نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری باستان‌شناسی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران.

2 دانشیار گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.

چکیده

یکی از یافته‌های مهم در کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های ساسانی، سفال است . در این پژوهش برآنیم سفال‌های نقش‌برجسته منتسب به دورۀ ساسانی،که در منابع مختلف به آنها اشاره شده است را از نظر نقوش تزیینی آنها مورد مطالعه قرار دهیم. هدف از انجام چنین پژوهشی، گونه‌شناسی و طبقه‌بندی نقوش تزیینی از نظر شکلی و محتوایی و آشکارسازی میزان تاثیرپذیری از فرهنگ‌های گذشته و پیش از ساسانیان است. بر این اساس، سؤالات پژوهش عبارتند از؛1: نقوش تزئینی بکاررفته بر سفالینه‌های نقش‌برجستۀ مورد مطالعه چیست؟2: میزان تأثیرپذیری این نقوش تزیینی از فرهنگ‌های پیش از ساسانی چه میزان است؟ براساس نتایج پژوهش، نقوش تزیینی سفال‌های مورد مطالعه عبارتند از؛ نقوش انسانی، حیوانی، گیاهی و هندسی. این نقوش به روش قالبی، گاه در ترکیب با یکدیگر و گاه بصورت مستقل اجرا شده‌اند. به طورکلی در سفالینه‌هایی با نقوش انسانی، نقوش تزیینی، بیانگر روایاتی سیاسی، دینی، نظامی و ورزشی و در سفالینه‌های با نقوش گیاهی و حیوانی، نقوش تزیینی، بیانگر مضامین اساطیری و واقع‌گرا هستند. در برخی از سفالینه‌ها با نقوش انسانی، پیروی از هنر دوران هخامنشی و آشوری مشاهده می‌شود. باید گفت این نقوش بازگوکنندۀ روایاتی است که در آنها ساسانیان خود را وارثان امپراتوری هخامنشی معرفی نموده‌اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A study on the decorative motifs of relief pottery attributed to the Sassanid period

نویسندگان [English]

  • akbar sharifinia 1
  • Mahtab Mobini 2

1 Ph.D. in Archaeology, Department of Archaeology, Faculty of Art and Architecture, Bu Ali-sina University, Hamadan,Iran, Email: akbar.sharifinia39@gmail.com.

2 Associate professor of the department of Arts, University of Payam Noor, Iran

چکیده [English]

Pottery, as the most important archaeological find, has a very important role in describing and interpreting the cultures and civilizations of the past. According to researchers, pottery is a significant source for obtaining information about the reconstruction of human behavior in archaeological studies. One of the perspectives and approaches to the study of ancient pottery is to study the impact of cultural and non-cultural factors on pottery production. From this perspective, pottery is considered as a reflection of human cultural behaviors.Meanwhile, our knowledge of Sassanid period pottery, despite many excavations in various Sassanid regions, is very little. Among the reasons for this; The simple passing of the Sassanid layers in the excavations is the focus on other findings of this period and the lack of publication or incomplete publication of the pottery findings of the Sassanid sites. The pottery of the Sassanid period, like other periods, is known, among which one of the main characteristics of Sassanid pottery in this period. Among these, one of the main features of Sassanid pottery is its "locality" and their other feature is the remarkable stability of many forms and the existence of homogeneous forms of pottery in a wide area of the Sassanid territory, which according to The style and shape of the decoration are different from each other in different areas. In fact, in this period, the forms are almost identical with differences in the details of the cross-sectional shape, but what makes them "local style", in addition to their different technical characteristics, is the different decoration in each area. In this research, using a descriptive-analytical method, we study the relief pottery attributed to the Sassanid period that has been mentioned in various sources. So far, no comprehensive research has been done on the decorative motifs of such utensils, the meaning and content of their decorative motifs . Reflect some of the religious, political or social ideas of the time. The purpose of research is to classify the decorative motifs of such vessels, to obtain the meanings and themes of their decorative motifs and to discover the currents that affect the creation of such motifs. The results show that these pottery with human, animal, plant and geometric motifs and with a molded method, mostly express political, religious, military and sports narratives in human motifs and mythical and realistic meanings and themes in plant and Animal motifs. It should be said that the Sassanids in these pottery, using the mold method that has been used before in the Parthian period and being influenced by Chinese, Roman and Greek forms, have tried to repeat their attribution to the pre-Parthian period, the Achaemenids. In other words, these motifs show the continuity of ancient oriental motifs that were used during the Sassanid period.

کلیدواژه‌ها [English]

  • relief pottery
  • Sassanid
  • decorative motifs
  • chronology
اتینگهاوزن، ریچارد. (1387). «سفالینه پارتی و ساسانی»، ترجمه فاطمه کریمی، در کتاب سیری در هنر ایران ، ج2،  زیر نظر آرتور پوپ و فیلیس اکرمن، تهران: انتشارت علمی فرهنگی
اقبال­چهری، محمد، مهرناز بهروزی و سیدرسول موسوی حاجی. ( 1394)، «تحلیلی بر هویت پلاک­های گچی شکارشاهی از چال­ترخان- عشق­آباد»، مطالعات باستان­شناسی، دورۀ 7، شمارۀ 1، 84-65.
اکبری،عباس و محبوبه حسینی­یزدی­نژاد،(1392)، «مطالعۀ تطبیقی تشابهات سفالینه­های متأخر دورۀ پیش از اسلام و اوایل دورۀ اسلامی ایران»، مطالعات تطبیقی هنر، سال سوم، شمارۀ پنجم، 31-17.
آموزگار،ژاله، (1386) .تاریخ اساطیری ایران . تهران :انتشاراتسمت
ایازی، سوری، سیما میری، (1387)، گچبری در آرایه و تزیینات معماری دوران اشکانی و ساسانی، تهران: موزه ملی ایران.
بالتروشائیتیس،یوردیس، (1387)، «گچبری ساسانی: آرایه­ها»، ترجمۀ نوشین­دخت نفیسی، در سیری در هنر ایران، زیر نظر آرتور آپم پوپ و فیلیس اکرمن، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
بهار، مهرداد، (1378)،از اسطوره تا تاریخ، گرداورنده و ویراستار ابوالقاسم اسماعیل پور،  تهران: نشرچشمه.
پرادا، ایدت، (1357)، هنر ایران باستان (تمدن­های پیش از اسلام)، تهران: دانشگاه تهران.
پورداوود، ابراهیم. (1377) یشت ها، جلد 2، تهران : انتشارات اساطیر.
توحیدی، فائق، (1379)، فن و هنر سفالگری، تهران: سمت.
حبیبی، حسین و یدالله حیدری باباکمال، (1393)، «سفال ساسانی غرب چهار محال و بختیاری، بر اساس نمونه­های به دست آمده از بررسی باستان­شناختی شهرستان فارسان»، مجله پیام باستان­شناس، سال یازدهم، شمارۀ 22، 101-79.
خلیل­زاده­احمدی، رقیه.( 1396)، اصول مستندسازی سفال در باستان­شناسی،تهران: انتشارات آریارمنا.
ده­پهلوان، مصطفی و محمد قنواتی­هندیجانی، (1394)، «تأملی در برخی نقش­مایه­های نمادین حیوانی بر مهرها و گل­مهرهای دورۀ ساسانی (نمونه­های مورد پژوهش: مهرها و گل­مهرهای موزۀ مقدم)»، مطالعات باستان­شناسی، دورۀ 7، شمارۀ 2، 67-47.
رضایی نیا، عباس. (1386). «سیر تحول هنری نقش برجسته های صخره ای ایران»، گلستان هنر، ش4، سال سوم.
رضی، هاشم (1371) آیین مهر( میترائیسم)، تهران : انتشارات بهجت.
سامی، علی،(1388)، تمدن ساسانی، جلد 1، تهران: سمت.
سرفراز، علی­اکبر و بهمن فیروزمندی،(1386)، باستان­شناسی و هنر دوران تاریخی( ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی)، تهران: انتشارات مارلیک.
شهبازی، شاپور و شهرام جلیلیان. (1390). جستاری درباره یک نماد هخامنشی، تهران: نشرشیرازه.
شهبازی، شاپور. (1389). راهنمای مستند تخت جمشید، تهران: نشرسفیران.
کاسیرر، ارنست. (1393) فلسفه صورتک های سمبلیک: اندیشه اسطوره ای(جلد2) ، ترجمه یدالله موقن، تهران: انتشارات هرمس.
کامبخش­فرد، سیف­الله. (1380)، سفال و سفالگری در ایران از ابتدای نوسنگی تا دوران معاصر، تهران: ققنوس.
کخ، هاید ماری.( 1387) . از زبان داریوش، ترجمه پرویز رجبی ، تهران: نشر کارنگ.
کریستن سن، آرتور. (1382). ایران در زمان ساسانیان، ترجمه رشید یاسمی، تهران: نشر صدای معاصر.
گانتر آن سی - جت، پل. (1383).فلزکاری ایران در دوران هخامنشی، اشکانی، ساسانی ، ترجمه شهرام حیدرابادیان، تهران: انتشارات گنجینه هنر.
گیرشمن، رمان. (1370). هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی، ترجمه بهرام فره وشی، تهران: نشر علمی و فرهنگی.
لباف­خانیکی، میثم. (1387)،«سفال ساسانی شمال­شرق ایران( طبقه­بندی، مقایسه و تحلیل بر اساس ویژگی­های شکلی)»، مطالعات باستان­شناسی، شمارۀ 4-186، دورۀ 59، 177-143.
محمدی فر، یعقوب و فرهاد امینی.  (1394). باستانشناسی و هنر ساسانی، تهران : نشر شاپیکان.
محمدی­فر، یعقوب و الناز طهماسبی. (1393)، «طبقه­بندی سفال ساسانی درۀ سیمره، مطالعه موردی: قلعه سیرم شاه»، پژوهش­های باستان­شناسی ایران، شمارۀ هفتم، دورۀ چهارم، 152-133.
موسوی­حاجی،سیدرسول، هوشنگ رستمی و رضا مهرآفرین، ( 1398)، «پژوهشی بر شاخص­ترین نقوش نمادین گیاهی در گچبریهای دورۀ ساسانی»، جامعه­شناسی تاریخی، دورۀ 11، شمارۀ 2، 340-317.
وکیلی، شروین. (1390). داریوش دادگر، تهران: نشر شورآفرین.
وولف، هانس، (1372)، صنایع دستی کهن ایران، مترجم، سیروس ابراهیم­زاده، تهران: آموزش انقلاب اسلامی.
ویسهوفر،  یوزف  (1390). ایران  باستان،  ترجمهمرتضی  ثافب  فر،  تهران:انتشارات ققنوس
هرمن،جرجینا، (1389)، «نقوش­برجسته صخره­ای ایران در دورۀ ساسانی»، در بین­النهرین و ایران در دوران اشکانی و ساسانی: وازنش و باززایی در حدود 238ق.م – 642 م.، ویراستۀ جان کرتیس، ترجمۀ زهرا باستی، تهران: سمت. 
هژبری، علی،(1380)، مطالعۀ تطور فرهنگی دورۀ ساسانی بر اساس سفال (مورد مطالعه باستانی ماهورسیاه)، پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما؛ دکتر مسعود آذرنوش، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران (منتشر نشده).
هینلز، جان راسل، (1389)، شناخت اساطیر ایران، ترجمۀ ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: چشمه.