قالیهای دوره صفویه گستره وسیع و متنوعی از نقوش گیاهی و حیوانی و گاه انسانی را در برمیگیرند. سیمرغ و اژدها ازجمله نقوش بکار رفته در این قالیها هستند که غالباً همراه با یکدیگر حضور مییابند و دربردارنده معانی نمادین و مفاهیم عرفانیاند. در مقاله حاضر کوشش شده است تا با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، این دو نقشمایه ازنظر فرم و محتوا بررسی گردد؛ و به پرسشهایی ازایندست نیز پاسخ گوید: سیمرغ و اژدها در اساطیر فرهنگ و ادبیات ایران حامل چه مفاهیم نمادینی هستند؟ و بازتاب این مفاهیم در قالیهای صفویه چگونه است؟ فرم، رنگ و موقعیت سیمرغ و اژدها در طرح قالیهای صفویه چگونه است؟ نقشمایه سیمرغ و اژدها در نمونههای موردبررسی، اغلب بهصورت متقابل و یا گرفت و گیر ظاهرشدهاند. این تقابل و درگیری، بیانگر مفاهیم متضادی است که در نهاد و سرشت بشریت و طبیعت نهاده شده و بهطورکلی مشتمل است بر روشنی و تاریکی، نور و ظلمت، خوبی و بدی و بالاخره اهورایی و اهریمنی. بهعبارتدیگر تلاش انسان برای فائق آمدن به نفس خویش، همواره به شکل نبرد دو حیوان افسانهای چون سیمرغ و اژدها در قالیهای صفویه تجلییافته است
صباغ پور, طیبه, & شایسته فر, مهناز. (1388). مفاهیم نمادین سیمرغ و اژدها و انعکاس آن در قالیهای صفویه. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 2(4), 99-117. doi: 10.30480/vaa.2010.669
MLA
طیبه صباغ پور; مهناز شایسته فر. "مفاهیم نمادین سیمرغ و اژدها و انعکاس آن در قالیهای صفویه". نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 2, 4, 1388, 99-117. doi: 10.30480/vaa.2010.669
HARVARD
صباغ پور, طیبه, شایسته فر, مهناز. (1388). 'مفاهیم نمادین سیمرغ و اژدها و انعکاس آن در قالیهای صفویه', نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 2(4), pp. 99-117. doi: 10.30480/vaa.2010.669
VANCOUVER
صباغ پور, طیبه, شایسته فر, مهناز. مفاهیم نمادین سیمرغ و اژدها و انعکاس آن در قالیهای صفویه. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 1388; 2(4): 99-117. doi: 10.30480/vaa.2010.669