1
دانش آموخته ی پژوهش هنر، دانشکده پردیس بین الملل فارابی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
2
گروه گرافیک، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
10.30480/vaa.2021.3222.1517
چکیده
در این مقاله اثاث خانهموزۀ سیمین و جلال با ترکیب چهارچوب نظری هره و بودریار در روایت با روش روایتپژوهی وبستر و مرتوآ بررسی شد. برای این منظور، نامهها، آگهیهای تبلیغاتی دهههای 40 و 50، اثاث خانه و آرشیو نهادها، دستمایۀ اصلی اسناد مورد نیاز در روایتپژوهی قرار گرفت. اشیای این خانه را میتوان باتوجه به کارکردهای بالقوه یا بالفعلشان در شکلگیری انواع رویدادهای بیرونی، درونی و خصوصی طبقهبندی کرد. برخی از اشیا با شعار ایجاد استحاله و ارتقای طبقۀ اجتماعی یا واسطهگی در تولید رویدادها مشارکت میکنند. نتایج تحقیق نشان میدهد که گرچه تبلیغات و تلاش برای همرنگ شدن با جامعه در زمان حیات ساکنان خانه در گردآوری اثاث این خانه موثر بوده، ولی اغلب روحیۀ بازگشت به خویشتن و مقابله با مصرفگرایی غالب بوده است؛ جلال آلاحمد مدام وسایل خانه را تعمیر میکرد و سیمین دانشور نیز با استفادۀ طولانیمدت از وسایل به جای پیروی از مد با مصرفگرایی مقابله میکردهاند. خرید اثاث در این خانه بیشتر متأثّر از نیازهای ساکنان (رویدادهای درونی و خصوصی) بوده است و ترویج مصرفگرایی و سبک زندگی جدید (که رویدادهای بیرونی و متاثر از تبلیغات مطبوعاتی در آن دهه و جامعه روشنفکری بوده است) بر انتخابهای ایشان تاثیر کمتری داشته است.