به نام خداوند جان و خرد

نامه هنرهای تجسمی و کاربردی طبق نامه شماره ۸۹۳۳۲/۱۱/۳/۸۹ مورخ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای مجوز علمی- پژوهشی است. تمامی مقالات این نشریه دارای دسترسی آزاد (Open Access) هستند. طبق ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشریه نامه هنرهای تجسمی و کاربردی جزو نشریات گروه "ب" رتبه‌بندی شده است. این ارزیابی مربوط به سال ۱۴۰۲ است. 

نشریه‌ی نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، از قوانین Cope پیروی می‌کند. 

نشریه‌ی نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، با انجمن علمی موزه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی ایران از تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۲ لغایت ۱۴۰۵/۱۰/۰۲ تفاهم نامه همکاری منعقد کرده است. لینک ۱- لینک ۲. 

به اطلاع نویسندگان محترم و داوران گرامی نشریه نامه هنرهای تجسمی و کاربردی می رساند، امکان دریافت گواهی آنلاین پذیرش و همچنین گواهی آنلاین داوری مقالات، فراهم شده است. لطفاً در صورت تمایل به دریافت گواهی، به پوشه شخصی خود مراجعه فرمایید. 

همچنین، خواهشمند است جهت پیگیری وضعیت مقاله خود، فقط از طریق ایمیل نشریه اقدام نمائید. 

پست الکترونیکی: 

ntk.journal@gmail.com

 ntk.journal@art.ac.ir

نویسندگان گرامی؛

لطفاً در ذکر نام، مشخصات نویسندگان، نام دانشگاه و نشانی پست الکترونیک و سایر مشخصات، دقت لازم را مبذول فرمایید. پس از طی مراحل داوری و پذیرش، و سپس انتشار مقاله، به هیچ عنوان تغییری در مشخصات ذکر شده، ایجاد نخواهد شد.

نشریه‌ی نامه‌ی هنرهای تجسمی و کاربردی را در شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های علمی زیر دنبال کنید:

   

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل و طبقه بندی زوج نگاری های نیمة نخست عصر قاجار

آمنه مافی تبار

دوره 18، شماره 47 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3980.1684

چکیده
  پیکرنگاری درباری، سبک نخست نقاشی عصر قاجار است که هرچند پیش‌تر از این عهد و در اواخر حکومت صفوی شکل می‌گیرد اما در زمان فرمانروایی پادشاهان اولیة سلسله قاجار یعنی آغامحمدخان تا محمدشاه در شکل گسترده رواج می‌یابد و اوج آن مصادف با امارت دومین شهریار این خاندان یعنی فتحعلی‌شاه است. در بسیاری از این نوع نقاشی‌ها، فقط یک پیکره در قاب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
مطالعه تعامل فضای مثبت و منفی در آثار "نوما بار" با تکیه بر نظریه شکل و زمینه گشتالت

زینب سعیدزاده؛ سودابه صالحی

دوره 18، شماره 47 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.4020.1695

چکیده
  امروزه حجم بالای اطلاعات بصری موجب شده است تا انتقال پیام به مخاطب دشوار شود . یکی از راه‌حل‌های موثر برای ایجاد خلاقیت و جلب توجه مخاطب، استفاده از بازی و تعامل میان فضاهای مثبت و منفی اثر است. هدف پژوهش حاضر تعیین نحوه‌ی استفاده از تعامل فضاهای مثبت و منفی با تکیه بر نظریه گشتالت در پوسترهای طراح گرافیک معاصر، نوما بار می باشد. این ...  بیشتر

تحلیل مفهوم هنر سیاسی به‌مثابه فرم‌های «عدم اجماع» در اندیشه ژاک رانسیر
دوره 14، شماره 34 ، دی 1400

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.2765.1427

چکیده
  هنر سیاسی چیست و هنر چگونه می‌تواند سیاسی باشد؟ در این مقاله با بررسی مفهوم «عدم اجماع» در اندیشه ژاک رانسیر به بازتعریف مفهوم هنر سیاسی پرداخته و نشان داده ‌می‌شود هنر ازآن‌رو که پیغامی سیاسی را انتقال می‌دهد، سیاسی نیست. اثر هنری با گسست از تجربة معمول، نوعی کارکرد خاص را شکل می‌دهد؛ کارکردی که شکلی از «عدم اجماع» ...  بیشتر

تحلیلی بر مفهوم و کاربرد پیش خورد در طراحی تعاملی
دوره 13، شماره 29 ، مهر 1399، ، صفحه 39-54

https://doi.org/10.30480/vaa.2020.2804.1436

چکیده
  اصطلاح "پیش خورد" از نظریه کنترل اقتباس شده و کمتر از دو دهه است که به حوزه طراحی تعاملی معرفی شده است؛ اما متاسفانه طراحان هنوز اطلاع کافی و درک مناسبی از مفهوم و کاربرد آن در محصولات تعاملی ندارند و ابهام فراوان بین مفاهیم پیش خورد، بازخورد و افردنس، عامل دیگری است که باعث گردیده تا کمتر در طراحی تعاملی مورد استفاده قرار گیرد. بر این ...  بیشتر

بررسی تطبیقی تزیینات کاشی کاری در معماری مساجد دوره های صفویه و قاجاریه با تکیه بر چهار مصداق تصویری
دوره 5، شماره 10 ، اسفند 1391، ، صفحه 81-94

https://doi.org/10.30480/vaa.2013.268

چکیده
   توجه به معنا از ارکان اصلی معماری اسلامی است. تزیینات در این نوع بناها از اهمیت ویژه‌ای برخورد دارند که در دوره‌های مختلف و با توجه به تحولات اجتماعی و فرهنگی، خود را به صورت‌های گوناگون و هماهنگ با بنا آشکار می‌سازند.هدف اصلی این مقاله بررسی تطبیقی تزیینات کاشی‌کاری در معماری مساجد دوره قاجار با دورۀ صفویه است که در این میان ...  بیشتر

بررسی جایگاه “قصد هنرمند” در مداخلات حفاظتی و مرمتی در آثار فرهنگی- تاریخی
دوره 9، شماره 18 ، اسفند 1395، ، صفحه 101-119

https://doi.org/10.30480/vaa.2017.584

چکیده
  در فرآیند حفاظت و مرمت آثار فرهنگی- تاریخی، حفاظت-مرمتگر اخلاق مدار، پیش از هر اقدامی، بایسته به شناخت و درک راستین سوژه است و به شناسایی، مطالعه و «تفسیر » هر آنچه به گونه ای با اثر تاریخی پیوسته و همبسته است، می پردازد. از این روی نقش «هرمنوتیک » در این فرآیند انکارناپذیر است. استناد به «نیت مؤلف » یا «قصد هنرمند ...  بیشتر

الزامات طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی در ایران
دوره 9، شماره 18 ، اسفند 1395، ، صفحه 121-135

https://doi.org/10.30480/vaa.2017.408

چکیده
  با توجه به قدمت 30 ساله ی آموزش طراحی صنعتی در ایران و گذشت 18 سال از آخرین برنامه درسی مصوب این رشته، ضرورت طراحی برنامه درسی جدید برای این رشته وجود دارد، پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل اثرگذار بر طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی در ایران و با رویکرد کیفی و به روش پدیدار شناسی صورت گرفته است. جمعیت مورد مطالعه اعضای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی انتقادی دیدگاه آرتور پوپ دربارۀ هنر ایرانی بر اساس آراء میر شاپیرو و آناندا کوماراسوامی

میترا غفاری؛ امیر مازیار؛ نیر طهوری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آبان 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4565.1797

چکیده
  در میان مستشرقانی که در دورۀ پهلوی به تحقیق درباره هنر ایرانی پرداخته‌اند، آرتور پوپ جایگاهی برجسته دارد. پژوهش‌ها و فعالیت‌های نمایشگاهی پوپ از مهم‌ترین عواملی بود که سبب شد "هنر ایرانی" به عنوان شاخه‌ای مستقل از هنر اسلامی شناخته شود. اگرچه دیدگاه پوپ درباره هنر ایرانی از برخی رویکردهای پیشین و از جمله تفسیرهای قومی-نژادی تأثیراتی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نمادپردازی مقدس شمایل صندل‌های پیامبر(ص)

علیرضا طاهری

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 22 اسفند 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4111.1716

چکیده
  در طول ادوار مختلف، اعتقاد به معجزات پیامبران و یادگارهای برجای مانده از آنان بسیار رایج بوده است. صندل‌های پیامبر(ص) نیز مورد توجه مسلمانان قرار گرفته است. در باور آنان، صندلهای ایشان به عنوان یک شیء مقدس میتوانسته برای کمک به حل مصائب یا شفای بیمار به خدمت گرفته شود. نقش صندلهای پیامبر(ص) در آثار اسلامی منتشر شده و در کنار دعاها، اشعار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ویژگی موسیقایی تصویرسازی‌های آرتور راکهام از اپرای حلقه واگنر

ندا طاهری بشرویه؛ بهنام کامرانی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 10 خرداد 1404

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4233.1737

چکیده
  موسیقی به عنوان قلمرویی دست‌نایافتنی و شنیداری به واسطه بعدی ذهنی که مجال بسیاری برای پرواز تخیل فراهم می‌آورد، همواره دارای جاذبه‌ای ذاتی بوده که هنرمندان بسیاری را بر فتح خویش فرامی‌خوانده است. موسیقی به دلیل عدم حضور ماده در شکل‌گیری، به هنر بی‌مکانی تعبیر می‌شود که سیال است و در ذهن جریان می‌یابد. مجاورت تصویر با موسیقی می‌تواند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تفسیر مرمتگر از اثر و نقش آن در مرمت آثار تاریخی

نادیا علیانی؛ کورس سامانیان

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 10 خرداد 1404

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.4299.1777

چکیده
  نگرش‌های موجود در عرصه‌ی حفاظت و مرمتِ آثار تاریخی–هنری و شیوه‌های حفاظتی، در بنیادی‌ترین وجه آن، دو عنصر" اثر هنری" و "شناسنده" را درنظر دارد. هدف این نوشتار، که با بهره‌گیری از روش توصیفی و تحلیلی فراهم آمده‌است، این است که نحوه اثرگذاری تفسیر شناسنده از اثر و نتایج آن مورد توجه قرارگیرد. همچنین آن بخش از حفاظت و مرمت که ناظر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مفهومِ لکه و نگاهی به دو نقاشیِ بهمن محصص

بهمن طاهریان؛ اسماعیل بنی اردلان

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 10 خرداد 1404

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4557.1796

چکیده
  در نظریه تصویرِ دیدی-اوبرمان لکه‌ رنگ می‌تواند ابزاری تحلیلی باشد، ابزاری که در رویکردهای نشانه‌شناسیِ ساختارگرا به مثابه نقصی در تصویر نادیده گرفته می‌شود و آنچه که در تجربۀ هنرمند-تماشاگر، یکی به عنوان سازندۀ اثر هنری و دیگری بینندۀ آن، جایگاه مهمی دارد با یک تردستیِ آکادمیک نامرئی می‌شود. فرض گرفتنِ معنایی متعیّن برای نقاشی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازشناسی و تبیین اسطوره‌ای تزیینات خانه‌های تاریخی روستای ریاب شهرستان گناباد

علیرضا شیخی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 خرداد 1404

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4657.1817

چکیده
  سراهای تاریخی ریاب-روستایی در 7کیلومتری گناباد- تزئینات معماری قابل تاملی دارد.این تزیینات شامل عناصر هندسی،گیاهی،حیوانی و انسانی با آجر و گچ و نقاشی ایوانها،جداره و اتاقها را مزین کرده اند. این سراها ساخته آقاسیدعلینقی و اولاد ایشان، از دوره قاجار بجای مانده است. ایشان و احفاد در زمره معاریف و نیکنامان شهرستان بوده و دستی گشاده در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پژوهشی در سیرتحوّلات فرهنگی عکاسی عروسی در آلبوم‌های عروسی استان گیلان با بهره‌گیری از آراء اروینگ گافمن (1360 تا1400 ه.ش)

امیرحسین گل‌پور نویدهی نژاد؛ محمد خدادادی مترجم‌زاده؛ محمد حسینی مرخالی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 10 خرداد 1404

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.5004.1877

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی جامعه‌شناختی عکس‌های آلبوم ‌عروسی در نظام خانواده‌ ایرانی است. با مطالعه آلبوم عکس عروسی می‌توان به درک بسیاری از تحوّلات اجتماعی در ساحت فرهنگ تصویری دست یافت. فرایند تحقیق در این پژوهش کیفی به صورت توصیفی-تحلیلی بوده و بر اساس مطالعه‌ آلبوم‌های عکس مراسم عروسیِ خانواده‌های طبقه متوسط گیلانی از 1360 هجری ...  بیشتر

ابر واژگان