بررسی کاربرد عکس در طراحی اعلان های سینمایی دهه 30 خورشیدی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.30480/vaa.2014.255

چکیده

عکاسی و طراحی اعلان در بستر تحول تاریخی خود غالباً از هویتی مستقل برخوردار بوده است. اما این ویژگی به معنای انکار تأثیر همجواری و همنشینی این دو بر یکدیگر نیست. با این ذهنیت، در مقاله حاضر تلاش شده است بر پایه منابع تصویری و نوشتاری و به روش توصیفی-تحلیلی، کاربرد عکس در طراحی اعلان سینمایی دهه 30 خورشیدی بررسی گردد. ازاین‌رو شناسایی و معرفی اولین طراح و عکاس فعال در این عرصه، همچنین بازخوانی ویژگی‌های بصری و کاربردی عکس در طراحی این اعلان‌ها، هدف اصلی پژوهش بوده است. از بررسی‌های انجام‌شده این نتیجه حاصل شد که موشق آبراهام آبراهامیان معروف به میشا گراگوسیان طراح اعلان فیلم‌های «شرمسار» و «مستی عشق» اولین طراحی است که در سال 1330 خورشیدی در ایران از عکس در اجرای آثارش بهره گرفته است؛ درنتیجه عکاس دو فیلم مذکور یعنی مهدی انوشفر (رحیم انوشفر) را می‌توان به‌عنوان اولین عکاس ایرانی نام برد که از عکس‌هایش در طراحی اعلان ایران استفاده‌شده است. استفاده چشمگیر از عکس‌های سیاه‌وسفید از ویژگی‌های بارز اعلان‌های بهره گرفته از عکس در این دهه است. چنین به نظر می‌رسد که نمایش چهره شخصیت‌ها، تنها هدف انتخاب و چیدمان عکس‌ها در ساختار اعلان‌های سینمایی بوده است. این ویژگی‌ها در کنار عدم تمایل طراحان به استفاده از عکس موجب می‌شود تا کاربرد عکس در طراحی اعلان‌های سینمایی دهه سی خورشیدی به لحاظ کمی محدود شود
کلیدواژه‌ها: اعلان، سینما، عکس، دهه30، ایران، پوستر، گرافیک

کلیدواژه‌ها