به نام خداوند جان و خرد

 

نامه هنرهای تجسمی و کاربردی طبق نامه شماره ۸۹۳۳۲/۱۱/۳/۸۹ مورخ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای مجوز علمی -پژوهشی است. تمامی مقالات این نشریه دارای دسترسی آزاد (Open Access) هستند. طبق ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشریه نامه هنرهای تجسمی و کاربردی جزو نشریات گروه "ب" رتبه‌بندی شده است. این ارزیابی مربوط به سال ۱۴۰۲ است. 

نشریه‌ی نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، از قوانین Cope پیروی می‌کند. 

نشریه‌ی نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، با انجمن علمی موزه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی ایران از تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۲ لغایت ۱۴۰۵/۱۰/۰۲ تفاهم نامه همکاری منعقد کرده است. لینک ۱- لینک ۲. 

به اطلاع نویسندگان محترم و داوران گرامی نشریه نامه هنرهای تجسمی و کاربردی می رساند، امکان دریافت گواهی آنلاین پذیرش و همچنین گواهی آنلاین داوری مقالات، فراهم شده است. لطفاً در صورت تمایل به دریافت گواهی، به پوشه شخصی خود مراجعه فرمایید. 

همچنین، خواهشمند است جهت پیگیری وضعیت مقاله خود، فقط از طریق ایمیل نشریه اقدام نمائید. 

پست الکترونیکی: 

ntk.journal@art.ac.ir

ntk.journal@gmail.com

 

نویسندگان گرامی؛

پیش از ارسال مقاله‌ی خود، نکات زیر را به دقت مطالعه فرمایید. همچنین رعایت شیوه‌نامه‌ی نشریه (ذکر شده در بخش راهنمای نویسندگان) ضروری بوده و عدم توجه نویسندگان محترم به آن، موجب اتلاف زمان و به تعویق افتادن فرآیند داوری مقاله خواهد بود:

لطفاً در ذکر نام، مشخصات نویسندگان، نام دانشگاه و نشانی پست الکترونیک و سایر مشخصات، دقت لازم را مبذول فرمایید. پس از طی مراحل داوری و پذیرش، و سپس انتشار مقاله، به هیچ عنوان تغییری در مشخصات ذکر شده، ایجاد نخواهد شد.

۱. عضویت در سامانه و ایجاد کاربری (توجه داشته باشید که در هر نوبت بارگذاری مقاله از همان کاربری قبلی استفاده نمایید و به دفعات کاربری ایجاد ننمائید).

۲. مقاله‌ای که در سامانه قرار می‌گیرد، باید با عنوان مقاله اصلی، بدون نام، نام‌گذاری و بارگذاری شود.

۳. مقاله بایستی در قالب فایل ورد (تا 8000 کلمه) ارسال شود و مشخصات نویسندگان باید به شکل زیر درج شود:

دانشجو یا فارغ التحصیل: مقطع، رشته تحصیلی، دانشکده، دانشگاه، شهر، کشور 

هیات علمی دانشگاه: مرتبه علمی، گروه، دانشکده، دانشگاه، شهر، کشور

۴. دانلود و پر کردن فرم در خواست بررسی مقاله (نامه به سردبیر)، فرم تعهدنامه تمامی نویسندگان، و فرم تعارض منافع از قسمت راهنمای نویسندگان در صفحه اصلی. در صورت مواجهه با مشکل در زمان دانلود این فرم ها، می توانید از فرم های سایر نشریات علمی پژوهشی استفاده نمایید، مبنی بر اینکه نام سردبیر و عنوان نشریه را تغییر داده و متناسب با نشریه ی "نامه ی هنرهای تجسمی و کاربردی"، فرم ها را تکمیل نمایید. 

۵. نویسندگانی که مقاله آنها برای چاپ در نشریه نامه هنرهای تجسمی و کاربردی ارسال می‌کنند، می‌بایست در سامانه همانندجوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ثبت‌نام و گواهی همانندجویی مقاله خود را به دفتر نشریه ارائه کنند. لینک سامانه در بخش پیوندهای مفید قرار داده شده است.

۶. مطابق با بند ۹ بخش ساختار مقالات درراهنمای نویسندگان، درج قدردانی از حامی یا تأمین‌کننده اعتبار پژوهش (در صورت وجود) ضروری است. 

نشریه‌ی نامه‌ی هنرهای تجسمی و کاربردی را در شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های علمی زیر دنبال کنید:

   

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
برساخت های گفتمانی اُبژه ها و سوژه های انسانی عکس های شخصی ظل السلطان از منظر تحلیل گفتمان ژیلین رُز

علیرضا واعظ؛ محمد خدادادی مترجم‌زاده؛ مهدی مقیم نژاد

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3896.1664

چکیده
  پرداختن به گنجینۀ عکس ها و اسناد تصویری عصر قاجار که واجد ارزش های بیشمار فرهنگی و اجتماعی هستند، به عنوان بخش برجسته ای از تاریخِ فرهنگ و هنر دیداری کشورمان، ضروری است. بنابراین مقالۀ حاضر با گرایش میان رشته ای و با کاربست روش کیفی تحلیل گفتمان ژیلین رُز و رویکرد توصیفی- تحلیلی، تعامل ها و ارتباطات میان مشارکین (عکاس، ابژه و سوژه عکاسی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل گفتمانی «سفال معاصر» در ایران

امیر نظری؛ محمد رضا مریدی؛ مهرنوش شفیعی سرارودی؛ امیرعلی نجومیان

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3894.1663

چکیده
  سفالگری که پیوندی دیرینه باهنرهای «سنتی» دارد در اواخر دوره قاجار و پس‌ از آن در مواجه با دوگان‌های هنر/صنعت و سنت/مدرنیته خوانش و نسبت جدیدی یافته است. در این رابطه و باهدف بررسی تحولات گفتمانی سفال معاصر سؤالات زیر مطرح است که منظور از «معاصر بودن» سفال چیست؟ گفتمان‌های تأثیرگذار بر «سفال معاصر» کدم‌اند؟ هنرمندان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
پیدایش، تاثیر و افولِ الگوی مدیریتی «نهادگرایی نوین» در موسسه‌های هنر اروپایی

محمد مصطفی یزدان‌پناه؛ حسن بلخاری قهی

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5357.1926

چکیده
  «نهادگراییِ نوین» به‌منزلهٔ یک الگوی مدیریتی جدید از اواخر دههٔ ۱۹۹۰ توسط برخی از موسسه‌های هنر اروپایی از جمله گالری‌ها، مراکز هنر و موزه‌های هنر به‌‌کار گرفته شد و تا اواخر دههٔ نخست قرن بیست و یکم، الگوی مدیریتی غالب بر این موسسه‌ها بود. این الگو که عمدتا مبتنی بر شیوه‌های کیوریتوریال و متاثر از گفتمان انتقادیِ «نقد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
مطالعه تطبیقی عکس‌های مفهومی احمد عالی و جان هیلیارد

مهناز شفیعی؛ سهیلا بهرمانی

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5048.1879

چکیده
  عکاسی مفهومی یکی از جنبش‌های دوره عکاسی معاصر است که در ایران با کمبود منابع مکتوب روبروست و توجه کمتری به آن شده است. در عکاسی مفهومی هنرمند به دنبال خلق یک مفهوم یا ایده توسط یک عکس است و هدف آن، این تفکر بیننده است. این پژوهش با هدف مطالعه تطبیقی عکس‌های مفهومی احمد عالی و جان هیلیارد انجام و با روش توصیفی - تحلیلی در پی پاسخگویی به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
گونه‌شناسی جن و پری در بارگاه سلیمان نبی با تأکید بر نقاشی‌های لاکی قاجاری

ناهید جعفری دهکردی؛ الهه پنجه باشی

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5394.1929

چکیده
  موجودات ماورایی در فرهنگ و افسانه‌های ایرانی، همانند دیگر فرهنگ‌ها، جایگاه ویژه‌ای دارند و در متون مذهبی و افسانه‌های دینی، به‌ویژه در ارتباط با پیامبران، حضور آن‌ها مورد توجه بوده؛ یکی از این داستان‌ها، داستان سلیمان نبی است که در آن، موجودات ماورایی به‌عنوان خدمتگزاران او حضور دارند. این روایت‌ها نه ‌تنها در متون ایرانی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل وجه ارتباطی و معنایی در ساختار بصری و بیانیِ عکس خبری برمبنای الگوی نشانه شناسی اجتماعی تصویر (نمونۀ مورد مطالعه: خبرگزاری فرانسه)

محسن افروزی؛ آتوسا اعظم کثیری

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5422.1933

چکیده
  عکاسی خبری باتوجه به ماهیت ساختاری و بیانی‌اش، این قابلیت را دارد که رویدادهای خبری را به صورتی موجز و تأثیرگذار در قالب تصویر بازگو کند، و نیز بر متن خبری صحه گذارد و ارزش خبر را ارتقاء دهد. در تحقیق حاضر هدف اصلی، تحلیل وجه ارتباطی و معنایی در ساختار بصری و بیانیِ عکس خبری بر مبنای الگوی نشانه شناسی اجتماعیِ تصویر است که به‌صورت ...  بیشتر

تحلیل مفهوم هنر سیاسی به‌مثابه فرم‌های «عدم اجماع» در اندیشه ژاک رانسیر
دوره 14، شماره 34 ، دی 1400

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.2765.1427

چکیده
  هنر سیاسی چیست و هنر چگونه می‌تواند سیاسی باشد؟ در این مقاله با بررسی مفهوم «عدم اجماع» در اندیشه ژاک رانسیر به بازتعریف مفهوم هنر سیاسی پرداخته و نشان داده ‌می‌شود هنر ازآن‌رو که پیغامی سیاسی را انتقال می‌دهد، سیاسی نیست. اثر هنری با گسست از تجربة معمول، نوعی کارکرد خاص را شکل می‌دهد؛ کارکردی که شکلی از «عدم اجماع» ...  بیشتر

تحلیلی بر مفهوم و کاربرد پیش خورد در طراحی تعاملی
دوره 13، شماره 29 ، مهر 1399، ، صفحه 39-54

https://doi.org/10.30480/vaa.2020.2804.1436

چکیده
  اصطلاح "پیش خورد" از نظریه کنترل اقتباس شده و کمتر از دو دهه است که به حوزه طراحی تعاملی معرفی شده است؛ اما متاسفانه طراحان هنوز اطلاع کافی و درک مناسبی از مفهوم و کاربرد آن در محصولات تعاملی ندارند و ابهام فراوان بین مفاهیم پیش خورد، بازخورد و افردنس، عامل دیگری است که باعث گردیده تا کمتر در طراحی تعاملی مورد استفاده قرار گیرد. بر این ...  بیشتر

بررسی تطبیقی تزیینات کاشی کاری در معماری مساجد دوره های صفویه و قاجاریه با تکیه بر چهار مصداق تصویری
دوره 5، شماره 10 ، اسفند 1391، ، صفحه 81-94

https://doi.org/10.30480/vaa.2013.268

چکیده
   توجه به معنا از ارکان اصلی معماری اسلامی است. تزیینات در این نوع بناها از اهمیت ویژه‌ای برخورد دارند که در دوره‌های مختلف و با توجه به تحولات اجتماعی و فرهنگی، خود را به صورت‌های گوناگون و هماهنگ با بنا آشکار می‌سازند.هدف اصلی این مقاله بررسی تطبیقی تزیینات کاشی‌کاری در معماری مساجد دوره قاجار با دورۀ صفویه است که در این میان ...  بیشتر

بررسی جایگاه “قصد هنرمند” در مداخلات حفاظتی و مرمتی در آثار فرهنگی- تاریخی
دوره 9، شماره 18 ، اسفند 1395، ، صفحه 101-119

https://doi.org/10.30480/vaa.2017.584

چکیده
  در فرآیند حفاظت و مرمت آثار فرهنگی- تاریخی، حفاظت-مرمتگر اخلاق مدار، پیش از هر اقدامی، بایسته به شناخت و درک راستین سوژه است و به شناسایی، مطالعه و «تفسیر » هر آنچه به گونه ای با اثر تاریخی پیوسته و همبسته است، می پردازد. از این روی نقش «هرمنوتیک » در این فرآیند انکارناپذیر است. استناد به «نیت مؤلف » یا «قصد هنرمند ...  بیشتر

الزامات طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی در ایران
دوره 9، شماره 18 ، اسفند 1395، ، صفحه 121-135

https://doi.org/10.30480/vaa.2017.408

چکیده
  با توجه به قدمت 30 ساله ی آموزش طراحی صنعتی در ایران و گذشت 18 سال از آخرین برنامه درسی مصوب این رشته، ضرورت طراحی برنامه درسی جدید برای این رشته وجود دارد، پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل اثرگذار بر طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی در ایران و با رویکرد کیفی و به روش پدیدار شناسی صورت گرفته است. جمعیت مورد مطالعه اعضای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی انتقادی دیدگاه آرتور پوپ دربارۀ هنر ایرانی بر اساس آراء میر شاپیرو و آناندا کوماراسوامی

میترا غفاری؛ امیر مازیار؛ نیر طهوری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آبان 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4565.1797

چکیده
  در میان مستشرقانی که در دورۀ پهلوی به تحقیق درباره هنر ایرانی پرداخته‌اند، آرتور پوپ جایگاهی برجسته دارد. پژوهش‌ها و فعالیت‌های نمایشگاهی پوپ از مهم‌ترین عواملی بود که سبب شد "هنر ایرانی" به عنوان شاخه‌ای مستقل از هنر اسلامی شناخته شود. اگرچه دیدگاه پوپ درباره هنر ایرانی از برخی رویکردهای پیشین و از جمله تفسیرهای قومی-نژادی تأثیراتی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نیازسنجی در خصوص ویژگی های خدمت – محصول تسهیل گر سفر به ایران

پریا سادات رضوی منش؛ نیلوفر شادمهری؛ ابراهیم باقری طالقانی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 02 بهمن 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3802.1646

چکیده
  تسهیلات و خدمات از ارکان گردشگری محسوب می‌شود که می‌تواند در میزان موفقیت و توسعه گردشگری موثر واقع شوند. این خدمات باید در راستای برآوردن نیازهای گردشگران و تسهیل ارائه و درک جاذبه‌های گردشگری طراحی شوند تا بتوانند بهترین بهره‌وری را در صنعت گردشگری به همراه داشته باشند. برای این منظور لازم است نیازهای گردشگران در مواجهه با خدمات، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل و طبقه بندی زوج نگاری های نیمة نخست عصر قاجار

آمنه مافی تبار

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 تیر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3980.1684

چکیده
  پیکرنگاری درباری، سبک نخست نقاشی عصر قاجار است که هرچند پیش‌تر از این عهد و در اواخر حکومت صفوی شکل می‌گیرد اما در زمان فرمانروایی پادشاهان اولیة سلسله قاجار یعنی آغامحمدخان تا محمدشاه در شکل گسترده رواج می‌یابد و اوج آن مصادف با امارت دومین شهریار این خاندان یعنی فتحعلی‌شاه است. در بسیاری از این نوع نقاشی‌ها، فقط یک پیکره در قاب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعه تعامل فضای مثبت و منفی در آثار نوما بار با تکیه بر نظریه شکل و زمینه ی گشتالت

زینب سعیدزاده؛ سودابه صالحی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 06 مرداد 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.4020.1695

چکیده
  امروزه حجم بالای اطلاعات بصری موجب شده است تا انتقال پیام به مخاطب دشوار شود . یکی از راه‌حل‌های موثر برای ایجاد خلاقیت و جلب توجه مخاطب، استفاده از بازی و تعامل میان فضاهای مثبت و منفی اثر است. هدف پژوهش حاضر تعیین نحوه‌ی استفاده از تعامل فضاهای مثبت و منفی با تکیه بر نظریه گشتالت در پوسترهای طراح گرافیک معاصر، نوما بار می باشد.این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی مکتب گل و مرغ اصفهان عصر صفوی و عوامل شکل‌گیری آن

محمد سواری؛ علیرضا شیخی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 28 آذر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3934.1670

چکیده
  گل و مرغ از گونه‌های متداول نقاشی ایرانی‌است که در دوره تیموری آغاز و در دوره صفوی با رویکردهای متفاوت رواج یافت. نقاشی گل و مرغ در دوره صفوی را در سه شیوه تبریز_قزوین، اصفهان اول و دوم می‌توان بررسی کرد. هدف مقاله، بررسی بصری مکتب گل و مرغ اصفهان در دوره صفوی و پی‌جویی عوامل موثر بر آنست. از این رو در پی پاسخ به این سوالات هستیم: ویژگی‌های ...  بیشتر

ابر واژگان