منطق انتزاع در فضای نگارگری شرق و غرب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشکده هنر، دانشگاه شاهد

چکیده

تفاوت‌های زیر بنایی هنر در دو فرهنگ شرق و غرب، ناشی از تفاوت در طرز تلقی و نگاه انسان به مضامین، موضوعات و کل جهان هستی است. انسان شرقی و غربی اما نه به فراخور محل تولد و یا مرزهای جغرافیایی که بر اساس معیار و ملاک روشنایی و نور دیدگان وجودی خود است که اهل غروب یا از اهالی اشراق می‌گردد. در این تحقیق تاریخی – تحلیلی که به شیوه کتابخانه‌ای انجام پذیرفته، هدف اصلی جدای از امر قضاوت و تعیین صحت و یا سقم این دو دیدگاه و معرفی الگویی برای خواننده، تلاشی است جهت بیان بخش کوچکی از این تناقض معنایی پیرامون واژه انتزاع و منطق کاربرد آن در هنر شرق و غرب که با نمونه‌هایی تصویری به‌صورت تطبیقی و توصیفی تقدیم می‌گردد. در انتها این مفهوم استنتاج می‌گردد که چشم دل هر انسانی که با طلوع نور عرفان آشنا می‌گردد به درجه‌ای از دل آگاهی دست می‌یابد که تمام حجاب‌ها از پیش رویش کنار می‌رود، این دل آگاهی و ساحت عرفانی دست‌یافتنی نخواهد بود مگر به مدد برخوردی معنوی، انتزاعی، نگاهی آرمانی و دیدگاهی خیالی و مجرد.

کلیدواژه‌ها