نسبت میان سنت تصویری بودیسم تبتی و نگاره‌های دوره‌ی ایلخانی و تیموری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه نقاشی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

2 استادیار، گروه تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

10.30480/vaa.2020.2883.1459

چکیده

چکیده
در میان نگاره‌های متعلق به دورة ایلخانی و تیموری شخصیت‌ها، عناصر و نقشمایه‌هایی دیده می‌شود که نه تنها نمی‌توان هیچ نشانی از آنها در دوره‌های پیشتر یافت، بلکه رجوع به منابع اثرگذار بر نقاشی ایرانی همچون نقاشی پیش از اسلام، هنر مانوی، نقاشی سغدیان، نقاشی چینی و هنر مسیحی نیز کمکی به بررسی و شناخت آنها نمی‌کند. بودیسم تبتی، دینی است که از مقبولیت خاصی نزد حاکمان ایلخانی برخوردار بوده است. این دین که شاخه‌ای از بودیسم مهایانه محسوب می‌شود دارای نمادها و مفاهیم بسیار ویژه‌ای است. سنت غنی تصویری که بودیسم تبتی از آن بهره می‌برد به واسطه قوانین و مقرراتی دقیق و مشخص، تجسمی تصویری از این مفاهیم پیچیده دینی ارائه می‌دهد. حال پرسش این است که آیا سنت تصویری بودیسم تبتی می‌توانسته به عنوان منبعی اثرگذار در پدیدآمدن و شکل‌گیری این عناصر در نگارگری دورة مغول در ایران مطرح بوده باشد؟ این پژوهش تلاش دارد با استقرا و با استناد به منابع تاریخی و پژوهش‌های معاصر از سویی و نگاره‌های دورة ایلخانی و تیموری از سویی دیگر، به تبیین تأثیرات سنت تصویری بودیسم تبتی بر نگارگری این دوره بپردازد. با توجه به شواهد نوشتاری و تصویری می‌توان نتیجه گرفت که سنت تصویری تبت در ایران دورة مغول الگوی شناخته‌شده‌ای بوده است چرا که هم در متون تاریخی معاصر با دورة مغول، به باورهای بودایی مغولان و حضور بوداییان تبت و ساخت معابد بودایی در ایران اشاره شده است و هم تحلیل نگاره‌های این دوره در خصوص ساخت عناصر و نقشمایه‌ها بر وجود چنین الگویی مهر تایید می‌زند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between the Pictorial Tradition of Tibetan Buddhism and the Ilkhanid and Timurid Paintings

نویسندگان [English]

  • naghme kharazian 1
  • iraj dadashi 2
1 Member of Department of Painting at University of Zanjan
2 faculty member of art university
چکیده [English]

Abstraction
Characters, elements and motifs can be seen among the paintings left from Ilkhanid and Timurid periods which are not only no trace of them can be found in earlier periods, but also cannot be studied or recognized by sources such as pre-Islamic painting, Manichaean art, Sogdian painting, Chinese art, and even Christian art which had an effect on Persian painting.
With the domination of Mongol in Iran and the establishment of the Ilkhanid dynasty prevailed different political, cultural, ideological and religious conditions in this region. In addition to the shamanic beliefs that the Mongols believed in, most Ilkhanid rulers chose Tibetan Buddhism as their official religion. As a result of this and their support, many Buddhist monks entered the court of the Ilkhans from Tibet and Kashmir. They appeared in court as "Bakhshi" and built many Buddhist temples in Iran.
Tibetan Buddhism has a very rich pictorial tradition. This pictorial tradition is the result of a combination of mental imagery in the shamanic and “Bon” beliefs‌, with Buddhism Which has been able to create one of the richest pictorial traditions of Buddhist art in this region. Now the question is: whether the pictorial tradition of Tibetan Buddhism could have been an influential source in the emergence and formation of these elements in Mongol painting.
The aim of this study is to place the pictorial tradition of Tibetan Buddhism as a source along with other influential sources on the painting left from Ilkhanid and Timurid periods. The method used in this research is based on inductive reasoning. The evidence which is presented to substantiate this claim will be pursued in two ways: First, the evidence of the presence of Buddhism in Iran and its relationship with Tibet in historical texts. Then, images and paintings from the Ilkhanid and Timurid periods that have the influences of Tibetan Buddhist art are studied in three section: form, structure and composition, context and subject, and finally the Images created by descriptions provided in the historically texts. In the last section, possible criticisms of the discussed manuscripts and the position of the pictorial tradition of Tibetan Buddhism in relation to other sources will be answered. It seems that the Mongols beliefs in Tibetan Buddhism and in general the mental patterns of the Mongols before entering Iran and facilitate communication across their vast territory from east to west. In conclusion, we can say that the arrival of Tibetan Buddhist monks in Iran due to the support of the Ilkhanid rulers and the construction of Buddhist temples in different parts of Iran have been effective in shaping elements and motifs. This result can introduce Tibet as a source for understanding Iranian painting along with other sources and factors which had an effect on the Ilkhanid and Timurid painting.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ilkhanid and Timurid Painting
  • Tibetan Buddhist Art ّ
  • Pictorial Resources of Persian Painting.History of Persian Painting
 
A.Gifford, J. (2011). Buddhist Practice and Visual Culture; The Visual Rhetoric of Borobudur. Routledge.
‌Bee, R. (1999). the Encyclopedia of Tibetan Symbols and Motifs. London: Serindia Publication.
Berlekamp, P. (2011). Wonders, Image, & Cosmos in Medieval Islam. Londen: Yale University Press.
Bjerken, Z. (2004). Exorcising the Illusion of Bon "Shamans": A Critical of Shamanism in Tibetan Religious. Retrieved from www.CNRS.com.
Campbell , J. (1974). The Mythic of Image . Princeton: Princeton University Press.
Carboni, S. (2013). The ‘Book of Surprises’ (Kitab al-bulhan)of the Bodleian Library. La Trobe Journal, 22-34.
Chakraverty, A. (1998). Sacred Buddhist Painting. Singapore: Luster Press.
Chandra, L. (2002). The Tibetan Iconography of Buddha, Boddhisattvas and other Deities: A Unique Pantheon . New Delhi : D.K Printworid.
Eliade, M. (1972). Shamanism. Princeton .
Faryamanesh, M. (2017). Religions and sects in the Ilkhanid Era. Ministry of Foreign Affairs & Mongolian Academy of Sciences.
Grabar, O. (2002). Mostly Miniature:An Introduction to Persian Painting . Princeton University Press.
Gruber, C. (2008). The Timurid Book of Ascension (Mi‘rajnama): A Study of Text and Image in a Pan-Asian Context. Valencia: Patrimonio.
Hillenbrand , R. (Ed.). (2001). Persian Painting From the Mongol to the Qajar. London: I.B.Tauris.
Jaschke, H. (1987). A Tibetan-English Dictionary. Motilal Banarsidass.
Jungeon Oh, L. (2005). Islamicised Pseudo-Buddhist Iconography in Ilkhanid Royal Manuscripts. Persica, 91-154.
Kadoi, Y. (2009). Buddhiam in Iran under the Mongols: An Art-historical Analysis. Ninth Conference of the European Society for Central Asian Studies, (pp. 171-80). Newcastle.
Kadoi, Y. (2009). Islamic Chinoiserie. Edinburgh University Press.
Kadoi, Y., & Szanto , I. (Eds.). (2013). The Shaping of Persian Art. Newcastle: Cambridge Scholar Publishing.
Komaroff, L., & Carboni, S. (Eds.). (2002). The Legacy of Genghis Khan. New York: The Metropolitan Museum of Art.
Pal, P. (1969). The Art of Tibet . Los Angeles : The Asia Society of Art.
Prazniak, R. (2014). Ilkhanid Buddhism: Traces of a Passage in Eurasian History. Comparative Study of Society and History, 650-80.
Rossabi, M. (1989). Khubilai Khan. Berkeley: University of California Press.
Rossabi, M. (2015). The Mongol Empire and Its Impact on the Arts of China. In Nomads as Agents of Cultural Change: The Mongols and Their Eurasian Predecessors (pp. 214-227). Honolulu: University of Hawai‘i Press.
Sagaster, K. (2007). The History of Buddhism among the Mongol. In D. Sinor, & N. Di Cosmo (Eds.), The Spread of Buddhism. Boston: Leiden.
Sims, E. (2002). Peerless Images: Persian Painting and Its sources . London: Yale University Press.
Sperling, E. (1990). Hulego and Tibet. Acta Orientalia Academia Scientiarum Hungaricae, 145-57.
ا.داندیس, د. (۱۳۸۳). مبادی سواد بصری. (م. سپهر, مترجم) تهران: سروش.
ابراهیمی, م. (۱۳۹۱). مطالعه‌ی تطبیقی دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجایب المخلوقات قزوینی و بحیره‌ی فزونی استرآبادی. نشریه‌ی ادبیات تطبیقی دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی-دانشکده‌ی شهید باهنر کرمان, ۱-۲۶.
ابن ابی‌الخیر. (۱۳۷۷). کوش‌نامه. (ج. متینی, تدوین) تهران: انتشارات علمی.
ابن بطوطه. (۱۳۷۶). سفرنامه‌ی ابن بطوطه (جلد۱و۲). (م. موحد, مترجم) تهران: سپهر نقش.
ابوعلی سینا. (1352). رساله معراجیه. (ب. کریمی, تدوین) رشت: مطبعه عروةالوثقی.
اسفندیار, ک. (۱۳۶۲). دبستان المذاهب. (ر. رضازاده‌ی ملک, تدوین) تهران: طهوری.
اصطخری, ا. (۱۳۴۰). مسالک و ممالک. (ا. افشار, تدوین) تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
اصفهانی, ع. (۸۳۹ه.ق). کتاب البلهان.
اقبال آشتیانی, ع. (۱۳۸۸). تاریخ مغول. تهران: انتشارات امیرکبیر.
القاشانی, ا. (۱۳۴۸). تاریخ اولجایتو. (م. همبلی, تدوین) تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
آژند, ی. (۱۳۹۳). مکتب نگارگری شیراز. تهران: فرهنگستان هنر.
بایر ناس, ج. (۱۳۸۵). تاریخ جامع ادیان. (ع. حکمت, مترجم) تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
بیانی, ش. (۱۳۸۹). دین و دولت در ایران عهد مغول (جلد ۲). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
بی‌نا. (۱۳۶۲). حدودالعالم. (م. ستوده, تدوین) تهران: طهوری.
پاکباز, ر. (۱۳۷۹). نقاشی ایرانی ؛ از دیرباز تا امروز. تهران: نشر نارستان.
پوپ, ا. (۱۳۷۸). سیر و صور نقاشی ایران. (ی. آژند, مترجم) تهران: مولی.
جوزجانی, ا. (۱۳۹۱). طبقات ناصری. کابل: بنیاد فرهنگی جهانداران غوری.
جوینی, ع. (۱۳۹۱). تاریخ جهانگشای جوینی. (م. قزوینی, تدوین) تهران: نگاه.
حسینی, م. (۱۳۸۵). نسخه‌ی مصور مونس الاحرار. گلستان هنر, ۱۱۵-۱۲۲.
حموی بغدادی, ی. (۱۳۸۰). معجم البلدان. (ع. منزوی, مترجم) تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
خرازیان, ن. (۱۳۸۸). نقش تمثال‌سازی خدایان در زندگی پس از مرگ در تانکاهای تبت. dissertation.
رضایی, م. (۱۳۹۲). http://metalife.mihanblog.com/post/archive/1392/11/1. بازیابی از http://metalife.mihanblog.com.
سگای, م. (۱۳۸۵). معراج‌نامه، سفر معجزه آسای پیامبر(ص). (م. شایسته‌فر, مترجم) تهران: انتشارات موسسه مطالعات هنر اسلامی.
شایگان , د. (۱۳۷۵). ادیان و مکاتب فلسفی هند. تهران: امیر کبیر.
شبیری, س. (بی‌تا). تفسیر علی بن ابراهیم قمی. بنیاد دایرةالمعارف اسلامی.
شهرستانی, ا. (۱۳۶۲). توضیح الملل (ترجمه‌ی کتاب الملل و النحل). (س. جلالی نائینی, تدوین, & م. هاشمی, مترجم) انتشارات اقبال.
صالحی, ک., مرسل‌پور, م., & کولآبادی, ف. (۱۳۹۳). جایگاه بوداییان در ساختار حکومت ایلخانی. پژوهش‌های ایرانشناسی, ۷۷-۹۲.
طاهری, ع. (۱۳۹۶). مطالعة تطبیقی نگاره‌های کتاب سعادت و کتاب البُلهان ابومعشر بلخی. هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی, ۲۹-۱۵.
قرآن کریم. (بلا تاریخ).
قزوینی, م. (۱۳۴۰). عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات. (ن. سبوحی, تدوین) تهران: سبوحی.
کتاب تبتی مردگان(باردوتودل). (۱۳۷۶). (م. کندری, مترجم) تهران: میترا.
کن بای, ش. (۱۳۸۲). نقاشی ایرانی. (م. حسینی, مترجم) تهران: دانشگاه هنر.
گری, ب. (۱۳۶۹). نقاشی ایران. (ع. شروه, مترجم) تهران: عصر جدید.
نغمه خرازیان، مرجان مرتضوی، و عباس نوبخت. (1396). تفسیر شرقی معراج‌نامه میرحیدر. کیمیای هنر، 111-129.
همدانی, ر. (۱۳۷۳). جامع‌التواریخ (جلد ۱). (م. روشن, & م. موسوی, تدوین کنندگان) تهران: البرز.
همدانی, ر. (۱۳۷۳). جامع‌التواریخ (جلد ۲). (م. روشن, & م. موسوی, تدوین کنندگان) تهران: البرز.