نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

در حال حاضر در موزه ها هر گونه تاثیرگذاری با تعامل اشیا صورت می گیرد و یکی از راه های این گونه تاثیرگذاری ها انتخاب موضوعات متنوع و شکل های جدید نمایشی است که باعث تقویت احساسات می شود و هدف اینگونه نمایش ها، در اصل تغییر رفتارهای اجتماعی می باشد که به آن همدلی کردن می گویند. همدلی؛ از مهمترین مهارتهایی است که می تواند در محیط انسانی و با ابزار روایتگری و در یک فرآیند فیزیولوژیکی ذهنی تقویت شود. یکی از این محیط های پرورش همدلی؛ موزه همدلی است که ازراه نمایشهای مفهومی خود، تجربه ایی فراهم میکند تا افراد بتوانند در سطوح عاطفی و احساسی با مشکلات جامعه درگیر شوند. هدف از نوشتن این مقاله، در ابتدا آشنایی با حس همدلی به منزله نوعی توانایی انسانی برای رسیدن به اهداف اجتماعی موزه است و همچنین شناخت عناصری است که در مسیر تجربه گرایی با شی نقش موثری در تغییرات رفتاری اشخاص به عهده دارد .رویکرد نظری مقاله، شبیه سازی با دیگری است و روش پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و بر پایه مطالعه موردی و گردآوری داده ها از راه کتابخانه و سایت موزه همدلی و ابزار اندازه گیری و سنجش به روش وایلروهام می باشد. پرسش های این مقاله شامل :اشیای موزه چگونه همدلی را تقویت می کنند؟ همدلی در موزه چگونه باعث تغییررفتارهای اجتماعی می شود؟ نتایج پژوهش در این مقاله نشان می دهد اشکال فیزیکی و نمایشی اشیا به تنهایی نمیتوانند واکنشی ایجاد کنند بلکه رابطه های عاطفی و شناختی که بین بین فرد و شی ایجاد میشود می تواند نقش موثری در تغییر رفتارهای اجتماعی ناشی از همدلی ایفا می کند. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Strengthen the sense of empathy through museum objects Case study: Simulation with another, showing a mile in my shoe (Museum of Empathy)

نویسندگان [English]

  • maryam fadaei tehrani 1
  • Ahmad Nedaei fard 2
  • Mehrangiz Peyvastegar 3

1 Ph.D. candidate in Art Research,, Art, Faculty, Alzahra University,, Tehran.Iran

2 Associate professor, Industrial Design department, Faculty of Art,, Al-Zahra University, Tehran, Iran

3 Associate professor, Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran

چکیده [English]

In museums, any influence is made by the interaction of objects, and new themes and forms of drama are one of the most important ways to strengthen emotions with the aim of changing social behaviors, which is called empathy.
Empathy is one of the most important skills that can be strengthened in the human environment with the tools of narration and in a mental physiological process.
One of these environments is the Museum of Empathy, which provides an experience for people to engage with the problems of society on an emotional level.
The purpose of this article is to introduce empathy as a human ability to achieve the social goals of the museum.
It is also the recognition of the elements that play an effective role in the behavioral changes of individuals in the path of empiricism with the object.
The theoretical approach is simulation with another and the research method is descriptive-analytical based on case study.
And data collection is done through the library and the site of the Museum of Empathy.
Article queries include the following:
How do museum objects enhance empathy?
How does empathy in a museum change social behaviors?
The results of this article show that the physical and theatrical forms of objects do not create a reaction alone, but the emotional-cognitive relationship between the person and the object that plays an effective role in changing social behaviors due to empathy.

From the beginning of the museum until now, there have been different definitions of the tasks of museums, the most important of which is now based on social influence. According to George Hein, the three main purposes of museums include; Education is the experience of the aesthetics of objects, the social influences of which; The issue of social impact is more important.

Community issues; It has always been considered by museums and its history dates back to the 19th century.
Because artists have always tried to change the various styles and methods of production and performance, it has caused emotional sensory stimulation of human beings in order to have the greatest impact on conveying the message of works and objects.
In the past, any influence at different levels of museums was done using simple texts and theatrical strategies, and the central object was more important until entering the contemporary world, new opportunities were provided for empiricism with objects and helped museums with a variety of subjects. Demonstrate past communication methods and take big steps to address the issues and problems of society.
One of these museums is the Museum of Empathy, which seeks to help people find the conceptual content of an object (shoe) that seeks to change social behaviors by engaging them in an intellectual process. So far, various issues have been raised in relation to objects, audiences, museums, and revisions of the tasks and expectations of museums, which are all a result of the changing perspective of society and the artistic taste of artists in producing works and displaying objects.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Museum of empathy
  • empathy
  • empathy with objects
  • simulation with another
  • showing a mile in my shoes