مقاله پژوهشی
تصحیح یک اشتباه: مطالعه ای در ماهیّت متن موسوم به دیباچة مرقّع بهزاد و مؤلف آن

حنیف رحیمی پردنجانی

دوره 14، شماره 34 ، دی 1400، صفحه 1-25

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3460.1564

چکیده
  نخستین بار قزوینی و بووا در 1914م/ 1298ش در نشریة مرور جهان اسلام و براساس نسخه ای از نامةنامی در کتابخانة ملی پاریس، «دو سند منتشر نشده مربوط به بهزاد» را به چاپ رساندند که یکی از آن ها به عنوان دیباچة خواندمیر بر مرقع بهزاد معرفی شد. از آن پس بسیاری از پژوهشگران، این مسأله را مسلم فرض کرده و در پژوهش های خود از آن به دیباچة مرقع بهزاد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل مفهوم هنر سیاسی به‌مثابه فرم‌های «عدم اجماع» در اندیشه ژاک رانسیر

سپهر دانش اشراقی؛ محمد رضا مریدی؛ امیر مازیار

دوره 14، شماره 34 ، دی 1400

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.2765.1427

چکیده
  هنر سیاسی چیست و هنر چگونه می‌تواند سیاسی باشد؟ در این مقاله با بررسی مفهوم «عدم اجماع» در اندیشه ژاک رانسیر به بازتعریف مفهوم هنر سیاسی پرداخته و نشان داده ‌می‌شود هنر ازآن‌رو که پیغامی سیاسی را انتقال می‌دهد، سیاسی نیست. اثر هنری با گسست از تجربة معمول، نوعی کارکرد خاص را شکل می‌دهد؛ کارکردی که شکلی از «عدم اجماع» ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل عنصر فرم در زیبایی‌شناسی به مثابه نوعی از سیستم‌های نشانه‌ای

کامران پاک نژاد راسخی؛ ایرج داداشی؛ مرتضی بابک معین؛ امیر مازیار

دوره 14، شماره 34 ، دی 1400

https://doi.org/10.30480/vaa.2020.2488.1382

چکیده
  تمام آثار هنری شامل عنصر مشترک فرم هستند، از سویی تمامی اشکال و فرم‌های هنری محتوای معنایی خود را از طریق رسانه‌ها و کانال‌های حسی، به شکلی تأویل‌پذیر به مخاطب منتقل می‌نمایند؛ از این نظر ساختار این عنصر قابل انطباق با ساختار سه‌گانه نشانه نزد پیرس یعنی بازنمون، تفسیر و موضوع بوده و همچنین فرآیند شکل‌گیری تجربه حسیِ فرم توام ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ردپای شمنیسم در هنر صخره‌ای غرب ایران؛ (مطالعه ی موردی: سنگ‌نگاره‌های نویافته زرینه کردستان)

سارا صادقی؛ اردشیر جوانمردزاده؛ فرزاد فیضی؛ سعید رحیمی

دوره 14، شماره 34 ، دی 1400

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3404.1554

چکیده
  چکیدهآیین شمنیسم یکی از فنون کهن خلسه و سفرهای عرفان‌آمیز در فرهنگ‌های دوران مختلف بوده که حول شخصیت شمن متمرکز است. این آیین از منظرهای روانشناسی، جامعه‌شناسی و یا قوم‌شناسی قابل بررسی است. در پژوهش زیر بازتاب‌ اشکال اولیه این آیین در تصاویر سنگ‌نگاره‌های نویافته زرینه کردستان مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد. پژوهش‌ها در ارتباط ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تقویت حس همدلی از راه اشیای موزه ای، مطالعه موردی : شبیه سازی با دیگری در نمایش یک مایل در کفش من (موزه همدلی)

مریم فدایی تهرانی؛ احمد ندایی فرد؛ مهرانگیز پیوسته گر

دوره 14، شماره 34 ، دی 1400

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3546.1586

چکیده
  در حال حاضر در موزه ها هر گونه تاثیرگذاری با تعامل اشیا صورت می گیرد و یکی از راه های این گونه تاثیرگذاری ها انتخاب موضوعات متنوع و شکل های جدید نمایشی است که باعث تقویت احساسات می شود و هدف اینگونه نمایش ها، در اصل تغییر رفتارهای اجتماعی می باشد که به آن همدلی کردن می گویند. همدلی؛ از مهمترین مهارتهایی است که می تواند در محیط انسانی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تبیین مولفه های ابرنگاری در آثار سلطان محمد

ابوالفضل عبداللهی فرد؛ زینب نیک نسب

دوره 14، شماره 34 ، دی 1400

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3359.1545

چکیده
  سلطان‌محمد نقاش از بزرگترین نگارگران مکتب تبریز صفوی می‌باشد که با قدرت تخیل و زبان تصویری منحصر به فرد، در پیشبرد هنر نگارگری قدم بزرگی برداشته و ابر و ابرسازی که یکی از اصول هفت‌گانه هنر نگارگری ایران است در آثار وی به حد کمال خود رسیده است. هدف مقاله حاضر این است که شیوه ابرنگاری سلطان‌محمد را در ده نمونه از آثار وی مورد مطالعه ...  بیشتر