مطالعه‌ی تاثیر میزانسن و روایت‌پردازی بر عکاسی صحنه‌آرایی شده با نگاهی به آثار گریگوری کرودسون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری پژوهش هنر دانشگاه تهران، ایران، تهران

2 دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه کمال‌الملک نوشهر، نوشهر، ایران

10.30480/vaa.2021.3624.1601

چکیده

عکاسی سال‌ها قبل از سینما به‌عنوان هنری تاثیرگذار در میان مردم شناخته شده است. هنری که در ثبت وقایع، لحظه‌‌ها و خاطرات منحصربه‌فرد می‌باشد. این هنر با ویژگی‌های محتوایی، فنی و ابزاری که داشت توانست بر سینما که ابتدا پدیده‌ای اجتماعی محسوب می‌شد موثر باشد و سینما بسیاری از پیشرفت‌های خود را در رسیدن به موقعیت هنری و ایجاد یک زبان مستقل وام‌دار این هنر صنعت می‌باشد. سینما پس از آن‌که دانش فنی و هنری عکاسی را به اختیار گرفت، متاثر از هنرهای دیگر دریافت برای جلب توجه مخاطب نیاز به قصه‌پردازی است. از این‌روی روایت‌ پردازی و نحوه چیدمان عناصر در کادر را به خدمت گرفت. سینما در گذر تاریخی و تکاملش اکنون مورد توجه و استفاده هنرها و از جمله عکاسی قرار گرفته است. عکاسی چیدمانی یکی از این نوع بهره‌برداری‌ها از سینماست که در کشورهای گوناگون از جمله ایران دیده می‌شود. گریگوری کرودسون از عکاسان مطرح در این زمینه است که از مرتبه جهانی بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدفی کاربردی و درک اهمیت ضرورت به تولید دانش در این راستا انجام شده است. مسئله اصلی پژوهش واکاوی ویژگی‌های میزانسن و روایت‌پردازی فیلمیک در عکاسی چیدمانی است. روش تحقیق کیفی با رویکردی توصیفی- تحلیلی است که با انتخاب هدفمند، سه نمونه از عکس‌های کرودسون را مورد مداقه و بررسی قرار داده است. نتیجه حاصله نشان از آن دارد، کرودسون در قصه‌پردازی و چیدمان صحنه عکس‌هایش، مانند یک کارگردان سینما عمل می‌کند و فضای خیالی تولید شده از سوی او، نزد مخاطب باورپذیر، طبیعی و واقعی است.

کلیدواژه‌ها