بصری‌سازی اطلاعات در آثار اینفوگرافیک شهری: موردپژوهی سه نمونه از اینفوگرافیک‌های شهری در دهه 2010 میلادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، موسسه آموزش عالی هنر شیراز، شیراز، ایران

2 استادیار گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

10.30480/vaa.2021.3227.1526

چکیده

اطلاعات نقش مهمی در هدایت انسان و زندگی بهتر او ایفا می‌کند و پیشرفت جوامع شهری انسان را به استفاده روزافزون اطلاعات ترغیب می‌نماید. پژوهش کیفی حاضر از نوع مطالعه موردی و هدف آن شناخت ماهیت و ساختاربصری‌سازی اینفوگرافیک‌های شهری در دسته‌های اطلاعات جامع شهری است. اینفوگرافیک (اطلاع‌نگاشت)‌های شهری که بخشی از اطلاعات جامعه شهری با رویکرد دیداری محسوب می‌شوند، نقش مؤثری در نحوه‌ی تعامل انسان با جامعه و تأمین نیازهای روزمره او و سهم عمده‌ای در ارتقاء فرهنگ دیداری جوامع امروز دارند. تحلیل نمونه‌ها بر اساس یافته‌های نظری تحقیق شامل بررسی ساختار و ماهیت اینفوگرافیک‌های آب‌و‌هوا، مسکن و حمل‌و‌نقل شهری در سه نقطه از جهان در دهه دوم قرن حاضر می‌باشد. نتایج حاصل از بحث نظری نشان‌می‌دهد اینفوگرافیک‌های مورد نظر از منظر ماهیت محتوا شامل سه دسته‌ی کمی، کیفی و ترکیبی هستند و از نظر ساختار نمایش داده شامل انواع مکانی، زمانی، مرحله‌ای، مقایسه‌ای و بیوگرافیک هستند. هم‌چنین نتایج حاصل از بررسی نمونه‌ها گویای این است که ماهیت داده‌ها در آثار مورد مطالعه کمی و ترکیبی بوده و ماهیت ارتباطی در آن‌ها ایستا و پویا است. ساختار محتوا در موارد این پژوهش از نوع مقایسه‌ای و موقعیت مکانی و ابزارهای غالب اینفوگرافیک، نقشه مکان‌نما، داده‌نما، طرح‌واره و آیکون است.‬

کلیدواژه‌ها