، محمد.(1393). نماد و نشانه شناسی در فرش ایران. تهران: فرهنگسرای میردشتی.
- بختورتاش، نصرت الله.(1386)، نشان راز آمیز:گردونه خورشید یا گردونه مهر. تهران: آرتامیس.
- برهان، محمد ابن خلف تبریزی.(1341). برهان قاطع. تهران: امیرکبیر.
- بزرگمهری، زهره.(1381). مصالح ساختمانی( آژند، اندود، آمود). تقریر محمد کریم پیرنیا. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور (پژوهشگاه)، موسسه صندوق تعاون.
- بهار، مهرداد.(1398). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگه.
- بهنام، عیسی.(1320). صنایع و تمدن مردم فلات ایران پیش از تاریخ. تهران: [بی نا].
- بیهقی، ابوالحسن علی ابن زید.(1317خ). تاریخ بیهق. تصحیح احمد بهمنیار. تهران: بنگاه دانش.
- پرهام، سیروس.(1370). دستبافت های عشایری و روستایی فارس. تهران: امیرکبیر.
- پرهام، سیروس.(1371). دستبافت های عشایری و روستایی فارس. تهران: امیرکبیر.
- پوپ، آرتور اپهام.(1393). معماری ایران. ترجمه غلامحسین صدری افشار. تهران : دات.
- پوپ، آرتور اپهام.(1399). شاهکارهای هنر ایران. ترجمه، اقتباس و نگارش پرویز ناتل خانلری. تهران: علمی فرهنگی.
- پوپ، آرتور اپهام، و فیلیس اکرمن.(1390). سیری در هنر ایران، پیوست ها و تعلیقات. ج15. تدوین و ویرایش زیرنظر سیروس پرهام، تهران: علمی و فرهنگی.
- پوپ، آرتور اپهام، و فلیس اکرمن.(1394). سیری در هنر ایران. ترجمه سیروس پرهام. تهران: علمی و فرهنگی.
- پورنامداریان، تقی.(1396). رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی. تهران: علمی فرهنگی.

- حمزوی، یاسر.(1388).« معرفی تزیینات گچی بناهای دوره تیموری شهر یزد و فن شناسی تزیینات گچی بقعه ستی فاطمه»، (کارشناسی ارشد مرمت)، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده پردیس اصفهان.

- دادور، ابوالقاسم، و الهام منصوری.(1390). درآمدی بر اسطوره ها و نمادهای ایران و هند در عهد باستان. تهران: دانشگاه الزهرا، کلهر.
- ربیعی، هادی.( 1392). جستارهایی در چیستی هنر اسلامی(مجموعه مقالات و درس گفتارها). تهران: متن.
- رو، ژرژ .(1369)، بین النهرین باستان، ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی. تهران: شرکت سهامی خاص نشر آبی.
- زارعی، محمدابراهیم، و همکاران.(1395).« تزیینات معماری مسکونی دوره آل مظفر در منطقه یزد و جایگاه آن ها در خانه های این دوره». دو فصلنامه مطالعات معماری ایران. دورة پنجم، (شمارة9)، 101-122.
- سعدی، ابومحمد.(1959م). بوستان سعدی. تصحیح رستم موسی اوغلی علی یف. مسکو: فرهنگستان علوم شوروی.
- فدوی، سید محمد، و حامد زارع.(1394).« پیر حمزه سبزه پوش(بررسی تطبیقی کتیبه ها و نقوش تزیینی دو محراب گچ بری مسجد جامع و بقعه پیر حمزه سبزه پوش(عزیز الدین نسفی) ابرکوه استان یزد». نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی. دورة20، (شمارة 1 )، 25-38.
- فلاح فر، سعید.(1379). فرهنگ واژه های معماری سنتی ایران، تهران: سعید فلاح فر.
- قهرمانی، ابوالفتح.(1375). یزد نگین کویر. تهران: انجمن کتابخانه های عمومی یزد.
- گلاک، سومی هیراموتو.(2535خ). سیری در صنایع دستی ایران. ترجمه حمید عنایت. تهران: بانک ملی.
- معماریان، غلامحسین.(1396). آشنایی با معماری اسلامی ایران، تقریر محمدکریم پیرنیا. تهران: مؤلف.
- معماریان، غلامحسین.(1397). سبک شناسی معماری ایران، تقریر محمدکریم پیرنیا. تهران: گلجام.
- نامورمطلق، بهمن، و منیژه کنگرانی.(1394). فرهنگ مصور نمادهای ایرانی. تهران: موسسه نشر شهر.
- مجیدزاده، یوسف.(1380). تاریخ و تمدن بین النهرین: هنر و معماری. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- ملکزاده بیانی، ملکه.(1363). تاریخ مهر در ایران. تهران: یزدان.
- میرنیام، آصفه.(1388).«کاربرد گچ در تزیینات وابسته به معماری دوره قاجار در شهر یزد، مطالعه موردی: خانه شیخ الاسلام»، (کارشناسی ارشد مرمت اشیاء فرهنگی)، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکدة حفاظت و مرمت.
- ورمازرن، ماراتین.(1387). آئین میترا، ترجمه بزرگ نادرزاده. تهران: چشمه.
- وولف، هانس.(1388). صنایع دستی کهن ایران. ترجمه سیروس ابراهیم زاده. تهران: علمی فرهنگی.
- هال، جیمز.(1387). فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمة رقیه بهزاده. تهران: فرهنگ معاصر.
- هینلز، جان راسل.(1399). اساطیر ایران. ترجمة و تألیف باجلان فرخی. تهران: اساطیر.
- یاحقی، محمد جعفر.(1398). فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی. تهران: فرهنگ معاصر.