تحلیل رابطۀ شناخت شناسی کانت و مبانی نظری هنر مدرن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشگاه هنر/ دانشکده تجسمی

چکیده

چکیده
برخلاف پژوهش های گوناگون پیرامون فلسفۀ هنر کانت، مقاله حاضر در صدد بررسی رابطۀ نظریۀ شناخت
کانت و مبانی نظری هنر مدرن است. این امر با در نظر گرفتن روان شناسی گشتالت به عنوان ارتباط دهندۀ
شناخ تشناسی کانت و مبانی آموزش و سنجش بصری هنر مدرن امکان پذیر شده است. برای بررسی نظری ۀ
شناخت کانت، از یک سو بر مقولات پیشین، تبیین گر ساختار های مشترک ادراکی در انسان، تأکید و از سوی
دیگر بر قوه ی تخیل متمرکز و از مباحث کانت در «نقد قوۀ حکم » نیز برای ارتباط دادن هنر و شناخت از منظر
وی بهره گرفته شده است. پس از واکاوی این موضوعات، مقاله سعی نموده تا با مشخص نمودن نسبت نظریۀ
شناخت کانت و روان شناسی گشتالت، به بررسی تأثیر این روان شناسی بر طیفی خاص از کتب آموزش هنر
مدرن بپردازد و نحوۀ تبلور اندیشه وی در هنر مدرن را با مطالعه نظریات جئورگی کپس و رودولف آرنهایم
مشخص سازد. روش پژوهش در این مقاله توصیفی-تحلیلی و هدف آن برقراری رابطۀ میان فلسفه کانت
و هنر مدرن است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که نظریۀ شناخت کانت و مبانی نظری هنر مدرن در پذیرش
قوانین ثابت ذهنی حاکم بر شناخت «صورت » تشابه دارند و فلسفۀ کانت م یتواند تبیین شناخت-شناسانۀ
کامل تری را برای این موضوع فراهم آورد

کلیدواژه‌ها


-         آرنهایم، رودلف (1386)، هنر و ادراک بصری، ترجمه مجید اخگر، انتشارات سمت، تهران.
-         حداد عادل، غلامعلی (1367)،«نظر کانت دربارۀ مابعدالطبیعه»، تمهیدات، نشر دانشگاهی، تهران، صص 48-6
-         دارتینگ، آندره(1373)، پدیدارشناسی چیست؟، ترجمه محمود نوالی، انتشارات سمت، تهران.
-         دلوز، ژیل (1389)، فلسفۀ نقادی کانت: رابطه قوا، ترجمه اصغر واعظی، نشر نی، تهران.
-         رضا­زاده، طاهر،1387، کاربرد نظریه گشتالت در هنر و طراحی، دو ماهنامه آئینه خیال، شماره9، صص 37-31
-         شاپوریان، رضا (1386)، اصول کلی روانشناسی گشتالت، انتشارات رشد، تهران.
-         صمدی، هادی (1369)، «نظریه گشتالت و ارتباط آن با روان­شناسی، جامعه­شناسی و روان­شناسی اجتماعی و فلسفه»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی فردوسی مشهد، شماره 90و 91 ، صص 639-612
-         کانت، ایمانوئل (1367)، تمهیدات، ترجمه غلامعلی حداد عادل، نشر دانشگاهی، تهران.
-         کانت، ایمانوئل (1390)، نقد قوۀ حکم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، نشر نی، تهران.
-         کِپِس، جئورگی (1368)، زبان تصویر، ترجمه فیروزه مهاجر، انتشارات سروش، تهران.
-         کورنر، اشتفان (1367)، فلسفۀ کانت، ترجمه عزت الله فولادوند، انتشارات خوارزمی، تهران.
-         هوشنگی، حسین (1383)، «عین و عینیت در فلسفه نظری کانت»، نامه حکمت، شماره 3، صص 70-51
-          
-         Behrens, Roy R. (2004),”Art, Design and Gestalt Theory”, Leonardo Online.
-         Boudewijnse, Geert-Jan (2012), “Gestalt theory and Bauhaus – A Correspondence”, Gestalt Theory, Volume 34, p.p. 81-98
-         Graham, Lisa (2008), “Gestalt Theory in Interactive Media Design”, Journal of humanities and social science, Volume 2, p.p. 1-12
-         Kant, Immanuel (1964), Critique of Pure Reason, Translated by Norman Kemp Smith, Macmillan, London.