برساخت های گفتمانی اُبژه ها و سوژه های انسانی عکس های شخصی ظل السلطان از منظر تحلیل گفتمان ژیلین رُز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی گروه عکاسی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

2 عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر ، تهران، ایران

3 عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

10.30480/vaa.2022.3896.1664

چکیده

پرداختن به گنجینۀ عکس ها و اسناد تصویری عصر قاجار که واجد ارزش های بیشمار فرهنگی و اجتماعی هستند، به عنوان بخش برجسته ای از تاریخِ فرهنگ و هنر دیداری کشورمان، ضروری است. بنابراین مقالۀ حاضر با گرایش میان رشته ای و با کاربست روش کیفی تحلیل گفتمان ژیلین رُز و رویکرد توصیفی- تحلیلی، تعامل ها و ارتباطات میان مشارکین (عکاس، ابژه و سوژه عکاسی، دوربین و مخاطب) در تولید و مصرف عکس های پرتره و مستند اجتماعی موجود در آلبوم های شخصی ظل السلطان که به طور هدفمند گزینش شده اند، و همچنین نحوۀ برساخت هرکدام از این مشارکین را مورد واکاوی قرار داده و نقش گفتمان ها و نهاد های قدرت، در نحوۀ برساختن و برساخته شدن در این ارتباطات را بررسی می نماید. این پژوهش با هدف پاسخ به این پرسش که در جریان این تعامل ها و روابط، چه گفتمان ها، اُبژه ها و سوژه هایی تولید و چگونه برساخته می شوند، به نتایجی رسید که نشان از اثربخشی متقابل گفتمان های اجتماعی- سیاسی و ابژه ها و سوژه ها در برساخت یکدیگر دارد. در این فرایند برساخت، ابژۀ مقابل دوربین، از نفوذ پنهانی و مجازی آپاراتوس های قدرت همچون عکاسی، و در رأس آنها دستگاه نظارتی و هژمونیک ظل السلطان متأثر گشته، به طور خودکار به بدنِ خود انضباط می دهد و آن را در قالب خاصی ریخته، بهنجار می سازد (بدن مقلوب). در این امرِ نظارت، همۀ دستگاه ها زیر مجموعۀ یک گفتمان مسلط اند: گفتمان «ظل السلطان». حول این گفتمان سیاسی- فئودالیسمی، گفتمان های قدرت، پدرسالاری، نوگرایی و انضباطی، در چرخش اند که از طریق رمزگان های همراهِ ابژه ها و سوژه ها در عکس ها برساخته شده اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Discourse Constructions of Human Objects and Subjects in Zell-e- Soltan's Personal Photographs Based on Gillian Rose's Discourse Analysis

نویسندگان [English]

  • alireza vaez 1
  • Mohammad Khodadadi Motarjemzadeh 2
  • Mehdi Moqimnejad 3
1 Lecturer of photography department, Faculty of visual arts, Art university, Isfahan, Iran. and Phd Student of art research, faculty of theoretical sciences and advanced art studies, art university, Tehran, Iran.
2 Amember of faculty of visual arts in art university of tehran
3 A member of faculty of Visual Arts in, Art University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Abstract
The Discourse Constructions of Human Objects and Subjects in Zell-e- Soltan's Personal Photographs Based on Gillian Rose's Discourse Analysis Photographs and visual documents of the Qajar era reflect innumerous cultural and social values, and therefore, it is essential to pay particular attention to this treasure as a prominent history of Iran's visual culture and art. Thus, building on qualitative and interdisciplinary method of Gillian Rose's discourse analysis, this descriptive - analytical study investigated the interactions and relationships between the participants (photographer, photography object and subject, camera and audience) in the production and consumption of the purposefully selected Zell-e-Soltan's personal photographs in portrait and social documentary genres, as well as how each participant is constructed, and examined the role of power discourses and institutions in how they are constructed in such relationships. In order to answer the question that what discourses, objects, and subjects are constructed and how they are constructed during such interactions and relationships, this study achieved some results that show the mutual effectiveness of socio - political discourses and objects and subjects in constructing one another. In this process of construction, the object in front of the camera is affected by the hidden and virtual influence of power apparatuses such as photography, and more importantly Zell-e-Soltan's monitoring and hegemonic apparatus, automatically disciplines its body and casts it in a special form, and normalizes it (distorted body). In such a monitoring process, all apparatuses are a subset of a discourse: Zell-e-Soltan's discourse. Such discourses as power, patriarchy, modernity, and discipline revolve around this political - feudal discourse, constructed through the accompanying codes of objects and subjects in photographs. In the photographic discourse of Zell -e-Soltan, a group of objects (subjects, servants and slaves, and ordinary people) are aware that they will be seen, but they are not able to see themselves, and another group (courtiers, officials, and at their head the ruler). They are aware that they both see and are seen. Now, if we consider discourse as a context in which the photographic object is both able to be seen and visible when it becomes the subject of the photograph, then it can be acknowledged that the central discourse of Zell-e-Soltan is a "Regulatory", "disciplinary" and "non-dialectical"discourse. In the study and discourse analysis of this collection of photographs, the discourses of "power", "feudalism", "patriarchy", "modernity", "disciplinary" and "respect and order" were also constructed as forms of central discourse. In this discourse, the production of these photographs is reserved for the ruler and to some extent the photographer, and their consumption is limited to the ruler, and their circulation has been completely stopped by accumulation and archiving (with self-improvement and personal ownership).

Keywords: discourse analysis, photograph, Qajar era, Isfahan, Zell-e-Soltan

کلیدواژه‌ها [English]

  • photography Object
  • Photograph Subject
  • Discourse Analysis Qajar era
  • Zell-e-Soltan