چارچوب شبکه کسب و کار نهادی هنرهای تجسمی مبتنی بر رویکرد فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی - عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی

2 استادیار گروه نقاشی - عضو هیات علمی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر

3 دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

فهم اینکه بازارهای هنر چگونه پدید می­آیند، برای محققان بازاریابی یک چالش اساسی باقی مانده است. بازار هنر، از یک سو به ارتقا و شناخت هرچه بیشتر آثار هنری و هنرمندان کمترشناخته شده منجر می­شود و از سوی دیگر، تجارت را در فرهنگ و هنر ترغیب می­کند. سوال اینجاست که چه کسانی، طی چه فرایندی بازار هنرهای تجسمی و تجارت آثار را هدایت می­کنند و چه نقش­هایی برعهده دارند. این مقاله به مکانیسم ورود افراد به جامعه هنری و مشروعیت یافتن آنها به عنوان هنرمند در طول فرایند تایید می­پردازد. به این منظور، از متدولوژی کیفی فراترکیب استفاده شده است. نتایج نشان می­دهد که بازار هنر متشکل از اعضای شبکه نهادی کسب و کار شامل چهارده عضو یا نهاد هنر است که هنر را تعریف کرده و با برعهده گرفتن نقش­های مختلف در دو سطح بازار اولیه و ثانویه و طی چهار مرحله ایجاد، معرفی، رشد و بلوغ، دوره عمر هنری یک هنرمند را تا زمان تثبیت او در بازار هنر، هدایت می­کنند. درنهایت چارچوبی به عنوان شبکه کنش­های متقابل دنیای هنر ارائه شد که این سه بعد در کنار هم نشان داده است و در آن، حضور شبکه­ای از متخصصان تعیین می­کند چه کسی در دنیای هنر ماندگار شود.

کلیدواژه‌ها